رییس کل دادگستری استان کرمان‌ گفت: بیش از ۵۲۷ قبضه سلاح غیرمجاز با همت سران طوایف جنوب کرمان  جمع آوری شده است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در همایش سران طوایف جنوب استان کرمان در رودبار جنوب گفت: در ۶ ماهه امسال جمع آوری ۵۲۷ قبضه سلاح غیرمجاز و ایجاد سازش در دو هزار و ۳۰۶ پرونده در جنوب استان به همت سران طوایف، متنفذین و ریش سفیدان منطقه انجام شده است.

وی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران متعلق به مردم است و مردم به معنای واقعی کلمه، به سرنوشت خود حاکم هستند و خودشان برای خودشان تصمیم می‌گیرند و همه مسئولان از متن مردم هستند و از میان مردم انتخاب می‌شوند.

رییس کل دادگستری استان کرمان ضمن تاکید بر این مطلب که رشد کشور در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به واسطه مردم بوده است و خوشبختانه همواره شاهد پیشرفت و اقتدار این نظام بوده ایم، تصریح کرد: اگر تهدیدی برای این نظام وجود داشته نیز مردم این تهدید را رفع کرده اند و مصداق اصلی آن نیز دوران دفاع مقدس است که افتخاری بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی ایران رقم خورد و ملت ایران از این امتحان، سربلند بیرون آمد.

وی بیان کرد: دشمنان اسلام و به ویژه صهیونیست‌ها ظرفیت مردمی در نظام جمهوری اسلامی را یا ندیده اند، یا نمی‌خواهند ببینند و یا نمی‌خواهند این واقعیت را باور کنند، بنابراین دست به اقداماتی می‌زنند و تهدیداتی می‌کنند و فکر می‌کنند می‌توانند جلوی اقتدار و رشد و توسعه این کشور را بگیرند و غافل هستند که این نظام را مردم اداره می‌کنند و همیشه نشان داده اند که هر زمان تهدیدی وجود داشته خودشان به صحنه آمدند و اگر چه هزینه بسیار سنگینی پرداخت شده و شهدای زیادی تقدیم انقلاب شده اند، اما اقتدار این نظام حفظ شده است.

حجت الاسلام  حمیدی با اشاره به این مطلب که مهم ترین مولفه موثر بر رشد، پیشرفت، عمران و آبادانی جامعه، موضوع امنیت است، تاکید کرد: اگر امنیت بر جامعه‌ای حاکم باشد، آن جامعه روز به روز رشد و تکامل می‌یابد و اگر خدای نکرده، ناامنی باشد، هیچ زیرساخت توسعه‌ای در هیچ جایی جوابگو نخواهد بود.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که تمامی مردم و مسئولان باید برای امنیت پای کار باشند، تصریح کرد: امنیت موجود امروز کشور و استان کرمان به دلیل آن است که مردم امنیت را تامین کرده اند و این امنیت تا امروز نیز وجود دارد.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: سران طوایف و متنفذین در بین طایفه خود و در بین مردم نفوذ دارند و مردم به عنوان یک بزرگ تر به آن‌ها عنایت دارند، بنابراین باید از قدرت نفوذ و کلام خود برای توسعه امنیت استفاده کنند تا امنیت کامل در استان و کشور حاکم شود.
وی بر ریشه یابی مسائل و مشکلات نیز تاکید کرد و گفت: بدخواهان نظام به دنبال آن هستند که ناامنی‌ها را در استان‌های مرزی و سپس در استان‌های مرکزی بکشانند و مردم باید کاملا این مساله را درک کنند و هوشیار باشند و مسئولان امنیتی، انتظامی و قضایی نیز باید دست به دست هم داده و اجازه ندهند مساله‌ای ایجاد شود که امنیت جامعه ما را مخدوش کند.

رییس کل دادگستری استان کرمان بر جمع آوری سلاح‌های غیرمجاز تاکید کرد و گفت: زمانی که در یک کشور امن زندگی می‌کنیم و نیرو‌های نظامی و امنیتی برای تامین امنیت پای کار هستند چه معنایی دارد که برخی افراد سلاح‌های غیرمجاز را در اختیار داشته باشند؟ نگهداری سلاح و مهمات غیرمجاز غیرقانونی است و اخیرا قانون مربوط به این حوزه، برخورد‌های قانونی در این زمینه را تشدید کرده است و نقش سران طوایف این است که پیشگیری کنند و اجازه ندهند این سلاح‌ها در اختیار افراد و جوانان قرار گیرد.

وی گفت: بار‌ها اعلام کرده ایم که اگر فردی داوطلبانه سلاح و مهمات را تحویل دهد، از تخفیفات قانونی بهره‌مند خواهد شد، اما اگر از این سلاح استفاده کند، حتی اگر منجر به قتل و جرح نشود هم مورد برخورد قاطع قانونی قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام  حمیدی افزود: قانون در زمانی راه کمک کردن به افراد دارای سلاح و مهمات غیرمجاز را باز گذاشته است که داوطلبانه این سلاح را تحویل دهند، اما در صورتی که فرد از این سلاح استفاده کرده باشد، مرتکب جرم بزرگی شده است و نمی‌شود به راحتی به این فرد کمک کرد.

وی تصریح کرد: سران طوایف باید کمک کنند که افراد طایفه، اقوام و بستگان خود را از آسیب‌ها به دور بدارند.

رییس کل دادگستری استان کرمان بر موضوع صلح و سازش و اصلاح ذات البین نیز تاکید کرد و ادامه داد: ممکن است بین دو فرد نزاع و اختلافی صورت گیرد و همه ما براساس آیات قرآن تکلیف داریم که بین برادران خود صلح و سازش ایجاد کنیم.

 وی بیان داشت: در سال های اخیر شاهد بوده ایم که تلاش سران طوایف برای رفع اختلافات و درگیری ها بسیار تاثیرگذار بوده است.

حجت الاسلام حمیدی برخورد با خودروهای سوخت کش و خودروهایی را که اقدام به جا به جایی اتباع بیگانه غیرمجاز می کنند  مورد اشاره قرار داد و گفت: برای برخورد با این پدیده ها می توان از قوانین موجود و از ظرفیت های قانونی استفاده کرد و دستگاه قضایی و سایر مراجع مربوطه از نیروهای عمل کننده در این زمینه پشتیبانی می کنند.

وی تصریح کرد: به منظور برخورد با ترک فعل های انجام شده در اجرای پروژه های مختلف نیز باید بررسی های تخصصی انجام شود و اگر در جایی مشخص شود که قصوری انجام شده ، دادستان ها از باب حقوق عامه به موضوع ورود کرده و اقدامات قانونی لازم را انجام خواهند داد.

 لزوم راه اندازی دادسرا در جازموریان

حجت الاسلام صادقی، امام جمعه شهرستان رودبار جنوب و جازموریان گفت: با هدف ارتقای امنیت پایدار در جازموریان،‌ نیاز به  استقرار فرماندهی انتظامی و دادسرا در این شهرستان می‌باشد.

وی با اشاره به تنوع اقلیت ها و نقش تاثیرگذار سران طوایف و ریش سفیدان در رودبار جنوب، بیان کرد: امیدواریم گستره همکاری ریش سفیدان گسترش پیدا کند و در زمینه های دیگر مانند مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز فعال باشند.

حجت الاسلام  صادقی مشکلاتی مانند قاچاق سوخت را ناشی از خلأ قانونی دانست و بیان کرد: بایستی با وضع قوانین سختگیرانه تر دست نیروهای فراجا را در برخورد با متخلفان نظم و امنیت و قاچاقچیان باز بگذارند.

وی  تصریح کرد: در برخی از پروژه های عمرانی رودبار جنوب ترک فعل انجام شده است که‌ مورد گلایه مندی مردم است، برای مثال‌پروژه‌ پل چاه بید هنوز به بهره برداری نرسیده است، که بایستی با ترک فعل های این حوزه برخورد قانونی صورت بپذیرد.

در ادامه پرورش، فرماندار شهرستان رودبار جنوب نیز گفت: مجموعه قضائی شهرستان با همکاری نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در جهت تامین امنیت شهرستان گام های موثری برداشتند که جای تشکر و قدردانی دارد.

 تحویل ۱۰۰ قبضه سلاح جنگی غیرمجاز به واسطه سران طوایف رودبار جنوب 

محمد فرجام طاهری، رئیس دادگستری شهرستان رودبار جنوب نیز گفت: به همت سران طوایف رودبار جنوب،‌ تعداد ۱۰۰ قبضه سلاح جنگی غیرمجاز جمع آوری و تحویل مراجع قضائی شد.

وی افزود: بیش از ۱۵۰ نفر از سران طوایف در جهت ترویج و برقراری صلح و سازش و تامین امنیت در شهرستان رودبار جنوب فعال هستند.

طاهری بیان داشت: با ایجاد صلح و سازش، دیگر کینه ای باقی نخواهد ماند و میان اصحاب‌ دعوا آشتی دایمی برقرار خواهد شد.

وی افزود: سران طوایف شهرستان رود‌بار‌‌جنوب‌ برقراری صلح و سازش را به عنوان بخشی از سبک و سیاق زندگی خود قرار داده اند و انتظار داریم با همکاری سران طوایف شاهد امنیت بیشتری در شهرستان باشیم.

رئیس دادگستری شهرستان رودبار جنوب با بیان اینکه در شهرستان رودبار جنوب، نهادهای مردمی را با هماهنگی دادگستری کل استان ساماندهی کردیم, گفت: هییت های صلح، مصلحین و اورژانس قضایی‌ بسیاری از پرونده ها را به صلح و سازش رسانده اند.

وی تصریح کرد: صلح و سازش در دعاوی خانوادگی، کیفری، حقوقی و همچنین جلب متهمین متواری، محکومین متواری و تامین امنیت از جمله اقدامات سران طوایف در شهرستان رودبار جنوب بوده است.

طاهری با اشاره به میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار، گفت: سران طوایف و ریش سفیدان بایستی تلاش کنند تا خرده فرهنگ های نامطلوب مانند نگهداری اسلحه و تیر اندازی در آیین ها حذف شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار