عضو هیئت علمی پژوهشکده آب و خاک گفت: سالانه در هر هکتار ۱۶ تن خاک از بین می‌رود که راهکار برون‌رفت از این وضعیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

محمدمهدی پور سلیمانی مدیرعامل شرکت دارویی برکت در بیست و هفتمین تور رسانه ای دانش بنیان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بازدید از پروژه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری گفت: با توجه‌ به نیاز کشور به دارو، شهرک دارویی برکت به مساحت ۲۰۰ هکتار تأسیس شده و شرکت‌های بزرگ دارویی در این جا سرمایه‌گذار کردند و حدود ۶۰ شرکت عملیات خرید زمین برای احداث شرکت را انجام داده‌اند.

به گفته او، ستاد اجرای فرمان امام برای جلوگیری از سیل‌های مخرب با همکاری منابع طبیعی، برای عملیات آبخیزداری به مساحت ۳۲۰ هکتار با کاشت درختان مثمر شروع کرد که این طرح ۲۵ساله از درختان مثمر جزء طرح های موفق است که درجلوگیری از سیل‌های مخرب اثر گذار بوده است.

پور سلیمانی ادامه داد: در سیلاب سال ۹۹ حدود ۸۰۰ مترمکعب گل‌ولای وارد شرکت شد و تهدید جدی برای شرکت بود و حتی جاده پایین را مسدود می‌کرد،اما اکنون این خسارت‌ها دیگر وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت دارویی برکت افزود: آبخیزداری یک اقدام مهم برای حفاظت از آب‌وخاک کشور است و باید همه کمک کنند.

اجرای عملیات آبخیزداری عامل جلوگیری از سیل های مخرب

در ادامه  عطااللّه ابراهیمی رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور با بیان اینکه مشکل تأمین آب در این طرح با رویکرد متفاوت و با استفاده از ظرفیت موجود در خود طرح برطرف شده است،گفت: تأمین مالی این طرح از طرف خود شرکت انجام شده که ضمانت اجرای طرح را بر خلاف طرح‌های دولتی که از منابع دولتی است بیشتر می‌کند.

به گفته او، انجام عملیات آبخیزداری عامل جلوگیری از سیل‌های مخرب و حفاظت از خاک و آب است و این طرح در قالب ماده ۳ قانون حفاظت از خاک منابع طبیعی و جنگل‌ها برگزار شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه ۱۶ تن خاک در هکتار هدر می رود، افزود: با توجه‌ به فرسایش سالانه ۱۶ تن خاک در هکتار، تراز منفی آب های زیرزمینی، فرونشست‌های مختلف و وضعیت بحرانی دشت‌ها باید عملیات آبخوان‌داری و حفاظت خاک باید با سرعت بیشتری انجام شود.

جلوگیری از فرسایش و روان آب یکی از راهکارهای اجرای عملیات آبخیزداری

جهانگیر پرهمت عضو هیئت‌علمی پژوهشکده آبخیزداری کشور گفت: هدف از اجرای طرح آبخوان‌داری و حفاظت از خاک در بالادست شهرک دارویی برکت جلوگیری از خسارت، فرسایش و روان‌آب بود که در این طرح با بکارگیری فناوری مختلف علاوه بر جلوگیری از سیل منجر به نفوذ آب به زیر زمین می‌شود.

پر همت ادامه داد: در این طرح ۷۴ هکتار درختان مثمر مانند پسته،بادام،سماق،سنجد زرشک عناب، گل محمدی ایجاد شده و چهل هکتار مرتع و تولید علوفه در این طرح وجود دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک آبخیزداری گفت: این طرح به ۳۰ هزار متر‌مکعب‌ آب نیاز دارد، براین اساس از دوچشمه‌ای که پس از عملیات آبخوان‌داری فعال شده، مخازن ذخیره آب در بین مسیر و به روش قطره‌ای آبیاری می‌شود در واقع یک طرح خودگردان از نظر تأمین آب است.

گفتنی است که این طرح سه سال است اجرا می‌شود و یک قرارداد ۳۰ ساله است که با ستاد اجرای فرمان امام منعقد شده است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار