معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان شرقی از آغاز کشت پاییزه در استان با بکارگیری بیش از ۳۰۰ کارشناس نظام مهندسی و تامین ادوات کشاورزی خبر داد.

کرامتی گفت: برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ برنامه کشت پاییزه با اولویت کشت سه هزار و ۷۰۰ هکتار دانه روغنی کلزا، ۵۸ هزار هکتار گندم آبی، ۴۱۰ هزار هکتار گندم دیم، ۲۲ هزار هکتار جو آبی و ۱۳۵ هزار هکتار جو دیم در استان آذربایجان شرقی آغاز شده است.

وی با اشاره به جلسات تدارکی برای تامین نهاده‌های کشاورزی گفت: بیش از ۲۵ هزار تن بذر اصلاح شده شامل ارقام جدید گندم مانند صدرا، هشترود و باران و همچنین ارقام جو مانند انصار و آبیدر تهیه شده است.

کرامتی گفت: ۱۳ هزار تن بذر دانه روغنی کلزا و ۲۵ هزار تن کود شیمیایی از جمله کود‌های فسفاته، پتاسه و اوره نیز تامین شده است.

وی به برگزاری جلسات فنی و دانش‌بنیان با محققان و اساتید دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: هدف این جلسات تهیه فرمول مصرف کود برای محصولات پاییزه و کاهش تنش خشکی در مناطق مختلف استان بوده است.

کرامتی گفت: آموزش‌های وبیناری و حضوری به کشاورزان برای استفاده از کود‌های بذر مال و قارچ میکوریزا در حال انجام است.

وی به اجرای برنامه‌های الگویی در مزارع پایلوت و سایت‌های نوآوری اشاره کرد و از همکاری با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای اجرای طرح ابر پروژه جهش تولید در دیمزار‌های استان خبر داد.

کرامتی همچنین از برگزاری جلسات مشترک با سازمان آب منطقه‌ای برای تامین آب مورد نیاز محصولات پاییزه خبر داد و گفت: در سطح استان بیش از یک هزار و ۸۰۰ هکتار کشت دانه روغنی کلزا انجام شده است و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: تاکنون هفت هزار تن کود اوره، یک هزار و ۵۰۰ تن کود فسفاته و ۱۵۰ تن کود پتاسه بین کشاورزان توزیع شده است و حدود یک هزار و ۳۰۰ تن بذر گندم اصلاح شده نیز به کشاورزان تحویل داده شده است.

کرامتی اعلام کرد: در مناطق سردسیر استان حدود ۸۰۰ هکتار از اراضی دیم و آبی به کشت گندم اختصاص یافته است.

وی با اشاره به خرید بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم این دستاورد را به‌ عنوان نتیجه تلاش‌های کشاورزان و برنامه‌ریزی‌های دقیق در حوزه کشاورزی استان دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار