اسیران فلسطینی که روز دوشنبه آزاد شدند حقایقی را از نحوه برخورد صهیونیست‌ها فاش کردند که نقطه مقابل رفتار حماس با اسرای صهیونیست بود.

محمد ابوسلیمه، مدیر مجتمع پزشکی الشفاء غزه که به روز دوشنبه هفته جاری از بند رژیم صهیونیستی آزاد شده است در مصاحبه‌های خود فاش کرد رژیم صهیونیستی اسرای فلسطینی را در وضعیت بدی نگه می‌دارد، آنان را شکنجه روحی و جسمی می‌کند و اجازه دریافت خدمات درمانی به آنان را نمی‌دهد.

افشاگری‌های ابوسلیمه خیلی دور از ذهن هم نبود، زیرا این اولین باری نیست که اسرای فلسطینی از شرایط فاجعه‌بار زندان‌های صهیونیستی خبر می‌دهند.  

بدرفتاری، اذیت و آزار نظامیان صهیونیستی با اسرای فلسطینی از سوی سازمان‌های حقوق بشری هم تائید شده است و حتی برخی این زندان‌ها را همانند زندان بدنام گوانتاناموی آمریکا می‌دانند.

وضعیت غم‌انگیز اسرای فلسطینی از زبان فعال حقوق بشر

نادیا دقه، وکیل فلسطینی و فعال حقوق بشر در امور اسرا، پس از بازدید از اسیران غزه در زندان رژیم صهیونیستی، از شرایط غم انگیز بازداشت اسرا در این زندان خبر داد.

دقه در صاحبه با خبرگزاری شهاب فلسطین گفت: اسرای فلسطینی در حالت ترس و گرسنگی به ملاقات می‌آیند درحالیکه کفش ندارند. آنچه قابل توجه است این است که اسرا نمی‌دانند کجا بازداشت شده‌اند یا اکنون کجا هستند، همچنین وضعیت حقوقی خود را نمی‌دانند و از بلاتکلیفی رنج می‌برند، زیرا نمی‌دانند آیا آزاد می‌شوند یا در اسارت می‌مانند.

اما دقه تنها کسی نیست که از وضعیت غم‌انگیز این زندان‌های رژیم صهیونیستی برای فلسطینیان می‌گوید، باشگاه اسرای فلسطین نیز به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسئولان رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ به جنایت بازداشت ظالمانه در حق فلسطینی‌ها ادامه داده و از افشای سرنوشت، محل بازداشت و تعداد آنها خودداری می‌کنند.

این باشگاه در ادامه ویدیویی را منتشر کرد که در آن یک فرد سالخورده دیده می‌شود که روی پا‌ها و مچ دست‌هایش آثار کبودی و زخم دارد، او یکی از افراد بازداشت شده در غزه است که به تازگی از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شده‌است.

تعجب رسانه‌های غربی از شرایط غیرانسانی زندان‌های رژیم صهیونیستی

شرایط غیرانسانی بازداشت فلسطینیان در زندان رژیم صهیونیستی در نقب، جنوب اراضی اشغالی و نقض حقوق بشر نیز اخیرا خشم رسانه‌های غربی را برانگیخته است. در همین راستا شبکه آمریکایی CNN گزارشی از شکنجه و بوی بد در این زندان که مردان فلسطینی با چشمان بسته در آن هستند حتی از حرف زدن و حرکت کردن آنان جلوگیری می‌شود، پخش کرده است.

از سویی دیگر آسوشیتدپرس با اشاره به ۳۶ شهروند غزه که از ۷ اکتبر در داخل زندان‌های صهیونیستی جان خود را از دست داده اند، گفت: اتهامات مربوط به رفتار غیرانسانی در حالی افزایش می‌یابد که از ورود خبرنگاران و کمیته بین المللی صلیب سرخ به این زندان‌ها جلوگیری می‌شود.

زن فلسطینی که هنگام بازداشت توسط صهیونیست‌ها سوخت

اسرای فلسطینی

روزنامه فرانسوی لیبراسیون نیز در همین راستا نوشت: اطلاعات فاش شده تایید می‌کند که زندان تیمان، به محلی برای شکنجه‌های وحشتناک فلسطینی‌ها و در عین حال توهین به حیثیت آنها تبدیل شده است. اسرائیل فلسطینیان را برای مدت نامحدود و دور از چشم در این زندان‌ اسیر می‌کند. به تازگی مطالبات حقوق بشری بدست اسرائیل رسیده است تا این زندان مخوف را تعطیل کند.

برخورد صهیونیست‌ها با اسرای زن

میسون موسی الجبالی، زن فلسطینی که هشت سال پیش بازداشت شده بود و چندی پیش در چارچوب تبادل اسرا بین اسرائیل و حماس آزاد شد، گفت که زنان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی روز‌های سختی را سپری می‌کنند.این زن آزاده فلسطینی با اشاره به اینکه رژیم از ۷ اکتبر رفتار متفاوتی با اسرای فلسطینی در زندان‌ها آغاز کرد، گفت: مقامات اسرائیل پس از ۷ اکتبر زنان زندانی فلسطینی را از همه چیز محروم کردند. آنها را علاوه بر ضرب و شتم و بمب‌های گازی، به سلول‌های انفرادی انداختند.

 الجبالی تاکید کرد که زنان در زندان‌های رژیم صهیونیستی تحت فشار بیشتر تهدید می‌شوند. او در این باره گفت: نگهبانان حتی می‌گفتند این اختیار را دارند که هر کاری که می‌خواهند با اسرای فلسطینی انجام دهند.

اسیران صهیونیست آزاد شده

رفتار حماس با اسرای صهیونیست

در مقابل رفتار وحشیانه رژیم صهیونیستی با اسرای فلسطینی، باید به دید حماس با اسرا و زنان صهیونست چگونه رفتار کرده است. در همین راستا زنانی که طی مبادله به اراضی اشغالی بازگشتند مصاحبه‌هایی درباره مدت اسارت خود در غزه انجام دادند.

نوآ ارگامانی، زن ۲۵ ساله صهیونیست که ۸ ماه در غزه اسیر بود و در پی حملات رژیم صهیونیستی به اردوگاه النصیرات که نزدیک به ۳۰۰ شهید و صد‌ها مجروح برجای گذاشت، آزاد شد، اعلام کرد طی این دوران عربی آموخته است و با نان و گوجه آشپزی کرده است.

ارگامانی در مصاحبه با وب سایت صهیونیستی یدیعوت آحارنوت گفت که به خواست خود زبان عربی را آموخته است. او که در سلامت کامل به سر می‌برد اکنون در کنار خانواده خود در اراضی اشغالی است.  

از سویی دیگر  الموگ گلدشتاین، (۴۸ ساله) که مدتی به همراه فرزندانش در غزه اسیر بود در مصاحبه با کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت که در زمان بمباران‌های رژیم صهیونیستی نیرو‌های گردان‌های القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) با بدنشان از آنها محافظت کرده و می‌گفتند تا پای جان اجازه نمی‌دهند که اسرا کشته شوند.

آگام (۱۷ ساله) که دختر گلدشتاین است در ادامه گفت که در آنجا در شرایط خوبی بودند و از نیرو‌های حماس انسانیت دیدند. اما از سویی دیگر سه اسیر صهیونیست مقابل چشمان آنها در بمباران اسرائیل کشته شدند.

این روایت‌ها تنها بخشی از رفتار‌هایی بود که حماس با اسرای صهیونیست داشته است. فیلم‌ها و تصاویری که از اسرای صهیونیستی منتشر شده است گویای همه چیز است، مردان و زنان صهیونیست هنگام آزادی نه تنها دست و پای خود را در اثر شکنجه از دست نداده بودند، برعکس به دلیل رفتار انسانی حماس با آنان، از نیرو‌های این جنبش تشکر نیز کردند.

خبرنگار: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار