روزنامه فايننشال تايمز نوشت محروم شدن آتن از نفت ايران يونان را که با مشکلات مالي بزرگي مواجه کرده و اين کشور را در موقعيت دشواري براي تامين نفت مورد نياز خود قرار داده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، اين روزنامه در شماره امروز خود در اينترنت نوشت: وقتي گزينه هاي انرژي شما "ايران"، "شرکت گلنکور" يا "خاموشي" باشند و بعد گزينه ايران حذف شود با مشکل مواجه مي شويد.

ما مدتهاست مي دانيم که وابستگي يونان به نفت ايران، آتن را در زماني که بانک ها اعتبارنامه نمي دهند و تحريم هاي ايران نيز در حال اثرگذاري است در موقعيت دشواري قرار داده است.

اين براي يونان که مشکل نقدينگي دارد و به خريد نفت به ايران تکيه داشت کاملا مشکل ساز شده است.

جريان نفت ايران به يونان ماه مارس خشک شد، يعني زماني که بانک هاي اتحاديه اروپا در چارچوب تحريم هاي مالي ايران از تسهيل کردن پرداخت ها خودداري کردند. پس از آن شرکت هاي نفتي گلنکور و ويتول به نجات يونان شتافتند -- اما بي فايده بود. رويترز گزارش داده است که اين دو شرکت در دو ماه گذشته به شرکت هلنيک پتروليوم يونان نفت داده اند.

منابع مطلع گفته اند اين دو شرکت مشترکا حدود 300 ميليون يورو اعتبار نامحدود در اختيار يونان قرار داده اند که آتن بدين ترتيب توانسته است بدون داشتن تضمين هاي پرداخت بانکي به خريد نفت ادامه دهد.

منابع تجاري گفتند گلنکور براي حدود 200 ميليون يورو و ويتول براي حدود 100 ميليون يورو اعتبار به يونان داده اند.

نفت شرکت هاي گلنکور و ويتول ظاهرا از روسيه ، قزاقستان و ليبي مي آيد و ارزش آن حدود 500 ميليون دلار در ماه است. اين مقدار نيمي از نيازهاي نفتي هلنيک را تامين مي کند.

يونان از سر ناچاري حق بيمه قابل توجهي پرداخت مي کند ، آنهم در زماني که استطاعت مالي اين کشور بدتر از هر وقت ديگري است.

دلالان نفتي برآورد کرده اند که حق بيمه اي که گلنکور و ويتول احتمالا از يونان خواهند گرفت حدود 50 سنت در هر بشکه يا بيشتر خواهد بود که اين نيز به يک افزايش پرداخت دست کم 2.2 ميليون دلاري در ماه براي يونان مي انجامد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار