مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: هزار و ۸۵ روستا از هزار و ۷۸۵ روستای استان راه آسفالته دارند که شاخص برخورداری ۵۷ درصد است.

فرزاد حسنی اظهار کرد: استان کردستان ۶ هزار و ۱۸۳ کیلومتر راه روستایی دارد که تاکنون سه هزار و ۵۳۰ کیلومتر آن آسفالت شده و ۲ هزار ۶۵۰ کیلومتر آن خاکی و شنی است.

وی با بیان اینکه در مجموع شاخص برخورداری روستا‌های کردستان از راه آسفالته ۵۷ درصد است، گفت: از هزار و ۷۸۵ روستای استان، هزار و ۸۵ روستا از راه آسفالته برخوردار و ۷۰۰ روستا نیز خاکی و شنی است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان سطح برخورداری روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالته را ۷۲.۵ درصد اعلام کرد و افزود: از اول سال جاری تاکنون ۷۵ کیلومتر راه روستایی در سطح استان آسفالت شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل کاری و مساعد بودن هوا این میزان به ۱۰۰ کیلومتر برسد.

حسنی ادامه داد: تاکنون برای این میزان آسفالت در سال جاری ۶ هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و در حال حاضر مطالبات پیمانکاران از ما در زمینه آسفالت راه روستایی بیش از پنج هزار میلیارد ریال است.

وی یادآور شد: در زمینه احداث راه‌های روستایی در مجموع از اعتبارات استانی استفاده می‌شود که باید مدیران ارشد استانی اعتبارات جهشی برای آسفالت راه‌های روستایی و همچنین پرداخت مطالبات پیمانکاران اختصاص دهند.

حسنی به حذف ردیف ملی اعتبارات راه‌های روستایی در سال ۱۳۹۷ اشاره کرد و گفت: راه روستایی در سال ۱۳۹۸ از راه و شهرسازی جدا و به راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه شد و پس از آن کار‌های راه روستایی به راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شد و اقداماتی خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته طول آسفالت راه‌های روستایی استان حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است، افزود: یکی از مشکلات راه‌های روستایی کمبود اعتبار است و حذف ردیف ملی اعتبارات راه‌های روستایی نیز این مشکلات را بیشتر کرد و خیلی به ضرر استان تمام شد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان، اضافه کرد: استان کردستان در هرکدام از بخش‌ها راه، آب، بهداشت و آموزش و پرورش نیاز به اعتبارات غیر استانی دارد و باید از طریق اعتبارات ملی به استان کمک ویژه شود که این بخش‌ها از جمله راه روستایی حالت جهشی به خود بگیرد و مردم از نعمت راه آسفالته برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه استان کردستان در زمینه سطح برخورداری از راه آسفالته در ردیف ۲۸ کشور قرار دارد، گفت: مجمع نمایندگان بویژه نمایندگان استان‌هایی که در آخر جدول قرار دارند باید برای جبران این عقب ماندگی تلاش کنند تا با جذب اعتبارات ملی و احیای ردیف ملی اعتبارات راه‌های روستایی، مشکلات موجود برطرف شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار