يکي از اعضاي مجلس عوام انگليس با اشاره به اينکه طرفهاي غربي تاکنون در حل مسالمت آميز مسأله هسته اي ايران فرصت هايي را از دست دادند تاکيد کرد آمريکا بايد به طور ضمني ابرقدرتي ايران را در منطقه بپذيرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلويزيوني کانال اسلام انگليس در برنامه اي با حضور چند تن از نمايندگان برجسته مجلس عوام اين کشور به بررسي فعاليت هسته اي کشورمان و تعامل نامناسب طرفهاي غربي با اين مساله پرداخت.

فيل ريز مجري برنامه گفت: جان بارون عضو محافظه کار مجلس عوام و از اعضاي کميته منتخب امور خارجه انگليس روز دوشنبه طرحي را مطرح کرد و از دولت انگليس خواست تا استفاده از زور برضد ايران را منتفي بداند.

وي اين گونه استدلال کرد که غرب تصميم گرفته است از  حقيقت نامطلوب براي خودش (درخصوص ايران) چشم پوشي کند.

وي گفت گزارشهاي آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هسته اي ايران را نبايد آنگونه که در برخي جاها گزارش مي شود تلقي کرد. البته اعضاي مجلس عوام انگليس به اين طرح راي منفي دادند.

"جان بارون" که در اين گفتگو شرکت داشت  در پاسخ گفت: اين طرح من چندان طرفدار نداشت. اما همه در اين خصوص اتفاق نظر داريم که اين بحث ارزش صحبت کردن را داشت و وقتي تمام شد ديگر ادامه پيدا نکرد و به آن راي داده نشد. به هرحال، من فکر مي کنم مطرح کردن اين موضوع درست بود. من شخصا واقعا بر اين باور هستم که بايد درباره ايران، استفاده از زور منتفي شود. سياست غرب در شاخ و شانه کشيدن و تحريمها ساده لوحانه و غيرمنطقي بوده است. اين سياست ساده لوحانه است زيرا بي ترديد نتيجه اي ندارد. اين سياستها متعلق به گذشته است. ايران از تلاش براي دستيابي به فناوري هسته اي دست نخواهد کشيد. سياست مذکور سبب مي شود مناقشه بروز کند. اين سياست غيرمنطقي است زيرا ما گزينه اي را روي ميز مي گذاريم که ظاهرا همه اتفاق نظر دارند فاجعه بار است. منظور گزينه توسل به اقدام نظامي است. بي ترديد، ايراني ها به اين مساله توجهي نمي کنند. اين گزينه نه تنها سبب شعله ورتر شدن اوضاع مي شود بلکه در عين حال سبب مي شود احتمال دستيابي به نتيجه مسالمت آميز کمتر شود.


مجري اين ميزگرد پرسيد: آيا هيچ يک از کشورهاي جهان به صورت جدي درباره اقدام نظامي برضد ايران فکر مي کنند؟

جان بارون عضو محافظه کار مجلس عوام و از اعضاي کميته منتخب امور خارجه انگليس در پاسخ گفت: به نظرمن، اسرائيل به صورت جدي به موضوع حمله فکر مي کند. ما مي توانيم در صورت بودن وقت در اين خصوص صحبت کنيم. به هرحال، فکر مي کنم اين گزينه ، گزينه اي نيست که در حال حاضر روي ميز باشد و به آن فکر کنيم.

جاناتان ادواردز از اعضاي حزب ويلز انگليس در ادامه اين ميزگرد گفت: من نيز با اين سخن کاملا موافق هستم که حمله به ايران اقدام مجرمانه و حماقت است. حال که ايران سلاح هسته اي ندارد، حمله به اين کشور ، حمله پيشگيرانه خواهد بود نه اينکه حمله پيشدستانه باشد. قوانين بين المللي به هيچ وجه اجازه چنين کاري را نمي دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار