مدیرعامل توانیر گفت: خوشبختانه تا امروز حدود ۱۸ هزار مگاوات از نیروگاه‌های کشور برای تعمیرات از مدار خارج شده و به تدریج تعمیر می‌شوند.

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر در  نشست خبری بيست و چهارمين نمایشگاه بین‌المللی صنعت گفت: در نمایشگاه امسال بیش از ۵۰۰ شرکت داخلی و ۱۲۰ شرکت خارجی حضور دارند.

او افزود: ۱۴ پروژه خیلی بزرگ یا مگاپروژه جزو طرح‌هایی هستند که برای پیک سال آينده در برنامه داریم. یکی از مهمترین آنها تکمیل پروژه‌های در دست ساخت نیروگاهی است. حدود ۳۶۲۹ مگاوات قرار است به ظرفیت تولید برق کشور از طریق نیرو‌گاه های حرارتی که توسط وزارت نیرو و یا صنایع ظرفیت تولید برق کشور احداث می‌شود، اضافه شود. علاوه بر آن در مقیاس کوچک‌ها برنامه ریزی شده است.

او می‌گوید: یکی از برنامه‌ها اجرای به موقع تعمیرات نیرو‌گاه های حرارتی اتمی و برق آبی است. ۱۲۴۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی است که باید تعمیر شوند. باید گفت نیروگاه‌های برق آبی بخشی از این عدد است که ۱۳ هزار مگاوات پیش بینی شده که به تعمیرات بروند. خوشبختانه تا روز جاری حدود ۱۸ هزار مگاوات از نیروگاه های کشور برای تعمیرات از مدار خارج شدند و به تدریج این‌ها تعمیر می‌شوند و نیروگاه های دیگر که نیازمند تعمیر باشند طبق یک برنامه زمانبندی تعمیر خواهند شد. این تعمیرات باعث می‌شود که در تابستان سال آینده تولید به صورت پایدار داشته باشیم.

این مقام‌ مسئول گفت: واحد‌هایی داریم که می شود از طریق ارتقاء به تولید برق آنها اضافه کرد. پیش بینی شده ۱۱۹۱ مگاوات از طریق ارتقاء نیروگاه‌های گازی که با تعویض پره‌ها در دوره تعمیرات اساسی و سایر موارد انجام می‌شود به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود. نیرو‌گاه های بخاری داریم که قدیمی هستند برای این‌ها پیش بینی شده که حدود ۱۲۴۰ مگاوات می‌توانیم با تعمیر نیرو‌گاه هایی که فرسوده هستند تولید برق آنها را اضافه کنیم.

رجبی مشهدی افزود: در حوزه تجدیدپذیر‌ها پیش بینی شده که تا پایان سال  ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنند. یعنی ظرفیت ۱۳۰۰ مگاواتی نیروگاه تجدیدپذیر به ۱۸۰۰ مگاوات برسد و در سال آینده ۳ هزار مگاوات دیگر به این مقدار اضافه شود.

او گفت:  علاوه بر این‌ها ما امسال از نیرو‌هایی که در اختیار وزارت سمت و وزارت نفت بودند و سایر سازمان‌های دولتی هم استفاده کردیم. امسال برنامه‌ریزی داریم که این ظرفیت را گسترش دهیم و پیش بینی ما این است که بتوانیم ۱۰۰۰ مگاوات به میزان ظرفیت قبلی تولید اضافه کنیم.

او افزود:  برنامه ریزی شده برای اینکه بتوانیم از نیروگاه‌های برق آبی  در دوره تابستان حداکثر تولید را بگیریم رژیم استفاده از نیروگاه برق را در ماه‌های پیش رو تا قبل از تیر و مرداد به حداقل برسانیم و صرفا برای  مصارف آب پایین دست و کشاورزی از آنها استفاده بکنیم و ۱۵۵ طرح انتقال و فوق توزیع که نیازمند توسعه هستند را انتخاب کردیم که شبکه در جا‌هایی که دچار گرفتگی افت ولتاژ و یا سایر موارد است بهبود پیدا کند و ۱۸۷۱ کیلومتر مدار به شبکه انتقال برق کشور از این طریق اضافه می شود. در بخش توزیع ۲۸ هزار کیلومتر کابل خودنگهدار آلومینیومی جایگزین کابل‌های فرسوده مسی خواهد شد و همچنین در جا‌هایی که نیازمند توسعه شبکه توزیع باشد برنامه‌ریزی شده که اصلاح لازم صورت گیرد.

مدیرعامل توانیر گفت: در هوشمندسازی پیش بینی شده ظرف دو سال آینده تعداد کنتور هوشمند از ۹ میلیون بیشتر شود. در حال حاضر این اعداد به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه رسیده است. از ابتدای دولت حدود ۵۰۰ هزار دستگاه کنترل هوشمند با اولویت مشترکان پرمصرف نصب شده است. هدف این است که مشترکان پرمصرف اطلاع لازم را در میزان مصرف برق خود به صورت برخط داشته باشند و صرفاً به میزان مصرف در پایان ماه که از طریق قبض‌ها در اختیارشان قرار می‌گیرد اتکا نکنند و  برای اینکه مصرف برق  از الگو بیشتر نشود پیش بینی لازم را داشته باشند.

او گفت: در حوزه مدیریت مصرف بهینه سازی مصرف و اطلاع رسانی مشترک برنامه‌های خیلی مفصلی را پیش بینی کردیم از جمله  جایگزینی حداقل یک میلیون دستگاه موتور دیالیزی برای کولر‌هایی که آبی هستند. یک میلیون دستگاه کولر گازی پیش بینی شده که ما بتوانیم تا پایان سال آینده اگر مجوز‌های لازم را اخذ کنیم جایگزین کولر‌های گازی که تقریبا دو برابر کولر‌های فعلی برق مصرف می‌کنند کنیم و از این طریق بهینه‌سازی مصرف هم صورت گیرد.

او گفت: برای این که بتوانیم از ظرفیت‌های وارداتی در اوج مصرف حداکثر استفاده را کنیم و تبادلات الکتریکی با کشور‌های همسایه را اضافه کنیم مذاکرات را با کشور‌های همسایه داشته‌ایم تا انشالله بتوانیم از ظرفیت هم استفاده کنیم.

 رجبی مشهدی گفت: برنامه مفصلی  برای جمع آوری رمزارز‌ها که به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند، داریم. برای تأمین برق پایدار در زمستان جلسات مفصلی انجام شده و در شرایط معمول ۸۰ درصد از نیروگاه‌ها از سوخت گاز استفاده می‌کنند و ۲۰ درصد از سوخت مایع اما در زمستان ۵۰ درصد از نیروگاه‌ها از گاز و ۵۰ درصد ابتدا از گازوئیل و سپس از مازوت استفاده می‌کنند، ضمن آنکه تنها ۱۶ نیروگاه در کشور امکان استفاده از مازوت را دارند.

او گفت: سالانه یک میلیون مشترک جدید به مشترکان صنعت برق اضافه می‌شود که سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات به تقاضای برق کشور اضافه می‌کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار