بنابر گفته مسئولان، به اندازه کافی ظرفیت نیروگاهی برای تولید برق وجود دارد و اگر مردم در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی کنند مشکلی در تامین برق در زمستان نخواهد بود.

همه ساله با فرارسیدن فصل سرما مصرف گاز در بخش‌های مختلف کشور افزایش پیدا می‌کند، مسئله‌ای که با توجه به شرایط نیروگاه‌ها اگر برای آن برنامه ریزی درستی صورت نگیرد ممکن است نیروگاه‌های کشور را با چالش مواجه کند.

 بنابر اعلام مسئولان، در شرایط معمول ۸۰ درصد از نیروگاه‌ها از سوخت گاز استفاده می‌کنند و ۲۰ درصد از سوخت مایع، اما در زمستان ۵۰ درصد از نیروگاه‌ها از گاز و ۵۰ درصد ابتدا از گازوئیل و سپس از مازوت استفاده می‌کنند، ضمن آنکه تنها ۱۶ نیروگاه در کشور امکان استفاده از مازوت را دارند.

چالش تامین سوخت نیروگاهی که بنابر گفته مسئولان رایزنی با وزارت نفت برای تامین سوخت نیروگاهی در حال انجام است، موضوعی مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر هم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن تایید آن گفته است: هر سال برای زمستان، ما برنامه‌هایی داریم که ان‌شاءالله با همکاری مردم در کاهش مصرف برق و گاز، امکان تامین برق پایدار را بهتر فراهم کنیم؛ هماهنگی‌های لازم با وزارت نفت برای تامین سوخت نیروگاهی در حال انجام است و امیدواریم که در این زمینه هم مشکلی رخ ندهد.

تامین برق مردم و نیروگاه‌ها در اولویت

به تازگی هم حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به تلاش‌ها برای تامین سوخت نیروگاهی و عبور از زمستان اظهار کرده است: با همکاران وزارت نفت به صورت شبانه روزی در حال کار هستیم که سوخت نیروگاه‌ها را بتوانیم تامین کنیم، همکاران پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت گاز و وزارت نیرو ۲۴ ساعت در حال فعالیت هستند تا مخازن را پر کنیم ولی اگر کمبودی وجود داشته باشد با درنظر گرفتن مسائل محیط زیستی از مازوت هم استفاده خواهیم کرد به هر حال زمستان است و تامین برق مردم و نیروگاه‌ها در اولویت قرار دارد.

برق
اما حالا باتوجه برنامه ریزی‌های صورت گرفته زمستان امسال خاموشی خواهیم داشت؟ موضوعی که مدیر عامل شرکت توانیر مصطفی رجبی مشهدی در پاسخ به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آن بیان کرد: باتوجه به برنامه‌ریزی‌ها امیدواریم زمستان امسال مشکلی در بخش برق خانگی پیش نیاید ولی این موضوع قطعا نیازمند صرفه‌جویی مردم هم است یعنی حتما مصرف برق را زیر الگوی مصرف مجاز برسانند هموطنان اکنون نیازمند استفاده از وسایل برقی پرمصرف مانند کولر‌ها نخواهند بود منتهی اگر از هیتر‌های برقی استفاده کنند مصرف برق آنها از الگو بیشتر خواهد شد و خوب هزینه بیشتری را باید بپردازند و قطعا فشار بیشتری به شبکه برق خواهد آمد.

در ادامه این مقام مسئول اظهار کرد: در زمستان به لحاظ ظرفیت تولید ما در صنعت برق مشکلی نخواهیم داشت، اکنون مصرف برق این روز‌ها به حدود ۴۵ هزار مگاوات رسیده و یعنی ۳۵ هزار مگاوات از مصرف دوره تابستان کاسته شده است و ما به اندازه کافی ظرفیت نیروگاهی برای تولید برق داریم اگر مردم در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی کنند ان‌شاءالله مشکلی در تامین برق در زمستان نخواهد بود.

اهتمام ویژه‌ای به صرفه‌جویی 

اما نکته کلیدی که مدیرعامل توانیر هم بر آن تاکید داشت موضوع صرفه‌جویی است که در همین رابطه هم مهدی مقیم زاده، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بیان اینکه همراهی مردم با صنعت برق به عبور موفق از اوج بار مصرف برق امسال کمک کرد،گفت: باتوجه به محدودیت تامین سوخت نیروگاهی در فصل زمستان، نیاز است در فصل سرد سال نیز شهروندان نسبت به صرفه جویی در مصرف برق اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

در نهایت گفتنی است، عبور از زمستان بدون خاموشی نیازمند برنامه‌ریزی و تدابیر مناسب است در همین راستا انتظار می‌رود باتوجه به موارد مطرح شده از سوی مسئولان، در زمستان با چالش‌های کمتری مواجه باشیم.

خبرنگار: کیمیا قلی پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار