کارگردان فیلم سینمایی «ثار» گفت: ثار در مرحله تدوین ۶ ماه توقف داشت و معتقدم سینمای مستقل در ایران مظلوم است.

فیلم سینمایی «ثار» به تهیه‌کنندگی اسعد بدوی‌پور، کارگردانی ماجد رستمی‌زاده و نویسندگی علی رستمی است که علی‌رام نورایی، حدیث فولادوند، عادل جرفی، عبدالله سلیمانی، احسان عباسی، مسلم ربیعی، سهیل صدیقی، صادق مقدس از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند.

«ثار» نخستین تجربه کارگردانی بلد ماجد رستمی‌زاده است.رستمی زاده فارغ‌التحصیل انجمن سینمای جوانان ایران، برگزیده چندین جشنواره عکس و کارگردان چندین نمایش صحنه‌ای است که در ادامه این خبر درباره فیلم سینمایی «ثار» و معضلات ساخت سینمای مستقل به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

«ثار» روایتگر انتقام، بیکاری و قاچاق سوخت است

ماجد رستمی‌زاده کارگردان فیلم سینمایی «ثار» بیان کرد: تقریبا از نیمه ابتدایی شهریور ۱۴۰۲ فیلنامه فیلم سینمایی «ثار» نوشته شد و پیش تولید آن را شروع کردیم و کار فیلمبرداری به مدت یک ماه سر انجام در دهم بهمن ماه به پایان رسید. سپس در مرحله تدوین کار ۶ ماه توقف داشت و پیش نمی‌رفت و اخیرا کار تدوین ثار را شروع کردیم.

وی درباره انتخاب بازیگران این فیلم سینمایی گفت: برای انتخاب بازیگران گزینه زیادی داشتیم، اما در تایم تولید فیلم سینمایی «ثار»، اکثر بازیگران پای کار بودن و نمی‌توانستیم از آن عزیزان درخواست بازی داشته باشیم. مورد دیگری در بحث بازیگران کار است که معتقدم فرصت دیده شدن برای بازیگران خوزستانی نیست. دو شخصیت اصلی فیلم  بازیگران شناخته شده هستند، اما دیگر بازیگران کار خوزستانی هستند. متاسفانه در اکثر فیلم‌های ساخته شده از بازیگران خوزستان استفاده نمی‌شود و به آنها میدان داده نمی‌شود. 

فیلم سینمایی

رستمی‌زاده درپاسخ به این سوال که «ثار» روایتگر چه چیزی است؟ گفت: بنده به معضلاتی می‌پردازم  که دغدغه‌های شخصی‌ام هستند و بومی کار می‌کنم؛ زیرا به مسائل منطقه بومی مسلط هستم‌. لذا فیلم سینمایی «ثار» درباره انتقام است. کلمه ثار به معنی انتقام و خون‌خواهی است که در برخی از مناطق کشوری رسمی هست با این موضوع که اگر قتلی صورت می‌گیرد، یک نفر دیگر باید کشته شود و انتقام بگیرد. چنین موردی غلط است که درحال حاضر کمرنگ شده اما به تدریج وجود دارد. این موضوع را برای کارکردن انتخاب کردن، چون دغدغه‌ام بود البته در «ثار» موضوع دیگری با عنوان قاچاق سوخت و بیکاری جوان‌ها در مناطق جنوبی کشور مطرح شده‌است که یک سری مسائل در آن مناطق پر رنگ است. در اصل شخصیت‌های اصلی فیلم قاچاقچی هستند.

وی درباره لویکشن فیلمبرداری این اثر سینمایی بیان کرد:  فیلم  سینمایی «ثار» در چند لوکیشن تصویربرداری شد و شهرهای اهواز، شادگان و دارخوین مکان تصویربرداری بودند. سکانس‌هایی در تلمبه خانه دارخوین فیلمبرداری شدکه در قدیم یکی از جا‌های مهم کشور بوده است. دارخوین یک منطقه نفتی است و تقریبا یک سوم فیلم در تلمبه خانه نفت دارخوین تصویر برداری شده است.

سینمای مستقل

فیلمسازان مستقل گله‌های بسیار دارند

این کارگردان عنوان کرد:  این اثر سینمایی مستقل کار شد و حمایت‌های خیلی کوتاهی داشتیم. پس از اتمام مراحل تدوین کار، قصد دارم «ثار»در تلویزیون نمایش داده شود یا اکران محدود سینمایی در تهران و اهواز داشته باشیم، اما به طور کلی بیشتر مایل هستم تا نمایش فیلم در تلویزیون باشد. البته این را هم بگویم که تدوین «ثار» شیش ماه توقف داشت و معتقدم سینمای مستقل در ایران مظلوم است. دربرابر فیلم‌های ۱۰ میلیاردی، برخی از فیلم‌های مستقل هم با یک الی دو میلیارد جمع می‌شود. ما فیلمسازان مستقل گله‌های بسیاری داریم.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.