برای نخستین بار در جهان به همت پژوهشكده علوم گياهی دانشگاه فردوسی مشهد گونه جدید پیاز وحشی با نام علمی Allium aladaghense کشف شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد پياز آلاداغی با نام علمی Allium aladaghense را محققان پژوهشكده علوم گياهي دانشگاه فردوسي مشهد براي نخستین بار در دنيا در قُله‌های آلاداغ و سالوك در استان خراسان شمالي كشف كردند.

در پي پژوهش‌های متمركز محققان پژوهشکده علوم گياهي دانشگاه فردوسي مشهد بر روي تنوع زيستي و پوشش گياهي رشته‌کوه‌های آلاداغ در خراسان شمالي، اين محققان موفق شدند گونه جديدی از پيازهاي وحشي را در مناطق مرتفع و صعب‌العبور قُله‌های آلاداغ و سالوك كشف كنند.

اين گونه با نام علمي Allium aladaghense (پياز آلاداغي) در ميان پوشش گياهي بالشتكي و مناطق سنگلاخي در ارتفاع دو هزار و 350متری تا دو هزار و 600 متري می‌روید و با توجه به اطلاعات موجود، ازجمله گياهان اندميك (انحصاري) و در خطر انقراض خراسان محسوب می‌شود.

فرايندِ طي شده براي اين رويداد علمي، از سال 1387 با جمع‌آوري گياه از رويشگاه طبيعي آغاز شد. با طي شدن مراحل مختلف شناسايي و تأييد علمي، گزارش آن در قالب مقالة علمي در شمارة 56 نشرية Phytotaxa، در سال2012، به چاپ رسيده است.

در حال‌حاضر، نمونة تيپ (سند) اين گونة گياهي در هرباريوم پژوهشكدة علوم گياهي (FUMH) نگهداري می‌شود. اين گياه نادر، از نظر ژنتيك، از خويشاوندان نزديك گروهي از پيازهاي زينتي محسوب شده و از ارزش‌هاي بالقوه و درخور توجهي براي مطالعات بيشتر برخوردار است، بنابراين حفاظت از جمعیت‌های باقی‌ماندة اين گونه در زيستگاه طبيعي خود و كشت و تكثير آن از نكات قابل‌ توجهي هستند كه نويسندگان مقالة يادشده، بر آن تأكيد كرده‌اند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.