معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر گفت: ۳۰۰ هزار تُن فروسیلیس در کل کشور تولید می‌شود که این شهرستان به تنهایی قادر به تولید سالانه ۱۰۰ هزار تُن معادل یک سوم فروسیلیس کشور است.

 "سلمان اسماعیلی" روز چهارشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات واحدهای فرآوری سیلیس در شهرک صنعتی جوکار ملایر اظهار کرد: دوره بلوغ در صنعت و معدن ملایر طی شده و می‌توانیم به دنبال شهرک‌های معدنی و تبدیلی جدید باشیم.

وی افزود: از سال ۱۳۸۸ که شهرک صنعتی جوکار راه‌اندازی شد، واحدهای مستقر در آن تا به امروز عملکرد قابل قبولی داشتند و به شهرک صنعتی جوکار و بخش خصوصی افتخار می‌کنیم.

فرماندار ویژه ملایر با اشاره به بروز مشکلاتی همچون برق، صدور و تمدید پروانه‌ بهره‌برداری و آب، ادامه داد: این مسائل قابل حل است، اما امروز در استان همدان در برخی دستگاه‌های اجرایی شاهد استانداردهای دوگانه هستیم و مسائلی در حوزه کارگری، مسائل اجتماعی و فرار سرمایه‌گذار را در پی داشته است.

اسماعیلی علت بروز این مشکلات را خروج مقطعی کار از روال تخصصی خود عنوان و بیان کرد: وقتی شهرک مجوزها و استعلام‌های لازم را اخذ کرده، نباید به قرارگاه پدافند زیستی مراجعه و فرایند را سخت کرد.

وی با تاکید بر اینکه کار باید به روال تخصصی خود برگردد، افزود: معادن سرشاری در این شهرستان داریم و صادرات فروسیلیس خام افتخاری ندارد و باید به دنبال تولید شمش منیزیم باشیم.

اسماعیلی تاکید کرد: چنانچه تغییر نگاه در برخی دستگاه‌های اجرایی استانی به صنعت وجود داشته باشد، شکوفایی چشمگیری رقم خواهد خورد.

۵۵۰ هکتار به زیرساخت صنعتی ملایر اضافه شد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز با اشاره به فعالیت شهرک تخصصی در استان، گفت: ملایر یکی از سه شهرستان‌ پیشرو استان در حوزه صنعت و معدن است و از پنج شهرک تخصصی فعال در این شهرستان، سه شهرک تخصصی است.

"مصطفی حقیقی" با بیان اینکه ملایر در حوزه کشمش، مبل و منبت و صنایع معدنی دارای شهرک تخصصی است، افزود: طبق ماده ۵۴ دستگاه‌های خدمات رسان مکلف هستند تا درب واحد صنعتی زیرساخت را تامین کنند که در این زمینه وزارت صنعت ورود پیدا کرد و مشارکت می‌کند.

وی تامین آب و برق را یکی از مشکلات این شهرک برشمرد و بیان کرد: آب این شهرک طی سال‌های گذشته با حفر چاه ۱۰ لیتر آب تامین شد و امسال به دلیل برخی مسائل اجتماعی، چاه مجدد حفر کردیم، اما به آب نرسید و مجبور شدیم به سمت تامین آب از طریق تانکر برویم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ادامه داد: همچنین ۱۳۰ مگاوات برق نیز برای شهرک تامین شد و به منظور صدور و تمدید پروانه برخی واحدها، ارزیابی توسط مشاوران دانشگاه‌های معتبر کشوری انجام شد، اما ارزیابی‌ها در سازمان محیط زیست مورد نظر قرار نمی‌گیرد.

حقیقی گفت: در حال حاضر شهرستان ملایر دارای ۳۰۰ هکتار اراضی صنعتی دولتی است که به تازگی به همت فرماندار ملایر و نمایندگان مجلس، ۵۵۰ هکتار در قالب یک شهرک صنفی و صنعتی به زیرساخت صنعتی این شهرستان اضافه شد و مشکل زمین در ملایر حل می‌شود.
تولید شمش منیزیم؛ تکمیل زنجیره فروسیلس است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز بیان کرد: ملایر دارای ذخایر معدنی همچون سیلیس، دولومیت آندلزویت است که این ذخایر نابی می‌تواند یک زنجیره مناسبی را در استان ایجاد کند.

"احمد شانیان" با اشاره به ظرفیت‌های موجود معدنی در نیمه جنوبی استان همدان، افزود: ظرفیت تولید فروسیلس در کشور ۳۰۰ هزار تُن است که از این میزان ۱۰۰ هزار تُن در شهرک صنفی جوکار ملایر تولید می‌شود و توان تولید بیشتر را نیز دارد.

وی با بیان اینکه تولید شمش منیزیم در تکمیل زنجیره این صنعت در شهرک جوکار است، ادامه داد: شمش منیزیم بالغ بر ۱۳ و نیم دلار ارزآوری می‌تواند داشته باشد که ارزآوری بالایی دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان اجرای بزرگترین طرح تولید شیشه خودرو در ملایر را در تکمیل زنجیره فروسیلیس دانست و افزود: واردات امسال یک دغدغه مهم برای تولیدکنندگان است و با توجه به دستورالعمل جدید در وزارت صمت در فرآیند تاییدیه و ثبت سفارش، مسائل و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

شانیان درباره عدم صدور و تمدید مجوز برای برخی طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی شهرک صنعتی جوکار نیز بیان کرد: پیرو تشکیل جلسات و استعلام مورد نظر از محیط زیست، اما هنوز پاسخی واصل نشده است.

استاندار همدان روز چهارشنبه در سفر به شهرستان ملایر، از واحدهای فرآوری سیلیس شهرک صنعتی جوکار بازدید و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات ایم واحدها قرار گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.