مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری از کاهش هفت درصدی اهدای خون در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: هم‌اکنون ذخیره خون در استان ۵.۶ روز است.

حسین هاشمی با اشاره به نیاز بیماران تالاسمی، هموفیلی و بیماران خاص و همچنین بیمارانی که عمل جراحی انجام می‌دهند، اظهار کرد: در شهریورماه سالجاری نسبت به مدت مشابه اهدای خون ۱۴.۵ درصد کاهش داشت.

به گفته وی، میزان مصرف خون در استان در سالجاری ۲۰ درصد کاهش داشته است.

هاشمی از مردم استان درخواست کرد که برای تامین و رفع نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های آن نظیر گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه میانگین ذخیره خون مطلوب حداقل هفت روز است، گفت: افزایش میزان مصرف به دلیل عمل‌های جراحی اورژانسی، عمل‌های غیرضروری از جمله زیبایی و همچنین بالا بودن آمار روز‌های تعطیل و افزایش مسافرت‌های پایان تابستان، شرایط فصلی بازگشایی مدارس و مشغله خانواده‌ها باعث کاهش اهدای خون شده است.

به گفته هاشمی، هم اکنون ۴۶ درصد اهداکندگان خون در استان چهارمحال و بختیاری اهداکنندگان مستمر هستند.

وی با اشاره به کاهش ذخیره خون در استان به خصوص گروه خونی o منفی گفت: در سالجاری خدا را شکر خون مورد نیاز استان در استان تامین شده است.

مدیرکل سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری از آماده‌باش پایگاه انتقال خون مرکز استان تا ساعت ۱۸ خبر داد و گفت: در وضعیت عادی ذخیره خون هفت روز است و برای رسیدن به وضع مطلوب نیاز به اهدای خون مستمر و مراجعه مستمر اهداکنندگان هستیم.

هاشمی افزود: مردان هر سه ماه یکبار و زنان هر چهار ماه یکبار، می‌توانند با مراجعه به مراکز اهدای خون استان به صورت دوره‌ای اقدام به اهدای خون کنند.

وی با اشاره به اینکه اهدای یک واحد خون جان سه نفر را نجات می‌دهد و از هر واحد خون فرآورده‌هایی از جمله پلاکت و پلاسما تولید می‌شود گفت: ماندگاری پلاکت سه روز است و نیاز است اهداکنندگان برای تامین این فراورده خونی اقدام کنند.

هاشمی ادامه داد: هم‌اکنون پایگاه انتقال خون فارسان در روز‌های شنبه و چهارشنبه، بروجن و شهرکرد همه روزه، مرکز بن در روز پنجشنبه و در شهرستان اردل و لردگان هم مراکز خون‌گیری به صورت دوره‌ای و چند هفته یکبار فعال است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار