برنده ژاپنی جایزه نوبل صلح وضعیت کنونی کودکان غزه را با ۸۰ سال پیش ژاپن پس از حمله اتمی در جریان جنگ جهانی دوم مقایسه کرد و نسبت به استفاده از تسلیحات هسته‌ای در جهان هشدار داد.

توشیوکی میماکی، رئیس سازمان نیهون هیدانکیو که به تازگی برنده جایزه نوبل صلح شده است در اظهاراتی، تشابه دلخراشی را بین وضعیت اسفناک کودکان غزه و ویرانی ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم توصیف و نگرانی عمیق خود را نسبت به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه ابراز کرد.

میماکی در یک کنفرانس مطبوعاتی در توکیو رنج کودکان در نوار غزه را با وحشتی که کودکان ژاپنی پس از بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در سال ۱۹۴۵ با آن روبرو شدند، برابر دانست و گفت: در غزه، کودکان در حالی‌که خونریزی دارند، توسط والدینشان نگهداری می‌شوند. همانند ژاپن ۸۰ سال پیش. کودکان هیروشیما و ناگازاکی نیز پدران خود را در جنگ و مادران خود را در بمباران از دست دادند و یتیم شدند.

به نوشته ینی شفق، این اظهارات او در بحبوحه حملات مرگبار رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه مطرح می‌شود که در طول یک سال گذشته جان ده‌ها هزار غیرنظامی را که اغلب آنها زنان و کودکان هستند، گرفته است. این وضعیت توجه بسیاری را به شباهت‌های چشمگیر بین این دو لحظه غم‌انگیز در تاریخ جلب می‌کند.

رئیس سازمان نیهون هیدانکیو، گروه بازماندگان بمباران اتمی ژاپن افزود: مردم در آرزوی صلح هستند، اما سیاستمداران بر راه انداختن جنگ اصرار دارند و می‌گویند «تا زمانی که پیروز نشویم، دست برنمی‌داریم.» من تصور می‌کنم که این، در مورد روسیه و اسرائیل صادق است و من همیشه به این فکر می‌کنم که آیا قدرت سازمان ملل نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تسلیحات هسته‌ای صلح را به ارمغان نمی‌آورند، خاطر نشان کرد: گفته می‌شود که سلاح‌های هسته‌ای، صلح جهان را حفظ می‌کند، اما سلاح‌های هسته‌ای تنها می‌توانند توسط تروریست‌ها استفاده شوند. اگر اسرائیل از آنها علیه غزه استفاده کند، به همین جا متوقف نخواهد شد.

توشیوکی میماکی سه ساله بوده است که بمب اتمی آمریکا در ۶ اوت ۱۹۴۵ بر روی هیروشیما پرتاب شد و ۱۴۰هزار قربانی گرفت. سه روز بعد، بمب دیگری به شهر ناگازاکی اصابت کرد و ۷۰هزار نفر دیگر را به کام مرگ کشاند.

این جایزه صلح نوبل برای سال ۲۰۲۴ به نیهون هیدانکیو، یک جنبش مردمی به نمایندگی از بازماندگان بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی، معروف به هیباکوشا اعطا شد.

این جنبش از خلع تسلیحات هسته‌ای به‌طور کامل حمایت می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۰۶ ۲۱ مهر ۱۴۰۳
حالا به ایشون کاری ندارم ولی سالهای گذشته نشون داده این جایزه نوبل ربطی به صلح نداره! بیشتر سیاسیه
آخرین اخبار