معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور گفت: موضوع پیشگیری و غربالگری بعد از سال‌ها، جزو بسته‌های بیمه‌های پایه قرار می‌گیرد.

معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور با بیان اینکه امروز جلسه ۱۰۲ این شورا برگزار شد، به تشریح موضوعات بررسی شده در این نشست پرداخت.

سعید معنوی با اشاره به ۶ دستور کار جلسه شورا، گفت: مهمترین موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد، تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۴ و وضعیت ارز ترجیحی دارو، تجهیزات و اقلام مصرفی پزشکی بود. در مورد تعرفه‌ها باتوجه به اینکه جداول بودجه و هزینه‌های سازمان‌های بیمه گر پایه در دولت، تعیین و مصوب نشده پیشنهادی را شورای عالی بیمه سلامت جهت تعیین بار مالی به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده تا در هیات دولت مطرح شود.

وی افزود: پیشنهاد شورای عالی بیمه سلامت برای تعرفه‌های ۱۴۰۴ بر اساس نرخ تورمی سال جاری و پیش بینی آن و همچنین مشکلات حوزه سلامت به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است.

معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت تاکید کرد: همچنین در خصوص حذف ارز ترجیحی برای تجهیزات و ملزومات پزشکی مقرر شد با پیشنهاد شورای عالی بیمه سلامت، ما به التفاوت نرخ ترجیحی تا رقمی که در دولت مصوب می‌شود، از طریق سازمان برنامه و بودجه در اختیار سازمان‌های بیمه گر پایه قرار گیرد تا هزینه‌های مربوطه به طور کامل از طریق سازمان‌های بیمه گر پایه پرداخت شود و مردم تحت هیچ شرایطی هزینه‌های ناشی از حذف ارز ترجیحی را پرداخت نکنند.

 معنوی با بیان اینکه در مورد حذف ارز ترجیحی، موضوع تجهیزات سرمایه ای، ملزومات مصرفی، قطعات یدکی، کیت‌های آزمایشگاهی و اقلام مربوط به تجهیزات تصویربرداری پزشکی مطرح شد، گفت: امیدواریم سازمان برنامه و بودجه متناسب با پیشنهاد شورای عالی بیمه سلامت در قانون بودجه ۱۴۰۴ منابع لازم را پیش بینی کند. در مورد امسال نیز پیشنهاد اعضای شورا این بود که امسال منابع ارز ترجیحی، تامین شود.

وی حذف هشتگ برخی از کد‌های ارائه خدمات را از دیگر موضوعات این نشست دانست و گفت: بیشترین تاثیر هشتگ‌ها در بخش خصوصی است که با حذف هشتگ ها، تعرفه‌های بخش خصوصی در مورد خدماتی که دارای هشتگ بوده، به ۶۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد و مقرر شد در خصوص حذف هشتگ‌های کد ۱ تا ۶ و ۹ کمیته‌ای در دبیرخانه شورای عالی بیمه تشکیل و پیشنهادی را برای بودجه ۱۴۰۴ آماده کنیم تا شاهد حذف هشتگ برای این کد‌ها و در جهت تعادل در بازار سلامت باشیم.

معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت از بررسی آیین نامه‌های قانون برنامه هفتم در این جلسه شورا خبر داد و افزود: سه آیین نامه امروز بررسی شد؛ یکی از آنها مربوط به نسخه الکترونیک در شرایط اضطرار است که اعضای شورا، آیین نامه را مصوب کردند و مقرر شد زیرساخت‌های لازم برای ارائه نسخه در قالب نسخه آفلاین و اینترانت فراهم شود و ۱۰ درصد نسخ نیز به صورت کاغذی باشد.

مهندس معنوی به بررسی آیین نامه هزینه کرد ۵ درصد از منابع سازمان‌های بیمه گر در حوزه پیشگیری اشاره کرد و گفت: این منابع در حوزه پیشگیری و خودمراقبتی بر اساس تعریف بسته‌های خدماتی در دبیرخانه شورایعالی بیمه سلامت هزینه خواهد شد و موضوع پیشگیری و غربالگری بعد از سال‌ها، جزو بسته‌های بیمه‌های پایه قرار می‌گیرد.

وی از بررسی پوشش بیمه برای ۵ دهک درآمدی به عنوان یکی از تکالیف قانون برنامه هفتم در جلسه این شورا خبر داد و گفت: بر اساس قانون برنامه هفتم حداقل ۵ دهک درآمدی به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند و سازمان بیمه سلامت مکلف است افراد فاقد پوشش بیمه را به صورت رایگان بیمه کند، اما به پیشنهاد سازمان بیمه سلامت، مقرر شد افراد فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای از دهک‌های ۶ و ۷ پس از تامین منابع از سوی دولت نیز در سال آینده به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت با بیان اینکه از سال‌های گذشته برخی افراد از جمله اقشار محروم و کمتربرخوردار کشور به صورت رایگان در بخش دولتی درمان می‌شدند، افزود: همچنین علاوه بر سه دهک درآمدی، کودکان زیر ۷ سال و بیمه شدگان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی از جمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و بیماران خاص در قالب صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب العلاج به صورت رایگان درمان می‌شوند که این موضوع در سال آینده نیز قرار است استمرار داشته باشد.

مهندس معنوی خاطرنشان کرد: افزایش تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در سال آینده به سمتی خواهد بود که اقشار آسیب پذیر جامعه و افراد نیازمند بدون هیچ مانع اقتصادی بتوانند خدمات مورد نیاز را دریافت کنند و همچنان رایگان بودن خدمات برای این گروه‌ها حفظ شده و پیشنهاد داریم که حتی دهک‌های ۴ و ۵ درآمدی نیز به سه دهک درمان رایگان اضافه شوند. همچنین در قالب برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع نیز بحث رایگان شدن خدمات بستری برای افرادی که از مسیر نظام ارجاع در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند را داریم که این خدمات برای این افراد در بیمارستان‌های دولتی در سال آینده نیز رایگان خواهد بود.

گفتنی است یکصد و دومین جلسه شورای عالی بیمه سلامت کشور صبح امروز شنبه ۵ آبان ماه با حضور وزرای بهداشت و تعاون، نمایندگان ناظر مجلس و اعضای شورا در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار