مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: 440 منطقه گردشگری اعم آثار باستانی و تاریخی و جاذبه های طبیعی در این استان پذیرای مهمانان و گردشگران نوروزی است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران زاهدان، حسنعلی شهركی افزود: سیستان و بلوچستان بخشی از سرزمین كهن و باستانی ایران است كه مجموعه ای از یادمان های غنی تاریخی و فرهنگی این مرز و بوم را از 150 هزار سال قبل تاكنون در خود محفوظ نگه داشته است.
وی بیان كرد: از سوی دیگر اقلیم چهار فصل این استان پهناور به گونه ای است كه دریا، دشت، كویر، آتشفشان، نخلستان و جنگل را می توان از شمال تا جنوب این منطقه به تماشا نشست.
وی اظهار داشت: همه ساله مهمانان داخلی و خارجی طی روزهای نوروز به سیستان و بلوچستان سفر كرده و از مناظر زیبا و دل انگیز و نیز جاذبه های تاریخی استان لذت می برند.
وی با بیان اینكه امكانات و خدمات خوبی برای پذیرایی هر چه بهتر از مسافران نوروزی فراهم شده است، اظهار داشت: ظرفیت اسكان مهمانان نوروزی در واحدهای اقامتی از قبیل هتل ها، مهمانپذیرها، هتل آپارتمان ها، كمپ ها، مهمانسراهای ادارات، خوابگاههای دانشجویی و مدارس در منطقه به ازای هر روز 53 هزار و 208 نفر پیش بینی شده است.
وی افزود: همچنین برای ارایه خدمات امدادی، بهداشتی، انتظامی و قضایی به مسافران نوروزی 20 پایگاه نظامی، 35 پایگاه هلال احمر، 90 پایگاه امداد پزشكی، 16 داروخانه شبانه روزی در سطح سیستان و بلوچستان در تعطیلات نوروز فعال خواهد بود.
وی فعال شدن 62 مركز درمانی با كشیك ویژه، شش قاضی، هشت شورای حل اختلاف، 24 پایگاه امداد خودرو، شش شركت بیمه در ایام نوروز را از دیگر خدمات دستگاههای اجرایی سیستان و بلوچستان برای مهمانان نوروزی برشمرد.
شهركی با بیان اینكه سازمان میراث فرهنگی نیز 26 كیوسك و پایگاه اطلاع رسانی برای راهنمایی مسافران پیش بینی كرده است، افزود: 76 پایگاه اطلاع رسانی مربوط به هلال احمر و سایر سازمانها و نهادهای سیستان و بلوچستان نیز در تعطیلات نوروز فعال خواهد بود.
وی گفت: در تعطیلات نوروز دو تلویزیون شهری برای ارایه راهنمایی های لازم به مسافرین در شهرهای زاهدان و چابهار فعال می شود و 80 هزار بروشور راهنمای مسافر بین مهمانان توزیع خواهد شد.      وی بیان كرد: 215 ناظر همكار با ستاد دایمی تسهیلات سفر سیستان و بلوچستان از ارگان هایی نظیر موسسات گردشگری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات
حكومتی و دانشگاه علوم پزشكی كار نظارت بر خدمات رسانی ارگان ها به مهمانان نوروزی را برعهده خواهند داشت.      

 مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: هشت موزه، 14 نمایشگاه صنایع دستی، 11 بازارچه سنتی، 41 جایگاه عرضه سوخت به صورت شبانه روزی در سراسر سیستان و بلوچستان برای بازدید و ارایه خدمات به مهمانان نوروزی در نظر گرفته شده است.  شهركی با بیان اینكه طی تعطیلات نوروز 450 ساعت جشن، جشنواره و مسابقه فرهنگی در سیستان و بلوچستان برگزار و 18 سفره هفت سین در منطقه برپا می شود، افزود: هفت ایستگاه صلواتی و پذیرایی رایگان از مسافرین نیز در نقاط پرتردد استان فعال خواهند بود.     سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان كشور اقلیم متنوعی دارد بطوریكه اختلاف دمای شمال تا جنوب آن گاهی اوقات به 40 درجه سانتی گراد می رسد.
دریاچه هامون، رود هیرمند، چاه نیمه ها و شهر سوخته از جمله اماكن دیدنی و آثار باستانی منطقه سیستان در شمال استان است.
دریای عمان، گل فشان ها و چشمه های گوگردی، كوههای مینیاتوری، جنگل های حرا، رودهای پرآب، شالی زار، نخلستانهای خرما و باغات موز و سایر میوه های گرمسیری از جمله دیگر نقاط دیدنی در جنوب سیستان و بلوچستان است .
تفتان چهارمین قله بلند ایران، كارگاههای قالی بافی، سوزن دوزی و گلیم و كارگاه سفال كلپورگان در شهرهای خاش، ایرانشهر و سراوان دیگر جاذبه های جنوب سیستان و بلوچستان با شهرت جهانی است. /س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.