تجارت ۶۱میلیارد دلاری ایران با کشورهای همسایه

رئیس کل گمرک کشور گفت: تجارت ۶۱میلیارد دلاری با ۱۵ کشور همسایه انجام شده که ظرفیت افزایش سه برابری دارد.

محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک کل کشور در برنامه رادیو اقتصاد با بیان اینکه  احتیاج داریم متناسب با رشد ترانزیت و حجم تجارت کاله در کشور زیرساخت‌های بنادر و پایانه‌ها  و گمرک‌ها در بنادر در کشور تکمیل شود گفت:در سه ماهه امسال ما رکود ۵ونیم میلیون تن ترانزیت را داشته ایم.

وی افزود:  ترانزیت ما در سه ماه ابتدای سال رشد ۵۴ درصدی داشته است و هر تن ترانزیت در کشور برای ما ۷۰ تا ۱۰۰دلار درآمد دارد و این میزان تنها از طریق توسعه زیرساخت‌های ریلی و بندری، پایانه‌ای جاده‌ای و گمرکی در کشور به دست می‌آید.  

رضوانی فر بیان کرد: ایران با توجه به موقعیت سوق الجیشی که دارد  ۳۵تا ۴۰ میلیون تن  در هر مرحله می‌تواند ترانزیت کند و در همین مرحله  ۴تا ۵ میلیارد دلار به تنهایی می‌تواند از طریق ترانزیت به دست بیاورد.

معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: ایران همزمان با ۱۵ کشور  همسایه است و حجم تجارت غیر نفتی در سال گذشته ۶۱ میلیارد دلار رد کرده  بود و در صورتی که تفاهم نامه‌ها و قرارداد‌های که در سطح بالا امضا شده است اجرایی شود میزان حجم ترانزیت تا سه برابر افزایش می‌یابد.

رئیس کل گمرک  اظهار کرد:  همزمان با  توسعه امکانات و توسعه دیپلماسی اقتصادی که نامزد‌های ریاست جمهوری وعده داده بودند می‌توانیم شاهد افزایش حجم ترانزیت باشیم.

رضوانی فر  توضیح داد:سال گذشته  ۲ونیم میلیارد دلار صادرات کالای دانش بنیان را داشته ایم  که ارزش هر تن کالا دارای ارزش افزوده بسیار بالایی بوده است.

رضوانی فر یادآورشد: شرکت‌های دانش بنیان ایران بازار بزرگی در ترکیه و خلیج فارس پیدا کرده اند. رفتن و حضور و برنده شدن شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در کشور‌های دیگر بسیار مهم است.

خبرنگار: محبوبه کباری

 

برچسب ها: گمرک ، تجارت خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار