در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۰.۷۴ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی ایستاد.

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۰.۷۴ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی و شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۰.۲۶ درصدی در پله ۶۷۵ هزار و ۴۲ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۰.۶۷ درصدی در ارتفاع ۲۲ هزار و ۱۵۴ واحدی ایستاد.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری صنعت حمل و نقل با افزایش ۱۷.۷۹ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت و صنعت لاستیک هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین صنعت وسایل انتشار و چاپ  با افت ۸.۶۰ درصدی در بین صنایع بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۰ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۲ هزار و ۱۶۶ میلیارد، یکشنبه ۲ هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان، دوشنبه هزار و ۸۰۶ میلیارد تومان، سه‌شنبه هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان و چهارشنبه ۲ هزار و ۷۳ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته کاری هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

پایان محدودیت دو درصدی دامنه نوسان 

در این هفته کاری شاهد پایان محدودیت دو درصدی دامنه نوسان بودیم که در همین راستا قادر معصومی خانقاه، مدیر نظارت بر بورس‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: باتوجه به رصد شرایط و بنابر جلسات برگزار شده قرار شد از تاریخ ۹ تیرماه ۱۴۰۳ دامنه نوسان قیمت سهام در بورس تهران و فرابورس (به جز بازار پایه و توافقی) از مثبت و منفی ۲ درصد به مثبت و منفی ۶ درصد افزایش پیدا کند و دامنه نوسان قیمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط از نوع قابل معامله به همان دامنه نوسان قیمت قبل از کاهش دامنه نوسان که ۱۰ درصد بود بازگردد.

در ادامه هم رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با بازگشت به روال عادی در وهله اول مشکل نقدشوندگی بازار کاهش می‌یابد. برگشت از این تصمیم غلط اقدام درستی است چرا که نمی‌توان با دستکاری بازار به نتیجه مطلوب رسید.

از جمله دیگر اخبار این هفته حوالی بازار سرمایه می‌توان به لغو یکی از مجامع شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اشاره کرد به طوری که شرکت سرمایه‌گذاری استان ایلام با صدور اطلاعیه شفاف سازی در سامانه کدال اعلام کرد: پیرو آگهی منتشره در تاریخ ۶ خردادماه ۱۴۰۳ در خصوص دعوت به مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده راس ساعت ۱۰:۰۰ روز چهارشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳، به اطلاع می‌رساند مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده این شرکت در تاریخ مذکور برگزار نمی‌شود و تصمیم گیری در خصوص دستور جلسات مجمع، به مجامع بعدی که تاریخ آن متعاقباً اعلام می‌شود موکول شد.

 سامانه کدال بازنویسی می‌شود

همچنین این هفته مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازنویسی سامانه کدال در دستور کار است.

حالا باید منتظر ماند و دید هفته کاری پیش رو با مشخص شدن برخی از ابهامات بازار سرمایه به کدام جهت حرکت خواهد کرد؟

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار