چهارمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران روز گذشته در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

چهارمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران روز گذشته در پردیس سینمایی ملت برگزار شد در این روز اکران فیلم‌های بخش‌های اصلی و جنبی این رویداد در پردیس ملت ادامه داشت‌.

در چهارمین روز از این رویداد فیلم‌های کوتاه داستانی «بود و باش»، «پیام»، «چمدان»، «زیر سایه بلوط»، «رویاساز» و «گوآلی ژوانگ» در سالن‌های یک و سه پردیس سینمایی ملت در سانس ۱۳ نمایش داده شد که این سالن‌ها از ساعت ۱۵:۳۰ میزبان مخاطبانی بودند که به تماشای فیلم‌های کوتاه داستانی «تاری»، «ورزیگر»، «راوی»، «دادرسی» و «کین آختن» نشستند.

 

 

چهارمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

مزیت فیلمسازان ایرانی تفکر بین‌المللی و فیلم بومی است

اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» این رویداد در روز چهارم "درباره نساختن" با موضوع «گذر از کلیشه‌های تولید» به دبیری عطا مجابی و با حضور مهدی کرم‌پور دوشنبه ۳۰ مهر، ساعت ۱۰:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد. 

مهدی کرم‌پور استاد نشست تخصصی «گذر از کلیشه‌های تولید» در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه فیلمسازان ایرانی می‌توانند بین‌المللی فکر کنند اما بومی فیلم بسازند، گفت: به نظرم مزیت فیلمسازان جوان در ایران شناخت آن‌ها نسبت به سوژه و خرده‌فرهنگ‌هاست که می‌توانیم از آن امکان جهانی بسازیم.

در ابتدا عطا مجابی، دبیر نشست توضیحاتی درباره محور جلسه ارائه کرد و گفت: در روزگاری هستیم که فیلم‌ساختن سخت شده است. شاید مهمترین دلیل نساختن مخاطبین تربیت شده با تجربه بصری و عاطفی است به همین دلیل رقابت برای دیده شدن آثار زیاد شده است.

او به رقابت فیلم‌های کوتاه ایرانی برای دیده شدن پرداخت و با تاکید براینکه هرفیلم برای دیده شدن حداقل باید با ۱۵۰۰ فیلم رقابت کند، ادامه داد: این رقابت یک پارادوکس را به وجود آورده که باید چه بسازیم و چگونه بسازیم که موفق شویم.

حضور بهرام رادان در خانه جشنواره فیلم کوتاه تهران ۴۱ 

بهرام رادان بازیگر و تهیه‌کننده مطرح سینما با حضور در پردیس سینمایی ملت به تماشای آثار فیلمسازان این رویداد نشست.

جشنواره ۴۱ فیلم کوتاه

داوران آثار بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند

در چهارمین روز از برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران داوران آثار بخش مسابقه بین‌الملل این رویداد معرفی شدند.

آثار بخش مسابقه بین‌الملل این رویداد را هیاتی متشکل از  مسعود مددی، احمدرضا معتمدی، مایا کاستا، شادیا خلید، آنتونی انتی، ای.‌آر.رحمان و اکاترینا یاکوولوا داوری می‌کنند.

مسعود مددی کارگردان و نویسنده، مدرس سینما در دانشگاه هنر و سوره، عضو دپارتمان فیلمسازی معاونت آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران، عضو شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، عضو کانون مدرسان خانه سینما، عضو هیات انتخاب و داوری جشنواره شهر، عضو هیات انتخاب آثار داستانی و عضو هیات انتخاب و داوری اثار تجربی جشنواره فیلم کوتاه تهران در دوره‌های پیشین و... بوده است. ساخت چند فیلم‌کوتاه داستانی و مستند از جمله فیلم کوتاه «روی آسفالت داغ»، «حریم» و «صورتک»، نویسنده و کارگردان فیلم‌های بلند داستانی «فراموشی» و «گیتا» از جمله فعالیت‌های اوست.

معرفی داوران بخش ویژه «هوش مصنوعی» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران

در چهارمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران داوران آثار بخش هوش مصنوعی معرفی شدند.

آثار بخش هوش مصنوعی این رویداد را هیاتی متشکل از بوریس ماشکوتسوف، بهروز مینایی و اسماعیل بنی‌اردلان داوری می‌کنند.

معرفی داوران بخش «واقعیت مجازی» جشنواره فیلم‌کوتاه تهران

 هیاتی متشکل از مسعود نقاش‌زاده، مصطفی ضابط و کنان سوباشی مسئولیت داوری آثار بخش واقعیت مجازی جشنواره چهل و یکم را برعهده دارند.

سینما کتاب

عناصر دراماتیک جایی در فیلم تجربی ندارد 

دومین نشست تخصصی «۴۱ ـ ۲۰» روز چهارم چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با موضوع «اشتباهات پرتکرار در فیلم کوتاه» به دبیری عطا مجابی و با حضور نیما عباس‌پور و آرش رصافی دوشنبه ۳۰ مهر، ساعت ۱۳:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد. 

آرش رصافی یکی از دو استاد نشست تخصصی «اشتباهات پرتکرار در فیلم کوتاه» بیان کرد: زمانی که عناصری در اختیار دارید و سینما هم امکاناتی را به شما می‌دهد، باید با تمام عوامل مانند یک شیمیدان به ترکیبی درست برسید.

در فیلمسازی خودتان باشید

 نشست تخصصی مصطفی احمدی کارگردان سینما و هانا میروننکو پخش‌کننده جهانی با عنوان «اقتصاد فیلم کوتاه» ظهر روز ۳۰ مهرماه در پردیس ملت محل برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

مصطفی احمدی استاد نشست تخصصی «اقتصاد فیلم کوتاه» در روز چهارم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران خطاب به هنرجویان حاضر در نشست گفت: شما چندان موانع سینمای بلند را ندارید، پس با آزادی عمل فیلم بسازید و از این فرصت برای عاشقی کردن و عشق به سینما استفاده کنید.

در ابتدا مصطفی احمدی بیان کرد: فیلم کوتاه به ما این امکان را می‌دهد که بدانیم چگونه با امکانات محدود فیلم‌ بسازیم البته نمی‌شود با بودجه محدود مثلا یک فیلم تاریخی با کیفیت ساخت. فیلمسازان بزرگ هم گاهی برای پروژه‌های بزرگ خود نیازمند صبر بودند فکر نکنید وقتی یک فیلمنامه خوب را در ذهن دارید، فردا باید برید فیلمش را بسازید بلکه آن را کنار بگذارید، سراغ پروژه دیگر بروید و بعداً که شرایطش فراهم شد آن را بسازید. شما فیلمساز کوتاه هستید و باید به اهداف خود فکر کنید انتظار مخاطب از فیلم را دچار اختلال نکنید آنها می‌خواهند یک فیلم جسورانه بسازند. شما چندان موانع سینمای بلند را ندارید پس با آزادی عمل فیلم بسازید از این فرصت برای عاشقی کردن و عشق به سینما استفاده کنید. فیلم کوتاه یعنی همه آدم‌هایی که سر صحنه هستند عشق به سینما دارند. اینطور هم نباشد که در مورد همه عوامل از افراد حرفه‌ای استفاده کنید.

وی گفت: نمی‌دانم چرا ما برخی عبارات را دچار دست‌انداز کردیم. مثلا کلمه روشنفکر الان مثل یک فحش است یا کلمه آماتور روزگاری معنای خوبی داشت و کسی بود که نگاه مالی و اقتصادی به فیلم نداشت. جشنواره‌های فیلم کوتاه به دلیل اینکه اولین آوردگاه نمایش فیلم هستند از چند جهت مهم هستند؛ اینکه در جریان آن ما آدم‌های شبیه به خودمان را می‌بینیم. از دل این مصاحبت‌ها‌، حرف زدن ها و... جریان ایجاد می‌شود. جریان این نیست که همه یک نگاه واحد به موضوعات داشته باشید. اگر به سینمای دهه هفتاد آمریکا نگاه کنید می‌بینید آدم‌ها شبیه هم فیلم نمی‌سازند اما شرایط تولیدی مشابه دارند. در حال حاضر چیزی که می‌تواند به سینمای ایران ضربه بزند شرایط تولیدی است. شرایط تولیدی سینمای ایران یک چیز من درآوردی و غلط است و فقط شما می‌توانید آن را سامان دهید.

فروش بیش از ۲۰ هزار بلیت در جشنواره فیلم کوتاه تهران

در حالی که روز چهارم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران همچنان ادامه داشت مدیر پیش فروش و رزرو بلیت جشنواره اعلام کرد بیش از ۲۰ هزار بلیت به فروش رسیده است.

عباس احمدی نیا که مسئولیت ارائه بلیت‌های این رویداد را برعهده دارد، گفت: طبق برنامه ریزی‌هایی که در دبیرخانه جشنواره صورت گرفت، بحث فرایند رزرو بلیت قبل از جشنواره با ساز و کار جدید نسبت به سال های گذشته و بر اساس پارامتر های جشنواره های بین المللی انجام شد به این دلیل که از ظرفیت ها استفاده بهینه صورت بگیرد.

وی افزود: برای تمامی صاحبان آثار ظرفیت ویژه ای تخصیص داده شد و هر صاحب اثر سهمیه جداگانه‌ای را برای اثر خود دریافت کرد، همچنین به همه کسانی که کارت جشنواره را داشتند ظرفیت مشخصی طی روزهای مشخص داده شد.

احمدی نیا تصریح کرد: برخی گروه‌های خاص  نظیر اعضای پاتوق فیلم کوتاه تهران و دانشجویان نیز توانستند با تخفیف نیم بها و ۲۵ درصدی بلیت‌های مورد نظرشان را تهیه کنند و همینطور اعضای کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان از تخفیف صد در صدی بابت رزرو بلیت تمام فیلم های جشنواره بهره‌مند شدند.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون ۲۲ هزار و ۷۱۳ قطعه بلیت در جشنواره به فروش رسیده است. 

در ادامه این روز حبیب ‌ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و مرتضی رزاق کریمی از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بازدید و با مهدی آذرپندار دبیر جشنواره دیدار کردند.

وقتی ساخت فیلم‌کوتاه ساده‌تر می‌شود

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» این رویداد در روز چهارم “درباره نساختن” با موضوع «تولید فیلم کوتاه با به کارگیری هوش مصنوعی» به دبیری عطا مجابی و با حضور مصطفی ضابط دوشنبه ۳۰ مهر، ساعت ۱۷:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

مصطفی ضابط استاد نشست تخصصی «تولید فیلم کوتاه با به کارگیری هوش مصنوعی» در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: هوش مصنوعی یک ابزار بسیار کاربردی در تولید فیلم کوتاه است.

مصطفی ضابط در ابتدای این نشست گفت: حوزه فعالیت ما، بررسی تکنولوژی های جدید و فواید بازی های کامپیوتری است که بچه‌های مدرسه‌ای می‌توانند از این بازی‌ها برای یادگیری بهتر درس‌هایشان استفاده کنند‌.

وی ادامه داد: دو تکنولوژی مهم همچون هوش مصنوعی و واقعیت مجازی اخیرا بسیار حائز اهمیت شده است حتی در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران هم برای هر دوی این تکنولوژی‌ها بخشی اختصاصی در نظر گرفته شده است.

سپس شب «کتاب و سینما» در چهارمین روز از چهل‌و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با معرفی تازه‌های نشر انجمن سینمای جوانان ایران و معرفی برگزیدگان بخش کتاب و سینما برگزار شد. 

۱۰ فیلم برتر جشنواره «تهران» از نگاه مخاطبان در روز سوم

 هیات نظارت بر آرای مردمی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران ۱۰ فیلم برتر از نگاه تماشاگران در روز سوم جشنواره را به ترتیب حروف الفبا، به این شرح اعلام می‌دارد:

آپاترید

بدرود پاریس

پس از پدر

تنها کنار هم

جشن هنر

دادرسی

راوی

زیر سایه بلوط

سیزده سالگی

شازده کوچولو

اعضای نظارت بر آرای مردمی نادره ترکمانی، میترا مهتریان، رضا فهیمی و سعید کشاورز هستند.

لازم به ذکر است تعداد ۲۵۳۵ تعرفه‌ در روز سوم در اختیار مخاطبان قرار داده شد.

همچنین چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کوتاه تهران در حالی به پایان خود نزدیک شد که سالن‌ها مملو از جمعیت مخاطبان علاقه‌مند به فیلم کوتاه بود.

برگزیدگان بخش ویژه کتاب و سینما معرفی شدند

 آیین اختتامیه بخش ویژه کتاب و سینمای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شامگاه دوشنبه ۳۰ مهرماه در پردیس ملت برگزار شد.

در بخش حمایت از تولید فیلمنامه اقتباسی برگزیده دوم «آنگاه که مرگ دیر می‌رسد» نوشته فرشته طلب زاده معرفی شد.

برگزیده اول مینا مشهدی مهدی «برای در باغ اناری» معرفی شد.

در موضوع فیلم هم لوح تقدیر این بخش به محمدرضا مرادی برای فیلم «جنگل» اهدا شد.

لوح تقدیر دیگر به روناک جعفری برای فیلم «شاهپر» رسید.

برگزیده سوم امین خنکال برای «رییس شمایی» معرفی شد.

برگزیده دوم عمار خطی برای «شازده کوچولو» معرفی شد.

نهاد کتابخانه عمومی هم جایزه خود را به «کوتی» ساخته سهیلا پورمحمدی اهدا کرد.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار