شصت‌وپنجمین جشنواره‌ی فیلم کن در حالی فردا (یکشنبه) پایان خواهد یافت که برندگان چند بخش‌ رقابتی این رویداد سینمایی معتبر معرفی شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، به فاصله‌ی یک روز تا پایان جشنوار‌ه‌ی فیلم کن در سال 2012، بخش‌های رقابتی سینه‌فونداسیون، دو هفته کارگردانان و هفته‌ی منتقدین اقدام به معرفی آثار برتر کردند و جایزه‌ی سینمای اروپا نیز برنده‌ی خود را معرفی کرد.
 
جایزه‌ی بهترین فیلم بخش هفته‌ی منتقدین به «اینجا و آنجا» از اسپانیا به کارگردانی «آنتونیو مندز اسپارزا» تعلق گرفت. این فیلم که اولین تجربه‌ی کارگردانی «اسپارزا» است، داستان مردی است که پس از سال‌ها زندگی در آمریکا به روستای کوهستانی خود در مکزیک بازمی‌گردد.
 
جایزه‌ی «ژرف‌‌اندیشی» این بخش از جوایز به «آخرین آمبولانس صوفیه» ساخته‌ی «لیان متف» از بلژیک» اعطا شد. امسال «برتراند بونلو»، کارگردان فرانسوی رییس هیات‌داوران بخش هفته‌ی منتقدین جشنواره‌ی فیلم کن بود. وی در سال‌های 2003 و 2011 در بخش رقابتی جشنواره‌ی کن نامزد نخل طلا بود و در سال 2008 جایزه‌ی فیپرشی بخش هفته‌ی منتقدین را کسب کرد.
 
بخش هفته منتقدین جشنواره‌ی کن که در سال 1962 راه‌اندازی شد و امسال 51 ساله شد، قدیمی‌ترین بخش جنبی این رویداد سینمایی معتبر محسوب می‌شود که ویژه‌ی نمایش آثار اول کارگردانان جوان و کشف استعدادهای سینما است. طی 51 سال برگزاری بخش دو هفته کارگردانان، فیلمسازان بزرگی چون «برناردو برتولوچی»، «کن لوچ»، «ژاک آئودیار» و «گاسپار نوئه» به دنیای سینما معرفی شده‌اند که همگی آنها امسال در بخش رقابتی نامزد دریافت نخل طلا هستند.
 
بخش دو هفته کارگردانان جشنواره‌ی کن با اعطای جایزه‌ی بهترین فیلم به «نه» از شیلی ساخته‌ی «پابلو لاریان» به کار خود پایان داد. این فیلم که جایزه‌ی «سینمای هنری» را کسب کرد، داستان یک چهره‌ی برجسته‌ی شیلی با نقش‌آفرینی «گائل گارسیا برنال» است که سعی در براندازی رژیم «پینوشه» دارد.
 
امسال فیلم «یک خانواده‌ی محترم» ساخته‌ی مسعود بخشی از ایران در این بخش از جشنواره‌ی کن حضور داشت. این فیلم که یکی از نامزدهای جایزه‌ی دوربین طلای جشنواره کن بود، روایتگر داستانی جذاب و درام خانوادگی است که با نگاهی به داستان هابیل و قابیل، در بستر اتفاقات و حوادث بعد از انقلاب مخصوصاً آزادی خرمشهر، به تصویر شرایط و دیدگاه‌های شخصیت‌های داستان، در حال حاضر می‌پردازد.
 
بخش دو هفته کارگردانان جشنواره‌ی کن روز 17 می با نمایش فیلم «ما و من» ساخته‌ی «میشل گوندری» از آمریکا آغاز به کار کرد و فیلم «کامیل بازمی‌گردد» از فرانسه ساخته «نوئمی لووسکی» پایان‌بخش آن بود. این بخش غیررقابتی جشنواره‌ی کن که در سال 1969 و یک سال پس از اعتراضات دانشجویی در فرانسه راه‌اندازی شد، امسال «ادواردو واین تروپ» را بر صندلی ریاست هیات‌داوران داشت.
 
 

در ادامه معرفی آثار برتر جشنواره‌ی کن در بخش‌های مختلف، فیلم «جاده» ساخته‌ی «تایسیا ایگومنتیف» جایزه‌ی بهترین فیلم بخش سینه‌فونداسیون به ارزش 15 هزار یورو را دریافت کرد.
 
جایزه‌ی دوم بهترین فیلم به ارزش 11 هزار یورو به «Abigail» از آمریکا ساخته‌ی «جیمز ریلی» اعطا شد و جایزه‌ی سومین اثر برتر این بخش به ارزش 7500 یورو به «میزبانان» از کوبا به کارگردانی «میگل آنخل مولت» رسید.
 
«ژان پیر داردن»، کارگردان بلژیکی برنده‌ی نخل طلا امسال رییس هیات‌داوران بخش سینه‌فونداسیون بود که پانزدهمین سال برگزاری خود را تجربه کرد. این بخش رقابتی 15 فیلم ساخته‌ی دانشجویان را که از میان 1700 اثر متقاضی انتخاب شده بودند را نمایش داد.
 
از سرشناس‌ترین کارگردانان سینمای جهان که موفق به دریافت جایزه‌ی اول این بخش طی سال‌های گذشته شده‌اند می‌توان به «جین کمپیون»، «نوری بیلگه جیلان» و «لین رامزی» اشاره کرد.
 
فیلم «پشیمان» محصول مشترک الجزایر و فرانسه جایزه‌ی سینمای اروپا را از جشنواره‌ی فیلم کن گرفت. جایزه‌ی سینمای اروپا که به بهترین فیلم اروپایی حاضر در هریک از بخش‌های رقابتی جشنواره‌ی کن تعلق می‌گیرد، امسال به «پشیمان» ساخته‌ی «مرزاک آلواچه» اعطا شد. اعطای این جایزه به معنای آن است که شبکه‌ی سینماهای اروپا که شامل 3000 سالن نمایش در سراسر اروپا می‌شود، از نمایش فیلم «پشیمان» حمایت ویژه خواهد کرد. شبکه‌ی سینمای اروپا که بیستمین سال راه‌اندازی آن است، جوایز مشابهی در جشنواره‌های ونیز، برلین و کارلووی واری اعطا می‌کند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
sina
۱۹:۲۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۲
از خبر هاتون متشکرم. فقت میشه خواهش کنم که جشنواره های فیلم کوتاه داستانی معتبر در دنیا رو معرفی کنید؟

با تشکر سینا رنگین کمان
آخرین اخبار