بازگشت محمدجواد ظریف به دولت حاشیه‌ساز شده، چون طبق قانون به‌دلیل تابعیت مضاعف فرزندانش نمی‌تواند در مشاغل حساس حضور داشته باشد.

محمدجواد ظریف پس از نامزدی مسعود پزشکیان با تمام ظرفیت خود به میدان آمد تا نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم پیروز شود. نقش ظریف پس از پیروزی پزشکیان هم بسیار پررنگ بود و به‌عنوان رئیس شورای راهبری منصوب شد تا نقش مهمی در چینش کابینه ایفا کند که به برخی از تصمیم‌های وی ازجمله امتیازدهی به اقوام و اقلیت‌ها انتقادات زیادی شد.

استعفای ناگهانی

در روز ۲۱ مرداد که اسامی وزرای پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد ناگهان خبر استعفای ظریف از دولت حواشی زیادی را ایجاد کرد.

عده‌ای معتقد بودند به‌دلیل اینکه نظرات شورای راهبری در انتخاب وزرای پیشنهادی اعمال نشده وی از شورای راهبری استعفا کرده است و برخی مخالفان وی مثل امیرحسین ثابتی نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی گفت که وزیر پیشنهادی اطلاعات دلیل استعفای ظریف را تابعیت آمریکایی فرزندان وی اعلام کرده است.

موضوعی که ظریف در پیامی آن را تکذیب کرد و نوشت که در نامه‌ای از معاونت راهبردی رئیس‌جمهور انصراف داده است و در این پیام توضیح داد: برغم تولد فرزندانم حدود ۴۰ سال قبل و در دوران تحصیل (و نه مأموریت) در آمریکا و قوانین خاک محور آمریکا برای تابعیت قهری، به لطف خدا بنده، همسر و فرزندانم ساکن ایران عزیز هستیم و یک متر مسکن در خارج از ایران در تملک و یا حتی اجاره خود نداریم. خودم هم تحت دو تحریم آمریکا (ذیل تحریم رهبری) و یک تحریم کانادا قرار دارم و خود و همسرم حتی امکان سفر توریستی به ایالات متحده، کانادا و برخی کشور‌های دیگر را نداریم. ۲) هیچ نهاد نظارتی مخالفتی با معاونت بنده اعلام نکرده است؛ ۳) دکتر پزشکیان بزرگوار با شجاعت و صراحت اصرار بر ادامه کار بنده داشته‌اند؛ و ۴) این بهانه برای دیگران که فرزندانشان تابعیت مضاعف اکتسابی (ونه قهری) همراه با اقامت در خارج از کشور دارند، بیش از بنده قابل بهره‌برداری است.

دیدار پس از استعفا

پس از استعفای ظریف، مسعود پزشکیان با وی تماس گرفت و در ۲۵ مرداد با یکدیگر دیدار کردند که این نخستین دیدار آنها پس از استعفا بود. 

ظریف و پزشکیان

ظریف پس از دیدار با رئیس‌جمهور گفت: ما که همیشه علاقه‌مند به دکتر پزشکیان بودیم و هستیم و خواهیم بود.

این دیدار باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها برای اینکه وی دوباره به دولت برمی‌گردد بر سر زبان‌ها بیفتد.

دوباره در دولت

امری که در روز سه‌شنبه (۶ شهریور) با حضور ظریف در دیدار اعضای هیئت‌دولت چهاردهم با رهبر انقلاب به وقوع پیوست. ظریف پس از این دیدار در پیامی نوشت: امروز اعضای دولت در شرایطی به ملاقات مقام معظم رهبری رفتند که بالاترین حضور بانوان و اقوام و مذاهب در هیئت دولت نشانگر صداقت و شجاعت رئیس جمهور محترم در عمل به وعده‌های انتخاباتی بود که امیدوارم به همین شکل ادامه یابد و وفاق ملی بر پایه توسعه انسان محور و مردم بنیاد حاصل آن باشد. 

ظریف در دیدار با رهبری

بنده و همکارانم در شورای راهبری و کمیته‌ها افتخار داریم که نزدیک به ۷۰ درصد وزرا و معاونین رئیس جمهور و بسیاری از معاونین وزرا و سازمان‌ها نتیجه پیشنهاد‌های کارشناسی این روند شفاف و مشارکت‌پذیر بود. انشاءالله با رفع کاستی‌ها این روش نهادینه گردد.

پس از پیگیری‌ها و رایزنی‌های مدبرانه ریاست محترم جمهوری و با دستور کتبی ایشان، با توکل بخدا و امید به همراهی و راهنمایی مردم بزرگوار، انجام وظیفه در معاونت راهبردی رئیس جمهور را ادامه خواهم داد. 

ظریف در روز چهارشنبه (۷ شهریور) هم در جلسه هیئت دولت حضور یافت تا بر همگان ثابت شود که وی به‌طور رسمی به دولت بازگشته است.

ظریف در هیئت دولت

مانع از انتصاب

اینکه ظریف به‌دلیل تابعیت آمریکایی فرزندانش از معاونت راهبردی کنار گذاشته شده و اینکه الان دوباره به این سمت برگشته جای ابهام است، چون در بند الف ماده ۲ قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس انتصاب اشخاص ذیل در مشاغل و پست‌های حساس ممنوع اعلام شده است: کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند.

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره بازگشت ظریف به دولت گفت: قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس مصوب سال ۱۴۰۱ به‌طور شفاف و صریح می‌گوید برای مشاغل حساس تابعیت مضاعف شخص یا نزدیکان و وابستگانش مانع از انتصاب است.

حجت‌الاسلام نقدعلی

وی اظهار کرد: اگر کسی تابعیت مضاعفی داشته باشد از آنجا که قانون فرقی بین تابعیت مضاف قهری یا اختیاری قائل نشده هر دو را شامل می‌شود، اما اینکه آقای ظریف آیا شامل این قانون است یا نه را باید نهاد‌ها بگویند که آیا فرزندان وی دارای تابعیت مضاعف هستند یا خیر، چون اگر فرزندان آقای ظریف تابعیت مضاعف داشته باشند قطعا و یقینا این قانون شامل حال آنها می‌شود و باید مر قانون توسط دولت و ریاست‌جمهوری اجرا شود چراکه آقای پزشکیان به قانون مقید است و گمان نمی‌کنم که بخواهد با توجیهات تاویلات غلط قانون را اجرا نکند.

نقدعلی در پاسخ به این مطلب که آقای ظریف در پیامی نوشتند که فرزندانشان در آمریکا به‌دنیا آمده‌اند، گفت: یقیناً انتصاب آقای ظریف در چنین جایگاهی با قانون تنافی دارد. 

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس بیان کرد: قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس در سال ۱۴۰۱ تصویب شده هست یعنی قانونی که الان مستند قرار گرفته مصوب مجلس یازدهم است لذا اینکه آقای ظریف قبلا وزیر امور خارجه بوده در قبل از تصویب قانون به‌کارگیری اشخاص در مشاغل حساس در سال ۱۴۰۱ است و ممکن است در گذشته کسانی بودند که خود یا نزدیکانشان تابعیت مضاعف داشتند، اما، چون چنین قانونی نبوده منع قانونی وجود نداشته، اما الان از سال ۱۴۰۱ که این قانون مصوب شده است اجرای آن الزام‌آور شده است.

وی گفت: مجلس براساس وظیفه نظارتی خود نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس را دنبال خواهد کرد و اگر تخلفی باشد از آنجا که تخلف منوط به علم است و اگر واقعا علم داشتند که فرزندان آقای ظریف تابعیت مضاعف داشتند قطع‌به‌یقین از قانون تخطی شده است.

لزوم شفافیت

با توجه به اینکه آقای ظریف اعلام کرده که فرزندانش در آمریکا به‌دنیا آمده‌اند و قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس، انتصاب افرادی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند را ممنوع کرده است حضور محمدجواد ظریف در دولت غیرقانونی است لذا از آنجا که مبنای انتصابات در مشاغل حساس قانون مذکور است باید نحوه حضور آقای ظریف در معاونت راهبردی و ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به‌صورت شفاف اعلام شود.

خبرنگار: محمد امیرحسینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۵
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
درخواست عاجزانه جمعی از پرسنل دانشگاه علوم پزشکی قزوین جهت رسیدگی به اختلاس وسیع و ضعف شدید مدیریتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
ایران بعد از هاشمی مرد سیاستمدار ظریف هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
ما مثال فرزند نوح داریم خیلی هم کاربردیه همه جا استفاده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
۱۱:۵۴ ببخشید من اشتباهی منفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
به کی منفی پادی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
بی قانونی توی دولت جدید بیداد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
ای مردم قانون برای عوام هست نه برای خواص!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
اگه این قانون هس باستی واسه همه باشه. والا قانونو بخاین مصرف جناحیش بکنین مفت نمی ارزه داداش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
چرا قانون تو این کشور دقیق اجرا نمی‌شود. معلوم نیست تو این کشور اشخاص مهم و بالاترن یا قانون. یبار بگویند معلوم شود.تو بعضی جاها شخص میتونه قانون را بنظر خودش اجرا نکند. بی قانونی تا کی. عجب کشوری شده قانون علیه اشخاص که فاقد توانایی و ضعیف هستن علیه وی و حق و حقوقش ۳۶۰درجه پیچانده و دور میزنند ظلم مضاعف .تو این کشور قانون برای دو قشر اجرا میشه یکی افراد ضعیف و دیگری افراد پاک و ساده معصوم که یبار پایش بلغزد پدرش در میارند طوری برخورد می‌کنند طرف یه خلافکار حرفه ای تبدیلش می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
آقا اصلا مسئله تابعیت و غیرتابعیت جدا. موضوع اصلی خود شخص، تفکر او، عملکرد گذشته‌ و چند سال اخیر، نگاه و تعریف او در مورد عزت و اقتدار ایران و ایرانی و .... بالاخره مشکلات و چنددستگی هایی است که او و همدستانش در کشور و میان مردم ایجاد کرده اند. حالا هی بگویند برجام و FATF و کوفت و زهرمار. مگر عراقچی مرگ برجام رو اعلام نکرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
مردم ایشان را انتخاب کردن . به رای مردم احترام بذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
کسی که باقوانین ایران بزرگ نشده باشد و باجون و روانش حس نکرده باشد بعد از تحصیلات و اشتغال در ایران اصلا کسی را نمی‌تواند بفهمد و درک کند و حدودی وضع کرده که باید خود مسئول و فرزندان مبارکش بکشد نه اینکه استثنا وجود داشته باشد.اگر خوبه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
قالیباف هم پسرش مقیم کانداس ، خیلی مقامات لشکری کشوری بچه هاشون خارجن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
مقیم با تابعیت فرق داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
قالیباف هم باید عزل بشه و ظریف هم همچنین اگه قانون اینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
مثل انسیه خزعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
اگه قانونی هست که مانع بکارگیری افراد در پست های حساس میشود این آقا باید بزاره بره.جایگاهش این نیست
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیمی
۱۰:۲۶ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
مهم افراد وخاسته ی من است نه قانون عجب !!قانون چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
مواظب باش ندزدنت !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
تو فعلا نوشتن املا رو یاد بگیر بعد خواسته ات رو مطرح کن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
اگر این قانون واقعا اجرا شود تعداد مسئولی که باقی میماند از انگشتان دو دست کمتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
این کارها خلاف جهت راه امام خمینی ره و شهدا می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
دیشب چهار بار برق خانه ما رفت و کل اسباب منزلمان سوخت بعد اینا فکر چی هستن که برق خانگی میره و اقازاده ها در حال استخراج بیت کویین هستند و چاه موتورها اب 8 اینچی استخراج و وضعشون دوبله میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
حالا کاری به این حرف ها ندارم یعنی شما هنوز نمی دونید تمام وسایل ها باید ترانس داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
کجا زندگی می کنی که 4 بار برق رفته من که مشهد هستم ودر یکماه گذشته حتی یک دقیقه برق نرفت. ولی برو برای وسایل برقی ات محافظ تهیه کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
قانون برای کسانی هست که فقیرن دستشون به هیچ جایی نمیرسه نه برای این اقایون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
کارهای پدر و مادر به بچه و کارهای بجه به پدر و مادر ربطی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
آقای ظریف از سال 1355 تا 1367 در آمریکا بوده یعنی نه انقلاب را دیده و نه حتی صدای موشک‌های اهدایی آمریکا و اروپا به عراق که توسط صدام به ایران شلیک می شد را نشنیده، و از همه مهمتر که حتی سربازی هم نرفته، حالا می خواهد دلش برای ایران و انقلاب بسوزد.یعنی خودش هم قلبا و ذاتا تابعیت ایران را ندارد. فقط قدرت و ثروت اورا به ایران کشانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
چیکار به فرزندانش دارید ؟ یکیو بیارید کاربلد باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
تمامی رسانه های صداسیما و تابعه ضداصلاحات و کابینه جدیده و با اخبار تضعیف کننده دولت بارها این حمایت رو نشون داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
نمیشه واقعیت رو نگفت چون به ضرر بعضی هاست.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۲۴ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
تابعیت و زندگی فرزند مقامات و کارکنان دستگاه‌های خاص به هر عنوان امنیتی و ساختار شکن است ولی بنظر قدرت برخورد وجود ندارد !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
قانون تصویب میشه اما هیچ وقت اجرایی نمیشه.یعنی کشک هیچ ضمانت اجرایی در مورد اشخاص وشغل خاص وحساس وجود ندارد همیشه تحریم را دور می‌زنند حالا فرقی نداره تحریم داخلی باشه یا خارجی فقط قانون به نفع طرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
بخدا عجب مملکتی داریم هر وقت خواستن میرن هر وقت خواستن میان .آقازاده ها آمریکا واروپا بسر میبرن.اینم از وضعیت ما مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
اره به خدا من اگه یروز سرکار نرم میترسم فردا یکی دیگه رو بجای من اورده باشن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۱۶ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
نه ایشون نه فرزندشون و نه همسرشون تابعیت مضاعف ندارن.با اینکه من اصلا به ایشون اعتقادی ندام و عملکرد فاجعه بارش در دولت روحانی واعقا ننگین بود اما در حق ایشون داره بی انصافی میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
اگه دولت و مسولین قانون رو رعایت کنند , مردم هم ازاونها یاد میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
متاسفم برای همچین قانونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
اتفاقا بهترین قانونه
متاسفام که درک درستی از قانون نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
...
مگر فرزند حداد ...
فرزندان مسئولان مهم
حتی فرزند سردار هم که به رحمت خدا رفت در اوج حساسیت در خارج زندگی می کرد
حالا شما از چی حرف می زنید مردم ار گرفته اید .........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
خدا لعنتشون کنه با بلایی که دارن سر مملکت میارن
اون از صدا و سیما که دیگه هرچی بی حجاب نشون میده رسما و انگار نه انگار
این از وضع کف جامعه ک خانوما رسما بی حجاب ک هیچی نیمه برهنه هستن اینم از مجلس و سیاست مدارا سه سال بود قطعی برق نداشتیم دوباره الان داریم خرابکاری تو مملکت
خدا خودش نگهمون داره
لعنت خدا ب باعث و بانیش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
کارای فرزند ربطی به پدر و مادر نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
چون نگران فرزندشون میشن ممکنه تحت فشار دشمن صلاح مملکتشون رو بفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
اعضای خانواده همه به هم ربط دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
ظریف تنها فرد متخصصی هست که هم شخصیت و هم دانش وزارت خارجه را دارا بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
چرندیات را بس کن و از نادان ترین افراد بت نساز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
بابا دست از سر این بنده خدا بردارید دیوانه اش کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
اتفاقا او باید دست از سر ملت برداره
این همه گرفتاری داریم حالا ظریف شده معضل
اگر صداقت داره چرا دوباره قبول کرد؟ چرا نرفت بیرون از دولت؟
مگه خودش نگفت چهره های جدید میان وخودش در دولت مسئولیتی نمیگیره؟ خب پس چرا مسئولیت قبول کرد؟
خدارو شکر مرگ و اجل هست والا ببین چی میشد!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
داریم در مورد کسی که قراره تو این مملکت مسئولیت داشته باشه حریف میزنیم. بره بشینه تو خونه اش کسی کارش نداره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
ورود جاسوس به دولت ، وای بر قوه قضاییه و اطلاعات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
مرگ بر ضد ولایت فقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
اون که آره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
اگر با قانون مغایرت داشته باشد باید سریعا کنار گذاشته شود در هر پست ومقامی که باشد اگر دولت خودش قانون را رعایت نکند سنگ روی سنگ بند نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
لطفا حاشیه سازی نکنید بزارید دولت کارشو انجام بده.
شما هم فقط حواست به خودت باشه نه خیلی هم قوانین رو اجرا میکنید اینقد قوانین بوده که شما ازش تخطی کردید که موضوع آقای ظریف توش گمه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
حاشیه سازی دیگه چیه؟! طرف گند زده به منافع کشور تو برجام حالا باز اومده یه خرابکاری دیگه کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
مگه فرزنداش تازه بدنیا اومدن؟ در دولت روحانی وزیر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
اره متاسفانه و تاثیر بدش رو همه دیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
قانون بعد از دولت پر خسارت روحانی تصویب وتایید شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
سلام ،لازم است کسانی که در عراق بدنیا آمده اند مشمول این قانون خوب بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
آقای ظریف ۸ سال وزیر امور خارجه بوده پس چرا اون موقع این موضوعات مطرح نبوده است؟حالا طرح این موضوعات چه معنی دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
این قانون مصوب مهر ۸۶ هست، یعنی اوایل دولت دوم روحانی که دولت مزبور ترک فعل کرده و باید پاسخگو باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
احتمالا این قانون تو سه سال گذشته تصویب شده..... دیگه دیدن کلی مملکت داره اسیب میبینه از این مدل مسئولین رفتن قانون تابعیت مظاعف تصویب کردن
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۸:۴۱ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
چون قانون مال سال1401 هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
این ثابتی که با ۵۰ هزار رای رفته مجلس چکاره مملکته؟بنده خدا حتی به درد مجری گری هم نمی خوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
ایشون وکیل ملت هستند امیدوارم متوجه بشید
درثانی اگر تصور می کنید نظرشون نادرست هست منطقی و مستدل رد کنید نه تحقیر!
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۶:۳۲ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
صد در صد با شما موافقم، اشتباهی منفی دادم، نمایندگان این دوره با یه آرای حداقلی سر کار اومدن، اونوقت بدون علم و سواد تو هر جایی میخوان سرک بکشن، امثال جناب آقای ثابتی و رسایی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
نماینده مجلس این مملکت هست و مثل ظریف بلای برجام رو سرمون نیاورده که تو قلب راکتور هسته ای که برای تولید برق و علم هست بره سیمان بریزه!
Iran (Islamic Republic of)
Mtc
۰۷:۵۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
پس ایشون با چه قانونی ۸ سال پست حساس وزارت خارجه را بر عهده داشتند اون موقع فرزندانش تابعیت آمریکا نداشتند؟از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
ول کنید اونایی که بچه هاشون در کشور چه گلی ب سر مردم زدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
ول کنیم که کشور بیفته دست دشمن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
آقای ظریف بعنوان نماینده ی جان کری با دولت همکاری دارند و امضای کری هم که تضمین دریافت 100 سکه جایزه ی آقای ظریف در برجام بی فرجام می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
اگه بخواهید قانونی عمل کنید باید ۹۰ درصد مقامات و مدیران رده بالای کشور را از پُست و مقامشان برکنار کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
این طور نیست که نود درصد باشن ولی اگر این طور که شما میگی هم باشه خوب چه ایرادی داره مملکت قحط الرجال که نیست این تابعیت بیگانه ها برن ایران دوست ها بیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
قانونی هست . از قانونی بودن هم بالاتر ‌ .
آخرین اخبار