رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر استفاده از نیرو‌های بومی در استانداری گفت: وجود مدیران پروازی تحقیری برای خوزستان است؛ اینکه از تهران و از راه دور صنایع ما را مدیریت کنند مناسب خوزستان نیست.

مصطفی مطورزاده در آیین معارفه و تکریم استاندار خوزستان که امروز (۲ آبان‌ماه) در اهواز انجام شد، گفت: از آقای پزشکیان تشکر میکنم که خواسته مردم خوزستان را محقق کرده و فرزندی از این دیار برای تصدی این مسئولیت برگزیده است.

او با اشاره به افتخارهای تاریخی خوزستان افزود: خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد و مدال‌های پرافتخاری از امامین انقلاب دریافت کرده است. سال ۵۹ ما ایران را نجات دادیم. پایداری مردم این سرزمین حماسه‌ای آفرید که دشمن سر تعظیم فرود آورد و هفت روز بعد از جنگ، ندای صلح‌طلبی را داد.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: نفت انفال است و متعلق به همه ملت است و ما در خوزستان خزانه‌دار هستیم اما آیا تاکنون کسی سوال کرده که تبدیل و استحصال آن چه هزینه‌هایی به مردم خوزستان تحمیل کرده است؟ تولید نفت، آب و هوا و خاک را نابود می‌کند و تالاب‌های خوزستان بر اثر این فعل و انفعالات، در حال خشک شدن هستند.

مطورزاده اضافه کرد: هزینه و پیامدهای استخراج نفت را تنها مردم خوزستان به دوش می‌کشند در حالی که باید همه آن‌ها که از آن متنفع می‌شوند، در این زمینه کمک کنند.

او ادامه داد: تناقض غنی‌ترین استان و داشتن بالاترین نرخ بیکاری در خوزستان سال‌ها است حل نشده در حالی که قابل حل است به این شرط که اجازه دهیم فرزندان تحصیل‌کرده و متخصص، مومن و ولایت‌مدار در مصدر امور قرار بگیرند.

مطورزاده گفت: اهمیت کشاورزی خوزستان از نفت کمتر نیست و ۱۸ میلیون تن محصولات متفاوت تولید و عرضه می‌کنیم. این ظرفیت در خوزستان وجود دارد که مساحت یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی فعلی به دو میلیون برسد و تولید محصولات به ۳۰ میلیون تن افزایش یابد.

وی بیان کرد: در صنعت و توسعه صنعتی از ۱۰۰ سال پیش در خوزستان میزبان سنگین‌ترین صنایع هستیم و امروز بازنده فرآیند توسعه صنایع هستیم. این صنایع نمی‌توانند اشتغال آنچنانی ایجاد کنند اما می‌توانند رشد اقتصادی را ایجاد کنند بنابراین توسعه صنعتی باید به گونه‌ای باشد که صنایع پایین‌دستی در همه عرصه‌ها وجود داشته باشد.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث راه و راه آهن باید علاج شود زیرا از محل سهمیه آزادراه‌های کشور تنها ۷۰ کیلومتر هواز از ابه بندر امام سهم خوزستان است و فقیرترین استان از این نظر هستیم. محورهای اهواز - ایذه، اهواز - اندیمشک، اهواز به خرمشهر و بصره در حوزه‌ای قرار دارند که می توانند بار سنگین توسعه را به پیش ببرند.

وی افزود: آب و فاضلاب خوزستان با وجود اجرای سنگین‌ترین طرح یعنی طرح آبرسانی غدیر هنوز نواقصی دارد. ‌طرح آبرسانی فدک هم باید در ایذه و باغملک اجرا شود.

مطورزاده گفت: یک میلیون و ۷۰۰ هزار عراقی برای زیارت و گردشگری وارد ایران می‌شوند اما سهم خوزستان از این محل ناچیز است، ۷۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران تحصیل می‌کنند و درصد کمی از آن‌ها در خوزستان هستند بنابراین باید گردشگری سلامت و توریسم درمانی ترویج شود و ادامه یابد.

وی عنوان کرد: مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های نفتی در تهران متمرکز است و در خوزستان سهم زیادی در این خصوص ندارد این در حالی است که طرح توسعه غرب کارون برای استحصال یک میلیون بشکه نفت باید اجرا شود.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها فقیر هستند و باید توانمند شوند، تصریح کرد: باید از محل عمرانی وزارت کشور مسائل حمل و نقل شهری و دیگر مسائل خوزستان حل شود. مساله عظیم در خوزستان این است که اهواز تنها کلان‌شهری است که بعد از ۲۰ سال پروژه مترو در آن هنوز به نتیجه نرسیده است که این هم از عجایب کشور است.

مطورزاده بیان کرد: استفاده از نیروهای متخصص، کارآمد و مومن باید از مجموعه استانداری شروع شود. به کارکنان استانداری‌ها و بخشداری‌ها و دهیاری‌ها انگیزه دهید. وجود مدیران پروازی تحقیری برای خوزستان است؛ اینکه از تهران و از راه دور صنایع ما را مدیریت کنند مناسب خوزستان نیست و اگر فرصت به خوزستانی‌ها داده شود قطعا آبروی نظام، اسلام و مدیران حفظ خواهد شد.

وی افزود: پیام ما به حاکمیت همبستگی، همدلی و هم‌افزایی است و امروز پیام و اقدامی غیر از این نداریم و چیزی غیر از این خلاف، مسائل امنیت ملی کشور است. به دولت و نظام قول می‌دهیم تا جان داریم فدای نظام، انقلاب و تمامیت ارضی کشور هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار