چاه نیمه های سیستان یا همان گودال های طبیعی آب یكی از عامل های مهم ماندگاری جمعیت سیستان به شمار می رود كه طی سالهای اخیر اهمیت آن دو چندان شده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران زاهدان،چاه نیمه ها كه سه گودال طبیعی آب را شامل می شود در 35 كیلومتری زابل در شهرستان زهك قرار گرفته است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران و در نهایت خشكسالی 10 ساله اخیر سبب بروز مشكلات عدیده ای برای ساكنان دشت سیستان و به تبع آن شهرستانهای همجوار شده است.
سیستان كه شمالی ترین نقطه استان سیستان و بلوچستان به شمار می رود نگینی بر آمده از آبرفت های رود خانه هیرمند است كه بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان و تالاب بین المللی را در خود جای داده است.
هر چند كه مردم مناطق مختلف كشور تاكنون اخباری متفاوت از توفانهای سهمناك شن و مشكلات پس از آن در سیستان گزارش می شود اما این منطقه بویژه برای محققان و جغرافیدانان جهان به منزله یك آزمایشگاه بزرگ طبیعی است.
البته در سالهای اخیر قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران،‌ كمبود نزولات آسمانی،‌خشك شدن دریاچه هامون، خشكسالی و استمرار آن سبب كاهش مهاجرت پرندگان به این دریاچه شده است.
اكنون با ورود مقطعی آب هیرمند به مرز ایران كشاورزی سیستان در حال بازیابی است ولی خشكسالی همچنان بخشهایی از این حوزه جغرافیایی را رنج می دهد.
قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران و به تبع آن خشكیدن دریاچه چهار هزار كیلومتر مربعی هامون در سالهای گذشته باعث بروز توفانهای سهمناك كه گاه شعاع دید را به صفر می رساند در سیستان شده است.
دریاچه وسیع هامون بخشی از آن در مناطقي از استان نیمروز افغانستان واقع شده است كه به علت خشكیدن به منشاء اصلی حركت شنهای روان در سیستان تبدیل شده است.
وجود تالاب هامون و اماكن تولید علوفه نی در سطح 150 هزار هكتار از این دریاچه با تولید متوسط حداقل شش تن در هكتار علوفه خشك در زمانهای ترسالی از جلمه سرمایه های مهم منطقه محسوب می شود.
سالانه 300 هزار نوع پرنده شامل مرغابی، ‌پلیكان، ‌تلامینگو از مناطق شمالی سیبری،‌ سیستان و دریاچه هامون را با توجه به شرایط اقلیمی مناسب برای زاد و ولد انتخاب و به این سامان مهاجرت می كنند كه به جرات می توان گفت اكنون در این رابطه وضعیت خیلی اسفناك از آنچه كه به نظر می رسد است.
چاه نيمه واقع به علت برخورداري از اقليم هاي متفاوت گرمسيري، نيمه گرمسيري، نيمه سردسيري، توانايي عرضه محصولات کشاورزي از قبيل موز، انبه، خربزه درختي، گياهان دارويي، گياهان زينتي و همچنين توليد محصولات خارج از فصل به هندوستان کوچک معروف است، که در صورت حمايت مسئولان و دست اندرکاران و همچنين سرمايه گذاري مناسب در اين ناحيه مي توان اميدوار به رونق کشاورزي بود.
بیش از 100 گونه جانوری از جمله گراز، ‌گربه وحشی، و روباه نیز حواشی این دریاچه زیست می كنند مردم سیستان از بادهای موسمی 120 روزه در زمان ترسالی به عنوان یك نعمت یاد می كنند كه هیچ گاه از یادها بیرون نمی رود اما با وجود خشكسالی و وجود ذرات گرد و غبار درهوا سبب شیوع بیماریهای سل،‌ آسم، ‌ناراحتی های پوستی،‌ چشمی و عصبی در این منطقه شده است.
در پایان باید گفت هر چند یادهای 120 روزه سیستان از لحاظ زیست محیطی و بهداشتی مشكلاتی را برای ساكنان این منطقه به همراه دارد اما به لحاظ شدت گرمای ناشی از تابش مستقیم نورخورشید براین سرزمین نعمتی بزرگ برای ادامه حیاط مردم و سایر جانداران منطقه محسوب می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.