یک جوان ارومیه مدال برنز مسابقات بین‌المللی ثبت اختراعات علمی جهان را بر گردن آویخت.

امیرعلی حاذقی‌راد، مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای ارومیه و عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه، با طرح نوآورانه خود در زمینه کشاورزی، و با اختراع دستگاه کنترل آفات گلخانه‌ای بدون نیاز به آفت‌کش، موفق شد در مسابقات بین‌المللی ثبت اختراعات علمی و تجاری دانشگاه مارا در مالزی بدرخشد و مدال برنز این مسابقات را از آن خود کند.

این مخترع جوان در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: این طرح که با عنوان "کنترل آفات گلخانه‌ای با کمک دستگاه مخصوص تولید میدان‌های الکترومغناطیس بدون نیاز به کاربرد آفت‌کش" ارائه شده است و رویکردی کاملاً جدید برای مبارزه با آفات کشاورزی ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: با استفاده از این دستگاه، می‌توان آفات گلخانه‌ای را بدون استفاده از سموم شیمیایی مضر کنترل کرد و به این ترتیب، محصولات کشاورزی سالم‌تری تولید نمود.

حاذقی‌راد افزود: ایده اصلی این طرح، طراحی و ساخت دستگاهی است که با تولید میدان‌های الکترومغناطیسی خاص، بر روی سیستم عصبی حشرات تأثیر گذاشته و آنها را از بین می‌برد.

به گفته وی این روش نه تنها برای محیط زیست بی‌ضرر است، بلکه می‌تواند به کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری در کشاورزی نیز کمک کند.

مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای ارومیه افزود: این اختراع علاوه بر جنبه علمی، دارای پتانسیل بالایی برای تجاری‌سازی نیز می‌باشد و با تولید انبوه این دستگاه، می‌توان ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، به توسعه کشاورزی پایدار در کشور کمک شایانی کرد.

حاذقی‌راد با اشاره به اهمیت مشارکت جوانان در فعالیت‌های علمی و پژوهشی، افزود: جوانان مسجدی می‌توانند با همکاری در ادامه جنبه‌های کاربردی این طرح، زمینه اشتغال و فعالیت علمی برای خود فراهم سازند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.