رییس مركز فناوری های كلان معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ایران بیش از 10 هزار مگاوات ظرفیت موثر انرژی باد دارد كه اكنون كمتر از پنج درصد آن برای تولید برق استفاده می شود.

غلامحسین رحیمی در گفت و گوی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در زاهدان افزود: با این میزان ظرفیت انرژی خدادادی اگر توربین ها و نیروگاههای بادی راه اندازی شود در بسیاری از منابع صرفه جویی خواهد شد.
وی بیان كرد: در سال 2010 چین با تولید 44 و آمریكا 40 هزار مگاوات برق از انرژی باد رتبه های اول و دوم دنیا را داشتند و ایران با تولید 100 مگاوات، كشور سی و نهم جهان است.
وی با بیان اینكه كشورهای دنیا درصدد هستند برق خود را از انرژی پایان ناپذیر باد تامین كنند و در گردونه رقابت، ایران از بسیاری از كشورها عقب است، گفت: كشور ما می تواند حداقل یك چهارم برق مصرفی خود را تولید كند.
رحیمی اظهار داشت: اگر اراده، سرمایه و امكانات مالی به حد كافی موجود باشد و بخش خصوصی به جد در این مسیر گام بردارد و بانكها نیز به لحاظ تامین منابع با سرمایه گذاران همكاری داشته باشند به طور قطع می توان در نصب نیروگاههای بادی و تولید برق به جایگاه مطلوب دست یافت.
رییس مركز فناوری های كلان معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ظرفیت كافی در كشور برای كاربردی كردن انرژی های نو از جمله باد و آفتاب وجود دارد اما هنوز بستر آن فراهم نشده است.
وی افزود: كنار گذاشتن بومی گرایی، جذب متخصصان، همكاری نزدیك مسوولان محلی با سرمایه گذاران، همكاری بانكها، انجام مطالعات توسط دانشگاههای نواحی مختلف می تواند بستر لازم برای استفاده از انرژی های نو را فراهم كند.
وی ادامه داد: خوشبختانه با حمایت دولت و اهتمام سازمان انرژی های نو به تدریج شركت های دانش بنیان خصوصی برای كاربردی كردن انرژیهای نو وارد عمل شده اند.
وی با اعلام آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ارائه امكانات به استانهای مستعد تولید باد، این موضوع را مشروط به بستر سازی كار از سوی مسوولان محلی كرد.
وی ادامه داد: در این راستا دانشگاه و شركت های دانش بنیان می توانند متقاضی ایجاد كانون های دانش و صنعت در زمینه انرژی باد، توربین های بادی، نیروگاههای كوچك خورشیدی و توربین های هیدریدی باشند.
وی همچنین با اشاره به بادخیز بودن منطقه سیستان و بادهای موسوم به 120 روزه گفت: طراحی نقشه سرعت و توزیع باد توسط سازمان هواشناسی، ایجاد شركت های دانش بنیان در پاركها، مراكز رشد علمی و فناوری و شهركهای صنعتی و حضور موثر دانشگاه زابل برای تولید دانش فنی و ساخت نمونه های توربین در منطقه سیستان ضروری است.
رحیمی تاكید كرد: اگر بستر لازم برای توسعه استفاده از انرژی باد در منطقه سیستان فراهم شود و دستاندركاران طرحی كلان و دارای توجیه اقتصادی ارایه دهند معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری به پروژه نصب توربین های مگاواتی با ظرفیت 660 كیلووات در این منطقه كمك خواهد كرد.
وی گفت: سیستان با یك میلیون هكتار مساحت منطقه ای مستعد برای تولید انرژی باد است و از هر 10 هكتار می توان یك مگاوات انرژی برق تولید كرد.
منطقه سیستان شامل شهرهای زابل، زهك و هیرمند در حوزه آبریز رود هیرمند و دریاچه هامون در شمال سیستان و بلوچستان است . /س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.