رئیس‌جمهور ترکیه، رژیم صهیونیستی را «مستقیم‌ترین تهدید» برای صلح منطقه‌ای و جهانی ارزیابی و تاکید کرد کسانی که وظیفه حفظ صلح جهانی را دارند باید به این تهدید پایان دهند.

رجب طیب اردوغان هشدار داد که رژیم اسرائیل نه تنها ثبات در فلسطین، بلکه ثبات و امنیت لبنان را نیز هدف قرار داده و «به دنبال گسترش ناآرامی در منطقه مجاور است».

رئیس‌جمهور ترکیه در پرواز بازگشت خود از صربستان و آلبانی، همچنین به خبرنگاران گفت که نسل‌کشی در غزه که در مقابل چشم همگان رخ داده است، در زمره یکی از شرم‌آورترین اتفاقات تاریخ بشریت قرار خواهد گرفت.

وی که پیشتر رژیم اسرائیل را «سازمان تروریستی صهیونیستی» و «هیولایی که مسئول خون ده‌ها هزار کودک، زن و غیرنظامی فلسطینی است»، توصیف کرده بود، اظهار داشت: کسانی که در کنار سازمان تروریستی صهیونیستی به نام اسرائیل ایستاده‌اند، تا نسل‌ها لکه‌های این ننگ را با خود خواهند داشت.

اردوغان با بیان اینکه آنکارا اقدامات رژیم صهیونیستی و هرگونه اقدامات احتمالی در برابر ترکیه را از طریق آژانس اطلاعاتی خود رصد می‌کند، خاطرنشان کرد که تجاوزگری رژیم اسرائیل را نمی‌توان نادیده گرفت.

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اینکه «رویا‌های نتانیاهو [نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی]و دسته جنایتکارش، به یک کابوس تبدیل خواهد شد»، تاکید کرد: فلسطین آزاد خواهد شد و لبنان آزاد خواهد ماند.

هنگامی که از اردوغان در مورد اقدامات رژیم صهیونیستی در لبنان و سوریه سوال شد، وی هشدار داد که «هر گونه اشغال دمشق توسط اسرائیل، درگیری را به مرز‌های ترکیه نزدیک‌تر خواهد کرد.»

او با بیان اینکه «اگر اسرائیل دمشق را اشغال کند، به شمال سوریه خواهد رسید»، خاطرنشان کرد که «اسرائیل ممکن است برنامه‌هایی داشته باشد، اما برنامه‌ریز نهایی خداوند است».

اردوغان بر پایبندی ترکیه به تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد و گفت: ما به تلاش برای برقراری صلح در سوریه ادامه خواهیم داد. دیپلماسی همچنان می‌تواند از تشدید بیشتر تنش‌ها جلوگیری کند.

وی همچنین بر تعهد مداوم ترکیه به صلح و ثبات در بالکان تاکید کرد و سفر‌های اخیر خود به آلبانی و صربستان را «بسیار سازنده» برای روابط دوجانبه‌شان توصیف کرد.

برچسب ها: اردوغان ، اسرائیل ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار