بنابر گفته مسئولان، افزایش ظرفیت تولید نیروگاهی، رفع محدودیت‌های شبکه، برنامه‌های مدیریت مصرف و توسعه از جمله اولویت‌های گذر از پیک برق ۱۴۰۴ است.

در تابستان امسال با رسیدن ناترازی برق به حدود ۱۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات، رکورد‌های بسیاری جا به جا شد به طوری که بنابر اعلام مسئولان رکورد تقاضای مصرف برق کشور در سال ۱۴۰۳ حدود ۴۷ نوبت نسبت به اوج مصرف برق در سال ۱۴۰۲ شکسته شد در حالی که سال ۱۴۰۲ حدود ۳۴ نوبت نسبت به سال قبل از آن و در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷ نوبت رکورد اوج مصرف برق نسبت به سال ۱۴۰۰ شکست که نشان دهنده آن است که میزان تقاضا و رشد مصرف برق در کشور به شکل فزاینده‌ای افزایش یافته است.

حالا روز‌های گرم و پرفشار تابستان ۱۴۰۳ به اتمام رسیده است و صنعت برق کشور برنامه ریزی خود را برای عبور از روز‌های گرم تابستان ۱۴۰۴ تدوین کرده و در برخی از قسمت‌ها اقدامات لازم آغاز شده است.

تعمیر ۱۰۹ هزار مگاوات از نیروگاه‌های حرارتی تا تابستان سال آینده

از جمله اقدامات آغاز شده برای پیک برق تابستان ۱۴۰۴ تعمیرات نیروگاهی است؛ که در همین راستا عبدالرسول پیشاهنگ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با اشاره به اینکه آمادگی کامل نیروگاه‌ها برای تولید برق پایدار هدف اصلی شرکت مادر تخصصی برق حرارتی است، گفت: از این رو همه ساله پس از عبور از فصل گرم سال و طی نیمه دوم شهریورماه فصل تعمیراتی نیروگاه‌های حرارتی آغاز شده و باید تا خردادماه سال بعد به پایان برسد؛ چرا که از خردادماه با افزایش مصرف برق کشور باید بتوانیم همه واحد‌های تولید برق حرارتی کشور را با آمادگی حداکثری در مدار تولید داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه ۹۴ درصد برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود، ادامه داد: با توجه به اینکه بخش اعظم تأمین برق کشور بر عهده نیروگاه‌های حرارتی است، از این رو آمادگی کامل این واحد‌ها برای تولید برق پایدار و پاسخگویی به نیاز مصرف فصول گرم سال از اهمیت بسیار مضاعفی برخوردار است.

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در تلاش هستیم تا خردادماه سال آینده با انجام ۱۰۹ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی بتوانیم رکورد جدیدی در زمینه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی به ثبت برسانیم و برق مطمئن و پایداری را برای مشترکان سراسر کشور فراهم کنیم.

برخی از اولویت‌های گذر از پیک برق ۱۴۰۴ اعلام شد

در ادامه هم مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آغاز تعمیرات نیروگاه‌های برق و تدوین برنامه گذر از پیک تابستان ۱۴۰۴ در خصوص اولویت‌های این برنامه گفت: افزایش ظرفیت تولید نیروگاهی، رفع محدودیت‌های شبکه، برنامه‌های مدیریت مصرف و توسعه همچنین نصب کنتور‌های هوشمند از جمله برنامه‌ها و اولویت‌های ما است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا برای مقابله با مشترکان پرمصرف در سال ۱۴۰۴ هم برنامه‌ریزی شده است؟ اظهار کرد: بله برای این موضوع هم در حال تدوین برنامه هستیم و برنامه ریزی شده که به امید خدا اطلاع رسانی لازم به آنها شود که در جهت بهینه سازی مصرف، کاهش مصرف و همچنین کاهش انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام کنند.

گفتنی است، از جمله اولویت‌های صنعت برق بنابر گفته مسئولان افزایش ظرفیت تولید نیروگاهی است که به گفته بسیاری از کارشناسان این حوزه در شرایط ناترازی برق نه تنها به تأمین پایدار انرژی و کاهش وابستگی به منابع خارجی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و تنوع منابع انرژی نیز منجر شود. حالا صنعت برق اقدامات خود برای عبور از روز‌های پیک برق تابستان ۱۴۰۴ را آغاز کرده است. مسیری که امید است به بهترین حالت ممکن آماده شود تا شاهد چالش‌های کمتری در تابستان سال آینده باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آذربایجانلیام
۰۸:۳۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
نیروگاه برقابی سد کرج، با کمتر از نصف ظرفیت کامل کار میکنه.
از باشگاه خبرنگاران میخوام بره دلیلش رو پیگیر بشه.
خنده داره دلیلش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
دلیلش بی آبی و خشکسالیه. خنده دار نیست گریه داره
آخرین اخبار