فیلم کوتاه سیزده سالگی روایتی از زندگی حاج‌قاسم است که در چهل و یکمین جشنواره بین‌اللملی فیلم کوتاه تهران پیش روی مخاطبان به نمایش درآمد.

فیلم کوتاه «سیزده سالگی» به کارگردانی و نویسندگی محمد اسفندیاری و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر با حضور در دو بخش مسابقه اصلی و بخش کتاب و سینما چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در پردیس سینمایی ملت نمایش داده شد.

«سیزده سالگی» برشی از حال و روز ایران در اواخر دهه چهل را روایت می‌کند و در این اثر تلاش شده تا سینمای آن دوران برای مخاطب به درستی تداعی شود.

محمد اسفندیاری کارگردان فیلم کوتاه سیزده سالگی بیان کرد: فیلم کوتاه سیزده سالگی اقتباسی از کتاب «باران گرفته است» به نوشته احمد یوسف زاده است. ما در واقع با یک اثر اقتباسی بیوگرافی مواجه هستیم. بیوگرافی ناخودآگاه ما را محدود می‌کرد که ما خیلی اجازه دخل و تصرف مخصوصا در درام‌پردازی نداریم و اینکه ما خود را از همان ابتدا مماس بر کتاب که یک روایت عین به عین است متعهد دانستیم. در نهایت به این امر منجر شد که اگر متن ما برای دهه پنجاه است چقدر خوب است که همه قسمت‌های فیلم متاثر از آن سینمای دهه پنجاه باشد.

وی ادامه داد: سینمای دهه پنجاه که مدل بازی‌ها، چهره‌پردازی، تصویر پردازی، برای مثال اگر آن زمان دوربین روی سه پایه قرار می‌گرفت، ما میزانسن را اینگونه تعریف کردیم که دوربین ما هم همان دوربین است و تکان نمی‌خورد. این امر بر همه قسمت‌های فیلم سایه انداخت به طوریکه ما حتی در پس تولید، تصویر آنالوگ، صداگذاری و انتخاب موسیقی داشتیم.

وی افزود: در نتیجه این تلاش‌ها آن چیزی شد که اکنون شاهد آن هستید و تاثیر خود را در فضاسازی مخصوصا در گذشته داشته است و همان ارتباطی که باید با فیلم و این اثر باید اتفاق می‌افتاد افتاده است. همچنین ما فکر می‌کنیم این اتفاقاتی که روزی ما بوده است اتفاقات درستی است. البته شاید نقدها راجع به فیلم این باشد که درام تخت است و اتفاق ویژه‌ای قرار نیست بیوافتد زیرا ما در بیوگرافی خیلی دخل و تصرفی نداشتیم و در حد خود توانستیم کارها را پیش ببریم.

اسفندیاری در پاسخ به این سوال که لوکیشن فیلم برداری کجا بود؟ بیان کرد: احساس می‌گفتم گفتن لوکیشن فیلم‌برداری فکر می‌کنم خوب نیست، چون ذهنیتی برای مخاطب ایجاد می‌کند که ربطی به خود فیلم ندارد‌؛ به این دلیل فکر می‌کنم اگر فعلا گفته نشود بهتر است.

کارگردان فیلم کوتاه سیزده سالگی در پاسخ به اینکه واکنش مخاطبان این اثر را چگونه مشاهده کردید؟ گفت: در طول سه اکرانی که فیلم داشت، خداراشکر واکنش‌های غیرقابل پیش‌بینی‌ای داشتم و احساس می‌‌کنم این اثری که تولید شده است و اینقدر دقیق از سوی ما برنامه ریزی شده نبود ولی احساس می‌کنم این اثر تبدیل به فرمولی شد که بر روی مخاطب اثر گذار است و مخاطب در انتهای فیلم احساس رضایت و خوشایندی دارد که این برای ما و ادامه دادن این مسیر انرژی بخش است.

این کارگردان درباره چالش انتخاب بازیگر سیزده سالگی بیان کرد: یکی از چالش‌های اساسی ما از ابتدا انتخاب بازیگر شخصیت اصلی فیلم بود. به هرحال ما یک سری قرارداد داشتیم و از قبل می دانستیم که کار قرار است به لحاظ رئالیستی و واقع نمایی کاملا واقعی باشد‌؛ به این دلیل لهجه و مدل گریم و لباس برایمان مهم بود و قراردادهایی بود که در پیش تولید مطرح می‌کردیم. لذا اینطور شد که دو بازه سه روزه سفر به کرمان داشتیم و در این زمان همه مدارس متوسطه اول کرمان را گشتیم و در نهایت منجر به چیزی شد که شما شاهد آن هستید.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار