در دنیای مدرن، زیبایی دیگر تنها به ویژگی‌های ظاهری محدود نمی‌شود. بلاگر‌ها به عنوان تأثیرگذاران اصلی در فضای مجازی، نقش مهمی در تعریف و بازتعریف مفهوم زیبایی ایفا می‌کنند.

در دنیای پرشتاب دیجیتال، جایی که هر کلیک می‌تواند به یک تغییر بزرگ منجر شود بلاگر‌ها دیگر تنها به اشتراک‌گذاری تجربیات شخصی و لحظات روزمره بسنده نمی‌کنند؛ این روز‌ها آنها در قامت مشاوران زیبایی و سلامت ظاهرشده و به‌جرئت می‌توان گفت نبض این حوزه را به دست گرفته‌اند، بدیهی است سؤالات زیادی در مورد اعتبار و تأثیر این تبلیغات بر انتخاب مصرف‌کنندگان و حتی نگرش جامعه نسبت به زیبایی مطرح شود؛ اما سؤال اساسی اینجاست که آیا این بلاگر‌ها واقعاً می‌توانند راهنمایی‌های مؤثری ارائه دهند؛ یا تنها به دنبال منافع مالی خود هستند؟

 کسب درآمد میلیاردی با فالوور 

شاید بپرسید چطور می‌توان فقط با چهره‌های عمل کرده یا با زندگی‌های لاکچری در فضای مجازی کسب درآمد کرد؟ در جواب باید گفت کافی است فقط به تعداد قابل توجه‌ای فالوور داشته باشید! آن‌وقت صاحبان برند‌های آرایشی یا مراکز جراحی زیبایی خودشان به سراغتان می‌آیند و در ازای تبلیغات پول‌های کلان می‌دهند؛ اما معلوم نیست کالا یا خدمات تبلیغ شده واقعاً خوب باشد یا خیر!

 البته برخی بلاگر‌ها هرچقدر طرف قرارداد پول بیشتری بدهد، برایشان بیشتر سنگ تمام می‌گذارند. در این میان بعضی بلاگر‌ها از آب گل‌آلودی که خودشان به وجود آورده‌اند ماهی‌های درشتی می‌گیرند و با برند‌ها یا پزشکان معروف برای تبلیغ محصولات یا مرکز خاصی قرارداد می‌بندند و به‌صورت اسپانسرشیپ با آنها همکاری می‌کنند و آن‌وقت است که درآمد‌های میلیاردی کسب می‌کنند.

راه پزشکی از بلاگری جداست 

 با نگاهی به لیست پردرآمدترین شغل‌های جهان می‌توان بلاگری را در میان این مشاغل دید، امروزه بلاگر‌ها در دنیای مجازی درآمد بسیار بالایی دارند، اما بلاگر‌های ایرانی بیشتر در اینستاگرام مشغول به فعالیت هستند چراکه این شبکه‌ی اجتماعی در کشور ایران طرفداران بسیار زیادی دارد و طبق اعلام فیس بوک، مردم ایران جز ۷ کشور پراستفاده‌ی اینستاگرام هستند.

 مشکل آنجایی شروع می‌شود که بلاگر‌ها خودشان را همه فن حریف می‌دانند از مشاوره دادن گرفته تا پا در کفش پزشکان کردن! اما بهتر است بگوییم بجشکی (پزشکی) تعریف خاص خود را دارد، که در اصلی‌ترین تعاریف، پزشکی را دانشی کاربردی در راستای حفظ و ارتقای تندرستی، پیشگیری و درمان بیماری‌ها و بازتوانی آسیب‌دیدگان عنوان می‌کنند. این تعاریف نشان می‌دهد، علم پزشکی و درمان با شغل بلاگری و حرفه اینفلوئنسر‌ها هیچ سنخیتی ندارد و همچنین وارد شدن پزشکان به فضای مجازی برای تبلیغات یا تشویق و ترویج عمل‌های زیبایی توسط بلاگر‌ها باعث سردرگمی مردم شده است.

تعریف زیبایی از قاب دوربین بلاگر‌ها

در چند سال اخیر، فضای مجازی استاندارد‌های جدیدی زیبایی را به نمایش گذاشته است. عجیب نیست که بسیاری از کاربران با مشاهده چهره‌های زیبا و بعضاً منحصربه‌فرد اینفلوئسر‌های بزک کرده، اعتمادبه‌نفس خود را از دست بدهند. کافی است سری به اینستاگرام بزنید افرادی را می‌بینید که در واقعیت زیبایی آنها آن‌قدر محصورکننده نیست که در فضای مجازی نمایش داده می‌شود. زیبایی در فضای مجازی تعریف خاص خودش را دارد و مردم عادی هیچ‌کدام از چنین زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار نیستند.

 بدیهی است بعضی از افراد هم می‌خواهند خودشان را به استاندارد‌های زیبایی که در شبکه‌های اجتماعی نشان داده می‌شود نزدیک کنند. اما برای رسیدن به زیبایی که فضای مجازی نشان می‌دهد باید راه درازی رفت یا به عبارتی «کوبید و از نو ساخت» البته جدای از اینکه توجه به این استاندارد‌های تعریف‌شده می‌تواند باعث مشکلات روحی و روانی بزرگی در افراد شود؛ هزینه‌های هنگفتی را نیز برای خرید محصولات زیبایی و آرایشی تبلیغ‌شده، به همراه دارد، اما این در حالی است که شاید نیازی به آن نداشته باشند.

زیبایی استاندارد یا فیلتر شده

شبکه‌های اجتماعی تأثیرات عمیقی بر درک ما از زیبایی دارند. تا همین دهه ۸۰ یا ۷۰ تعداد کسانی که جراحی زیبایی بینی می‌کردند بسیار کم بود. در این سال‌ها جراحی زیبایی تنها برای کسانی بود که مشکلی مثل پلیپ یا انحراف بینی داشتند در غیر این صورت تعداد انگشت‌شماری از افراد برای زیبایی بیشتر، خودشان را به تیغ‌‎های جراحی می‌سپردند. اما حالا سن این عمل‌های زیبایی حتی به کمتر از ۱۵ سال رسیده است..

ازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ قوانین بازدارنده نیست

شبکه‌های مجازی را می‌توان مهم‌ترین عامل گسترش جراحی‌های زیبایی دانست. فضای مجازی است که زیبایی استاندارد را مشخص می‌کنند. البته نه خود اینفلوئنسر‌ها به‌تن‌هایی! آنها با فیلتر‌های عجیب‌وغریبی که روی چهره‌هایشان می‌اندازند جادو می‌کنند.

فیلتر‌های اینستاگرامی معمولاً ویژگی‌های خاصی دارند. پوست صاف می‌کند، چشم‌ها را بزرگ می‌کند و اگر بخواهی رنگ آن را برایتان عوض می‌کند. حتی تغییرات جزئی‌تر هم می‌شود مثلاً لب‌ها تغییر شکل می‌دهند و به عبارتی انگار تزریق ژل انجام داده‌اید و همه اینها یک استاندارد از زیبایی به نمایش می‌گذارد.

 استانداردی که در آن پوست شفاف و صاف است. بینی عمل کرده و انواع ژل و بوتاکس به‌صورت تزریق‌شده البته برای زیبا بودن حتماً باید اندام کشیده و تراش‌خورده داشته باشی! زیبایی یعنی آنچه فضای مجازی به نمایش می‌گذارد. 

مرد‌ها هم به چالش زیبایی واردشده‌اند

زیبایی‌های فیلتر شده تنها در دنیای بانوان نیست بلکه گریبان آقایان را هم گرفته است چراکه استاندارد‌های زیبایی در مرد‌ها هم‌تغییر کرده است و برای جذاب بودن باید اندام شما فرم خاصی داشته باشد، زاویه فک داشته باشی، مو‌ها هم شبیه مدل‌های اینستاگرامی باشد. طبیعی است بعد از نشان دادن این‌همه زیبایی غیرواقعی، بیننده احساس کند که باید به این استاندارد‌ها برسد، روان شناسان ادعا می‌کنند این فشار می‌تواند منجر به نارضایتی از ظاهر واقعی خود و حتی مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی شود.

بسیاری از عمل‌های جراحی ضرورت ندارند

نجات حسینی عضو هیئت‌مدیره جامعه جراحان و عضو هیئت‌مدیره انجمن جراحان پلاستیک ایران بابیان اینکه جراحی‌های پلاستیک شامل چند زیرشاخه ازجمله جراحی فک و صورت، جمجمه، جراحی دست و میکروسکوپی، جراحی بازسازی سوختگی، جراحی ترمیمی و جراحی زیبایی است، گفت: جراحی زیبایی در قسمت‌های مختلف بدن مثل صورت، بینی، گوش، جمجمه، شکم، پهلو، پا و ... انجام می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن جراحان پلاستیک ایران بابیان اینکه اگر بینی فردی کمی قوز دارد نباید به دنبال جراحی باشد؛ چراکه خود این موضوع عامل زیبایی است، تشریح کرد: متأسفانه فضای مجازی ازجمله اینستاگرام باعث فریب مردم شده است، چراکه افراد حاضر در این شبکه اجتماعی مثل دلال‌ها، بلاگرها، تکنسین‌ها و آرایشگر‌ها تخصص ندارند یا فوق تخصص نیستند، اما این عمل‌ها را تبلیغ می‌کنند و باعث تشویق مردم برای عمل‌های غیرضروری می‌شوند.

حسینی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال فردی که ۷۰ کیلو وزن دارد و از قد مناسبی هم برخوردار است، اگر هم چاقی ملایمی داشته باشد باید ورزش کند تا به‌تناسب اندام برسد.

وی در خصوص لیپوساکشن که درواقع کشیدن چربی‌های نامطلوب توسط دستگاه مکنده از طریق سوراخ‌های کوچک و بدون برش جراحی است، گفت: این عمل صرفاً برای افرادی که به‌صورت موضعی یعنی یک قسمتی از بدن چربی اضافه و خیلی زیاد داشته باشد، ارزشمند است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن جراحان پلاستیک ایران گفت: خیلی از عمل‌هایی که در ایران با اسم عمل جراحی انجام می‌شود ضروری نیست و فقط باعث می‌شود با مصرف بیشتر، دارو‌ها، نخ‌های جراحی، پروتزها، فشار بیشتری به کشور وارد شود به همین دلیل باید افراد فوق تخصص جراحی پلاستیک برای لزوم این عمل‌ها نظر دهند.

پروانه طبابت پزشک را بررسی کنید

وی با اشاره به وجود تشخیص‌های نادرست از افراد غیرمتخصص در خصوص نیاز افراد به عمل‌های جراحی در فضای مجازی گفت: افرادی که فکر می‌کنند نیاز به جراحی پلاستیک دارند، حتماً مشخصات پزشک مشاور را چک کنند و حتماً صحت تخصص و پروانه طبابت وی را بررسی کنند.

حسینی با اشاره به اینکه علت بیشتر عمل‌های زیبایی، تجسم چهره فرد از خو بعد از عمل زیبایی است، افراد فکر می‌کنند با این عمل‌ها چهره زیباتری پیدا می‌کنند، ادامه داد: فضای مجازی، بلاگر‌ها، سلبریتی‌ها، تلویزیون و ماهواره‌ها در تصمیم افراد برای عمل‌های جراحی تأثیرگذار هستند.

موفقیت بلاگر‌ها در یک حوزه خاص نشانه درست بودن همه رفتار آنها نیست

آقاخانی روانشناس بالینی با اشاره به اینکه همه افراد در ضمیر ناخودآگاه خود نیاز به تائید اجتماعی دارند، گفت: ما وقتی می‌بینیم فردی که به‌عنوان یک بلاگر در فضای مجازی در حال فعالیت است و تعداد زیادی از افراد جامعه او را تحسین و لایک می‌کنند؛ پس فکرمی‌کنیم فعالیت‌هایی که این افراد انجام داده‌اند درست است و می‌خواهیم که با آنها همانندسازی کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایلی که برخی افراد به دنبال تقلید از بلاگر‌ها هستند اثر هاله‌ای نام دارد، در این موقعیت افراد موفقیت یک نفر در رشته‌ای خاص که سبب شهرت در بین جامعه شده را به تمام زندگی او تعمیم می‌دهند که این موضوع باعث اعتماد اشتباه و بیش‌ازحد به تبلیغات او می‌شود.

آقاخانی ایجاد صمیمیت از سوی بلاگر را علت دیگری برای اعتماد مردم به تبلیغات دانست و گفت: بعضی از بلاگر‌ها با ایجاد ارتباط صمیمانه و مستمر با دنبال کننده‌های خود باعث ایجاد حس اعتماد برای مخاطبین خود می‌شوند.

منبع: آنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار