پایش ۷۰ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی/ آفت کرم برگ‌خوار مشاهده نشد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۷۰ هزار هکتار از مزارع استان از نظر آفت‌ها پایش شده و ضمن این پایش هیچ موردی از وجود آفت کرم برگ‌خوار پاییزه در مزارع استان مشاهده نشده است.

فرشته صادقی‌نسب روز مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار هکتار پایش و ردیابی مشاهده‌ای و فرمونی در مزارع یونجه، کلزا، گندم و جو استان انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه کشاورزان باید آفت کرم برگ‌خوار پاییزه را با توجه به قدرت تخریب بالای این آفت در مزارع خود پایش کنند، افزود: با توجه به اینکه میزبان ترجیحی این آفت ذرت است، با کشت ذرت در همان مراحل اولیه، تله‌های فرمونی در مزارع نصب شده است.

وی اضافه کرد: اعتبار خاصی برای مبارزه با کرم برگ‌خوار پاییزه اختصاص نیافته است و اقدامات لازم در خصوص ردیابی و مدیریت کنترل آفت کرم برگ خوار پاییزه از جمله برپایی ایستگاه‌های پیش آگاهی و نصب تله‌های فرمونی جهت شکار آفت در مزارع استان و پایش مداوم مزارع توسط شبکه‌های مراقبت بخش دولتی و خصوصی استان در حال انجام است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: برای دستیابی به حداکثر عملکرد در تولید محصولات زراعی نیازمند به مراقبت مزارع و سمپاشی علیه عوامل خسارت‌زای آنها هستیم.

صادقی نسب گفت: به منظور حفظ و تداوم تولید، کارشناسان پهنه لازم است در مزارع حضور مداوم داشته و نظارت و ارائه مشاوره فنی به کشاورزان، مساله یابی و پیگیری مبارزه با عوامل خسارت زای گیاهی را در اولویت قرار دهند.

به منظور حفظ و تداوم تولید، کارشناسان پهنه لازم است در مزارع حضور مداوم داشته و نظارت و ارائه مشاوره فنی به کشاورزان، مساله یابی و پیگیری مبارزه با عوامل خسارت زای گیاهی را در اولویت قرار دهند.

وی بیان کرد: مهم‌ترین میزبان آفت کرم برگ‌خوار پاییزه، گیاهان علوفه‌ای هستند که می‌تواند یک تهدید مهم برای بخش کشاورزی و دامداری استان باشد، زیرا این آفت، با داشتن دامنه میزبانی وسیع بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی، دارای قدرت پروازی و پتانسیل خسارت‌زایی بالا است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.