کارشناسان انرژی در آمریکا ، افزایش بهای بنزین در این کشور را نتیجه معکوس تحریم صنعت ایران بر حوزه انرژی آمریکا توصیف کردند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی سی ان بی سی،درحالیکه مصرف کنندگان انرژی در آمریکا بسختی می توانند بهای چهار دلاری هر گالن بنزین را بپردازند، برخی از کارشناسان تجارت بین المللی معتقدند رهبران سیاسی باید بصراحت در باره هزینه های ناشی از تحریم های نفتی ایران که اکنون گریبانگیر حوزه انرژی در آمریکا شده است ،گفتگو و تصمیم گیری کنند.
این درحالی است که بسیاری از سیاستمداران بگونه ای عمل می کنند و حرف می زنند که گویی عواقب تحریم های نفتی فقط کشور هدف را در بر گرفته، در حالیکه چنین ادعایی عاری از واقعیت است.
"بیل رینچ" رئیس شورای ملی تجارت خارجی در واشنگتن، سازمانی که معمولا با اعمال تحریم های اقتصادی مخالف است، معتقد است براساس چنین رویکردی ، همیشه هزینه های ناشی از اعمال تحریم های اقتصادی را کشور هدف باید بپردازد درحالیکه منافع و سود چنین تحریم هایی برای آمریکا خواهد بود.
وی افزود: چنین رویکردی در باره ایران مصداق ندارد زیرا تاثیرات تحریم های ایران بخش انرژی آمریکا را تهدید می کند.
اگرچه از نظر کارشناسان انرژی،ارائه برآورد دقیقی از هزینه های ناشی از تحریم ایران بر مصرف کنندگان انرژی در آمریکا کاری دشوار خواهد بود، اما "لوسین پوگلیارسی" مدیر بنیاد تحقیقاتی راهبرد انرژی واشنگتن، سازمان غیر دولتی بررسی و مطالعات اقتصاد انرژی، بر این باور است که هزینه های ناشی از تحریم ها را بدرستی می توان برآورد کرد.
وی هزینه ناشی از اعمال تحریم از سوی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی در بخش انرژی و بانک مرکزی ایران که بمنظور کاهش صدور نفت این کشور اعمال شده است را کاهش صادرات روزانه300 هزار بشکه ای نفت ایران توصیف کرد.
وی همچنین تصریح کرد با احتساب دیگر عوامل تاثیر گذار بر بازار بین المللی نفت، که سبب کاهش صادرات می شود، بهای هر بشکه نفت خام احتمالا 10دلار افزایش یافته است، که این افزایش 10 دلاری در هر بشکه سبب افزایش 25 درصد بهای هر گالن بنزین در آمریکا شده است.
با این وجود، رئیس شورای ملی تجارت خارجی واشنگتن، معتقد است مصرف کنندگان باید بدانند تحریم های ایران چه هزینه هایی بر مصرف انرژی آنان بر جا خواهد گذاشت.
"رینچ" خاطر نشان کرد اگر چه بحث و جدل در باره هدف از اعمال تحریم ها علیه ایران که بمنظور متقاعد کردن تهران از عدم ساخت سلاحهای هسته ای است- منطقی بنظر می رسد چیزی که غیر قابل قبول است تلاش مقامات واشنگتن برای وانمود کردن یا نادیده گرفتن این موضوع است که تحریم های ایران هیچگونه هزینه ای برای حوزه انرژی آمریکا در بر ندارد.
به موجب قانون تحریم های ایران که از سوی مقامات آمریکا در ژانویه تصویب شد، رئیس جمهور آمریکا باید تاثیرات ناشی از تحریم بانک مرکزی ایران را بررسی کند.اگرچه پس از اجرایی شدن تحریم ایران، اوباما در یادداشتی تصریح کرد برخی از عوامل تاثیر گذار در تحریم ها شامل، اوضاع جهانی اقتصاد، جایگزینی برای ذخایر موجود نفت، ذخایر راهبردی آمریکا و دیگر کشورها را بدقت مطالعه و با توجه به اینگونه امور با تحریم ها موافقت کرده است.
"بیل رینچ" با انتقاد از آنچه که به گفته وی  نفاق در اعضای کنگره است گفت:اعضای کنگره از یک سو برای اعمال تحریم های سخت تر علیه تهران تلاش می کنند و از سوی دیگر هنگامیکه با افزایش بهای انرژی در پمپ بنزین های آمریکا روبرو می شوند علیه افزایش بهای بنزین شکایت می کنند، گویی آنها هیچ نقشی در افزایش روند بهای بنزین نداشته اند.
بطور کلی،اقتصاددانان و کارشناسان منطقه ای تاکید می کنند که اعمال تحریم ها بر ایران تاثیرات سویی بر اقتصاد آمریکا گذاشته است درحالیکه به گفته منتقدان، هنوز بطور مشخص معلوم نیست اینگونه تحریمها تا چه اندازه می تواند مانع از بلندپروازیهای هسته ای ایران شود.
"لوسین پوگلیارسی" معتقد است مصرف کنندگان انرژی در آمریکاهمانگونه که از اوضاع و شرایط کنونی و همچنین ظرف دو سال گذشته می توان دریافت همواره باافزایش بهای انرژی روبرو خواهند بود.
از اینرو، تنها راه برون رفت از معضل افزایش بهای انرژی ، بازگشت اوضاع بازار نفت به وضعیت گذشته و همچنین جلوگیری از ایجاد بحران در بازارهای نفت و انرژی خواهد بود./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار