مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان از حفر 5 حلقه چاه برای تولید روزانه 14 هزار بشکه نفت خام در مرحله نخست توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین خبر داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، سلبعلی کریمی تصریح کرد: شرکت "پترو امید آسیا" با عنوان پیمانکار توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین فعالیت خود را در این میدان آغاز کرده و هم اکنون در مرحله لوکیشن سازی و تامین زمین است.

به گفته وی در مرحله نخست توسعه این فاز از میدان دارخوین برای زدن 5 حلقه چاه با هدف تولید روزانه 14 هزار بشکه نفت برنامه ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان یادآور شد: میدان نفتی دارخوین پیش از این برای تولید روزانه 160 هزار بشکه نفت در قالب دو فاز توسعه یافت که برای تحقق این هدف حفر 28 حلقه چاه مشتمل بر 23 حلقه چاه تولیدی، 4 حلقه چاه تزریق گاز و یک حلقه چاه تزریق پساب در این پروژه انجام شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان اعلام کرد: تا پایان نیمه اول سال جاری، سه یا چهار دکل حفاری در مناطق زیر پوشش این شرکت مستقر و مشغول به فعالیت خواهند شد.

بر پایه این گزارش، قرارداد توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین به ارزش تقریبی 1.6 میلیارد دلار 24 مرداد سال گذشته با هدف تولید روزانه 71 هزار بشکه نفت خام میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با کنسرسیومی متشکل از شرکت های داخلی امضا شد.

تولید نفت از این مخزن به صورت طبیعی انجام می شود و به دلیل افزایش بازیافت، با به کارگیری روش امتزاجی (روش تزریق گاز همراه نفت) و با فشار 520 بار، در این میدان نفت استخراج می شود.

این نخستین میدان در کشور است که برای استخراج نفت از روش امتزاجی استفاده شده، همچنین میدان دارخوین اولین میدانی است که با فشار 520 بار، گاز به آن تزریق می شود؛ میدان نفتی دارخوین بزرگ ترین پروژه تزریق گاز در دنیا از نظر فشار تزریق (نه از نظر حجم تزریق) است.

این گزارش می افزاید: امکان افزایش برداشت نفت از جنوب سازند فهلیان وجود دارد که برای توسعه میدان دارخوین در قالب فاز سوم باید بررسی‌هایی در باره اثر تولید از جنوب مخزن فهلیان بر کل پروژه انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز پیش از این در این باره که تمدن نفتی ایران در غرب کارون با ایجاد تأسیساتی معادل 20 فاز پارس جنوبی تشکیل می‌شود، از دستیابی به تولید روزانه 200 هزار بشکه نفت از میدان دارخوین در فاز سوم خبر داده بود.

احمد قلعه بانی با بیان این که بهره‌برداری از فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین در چارچوب برنامه‌های ایجاد ظرفیت مازاد تولید در شرکت ملی نفت ایران انجام شده است، تصریح کرده بود: ظرفیت‌سازی در تولید نفت ضروری است و ایجاد توان مازاد تولید نفت خام، ایران را در عرصه بین‌الملل در جایگاه برتر قرار می‌دهد.

بر اساس طرح جامع توسعه میدان نفتی دارخوین، 9 سال تولید مستمر از آن به میزان 160 هزار بشکه تعیین شده است.

نفت درجای میدان دارخوین 5 میلیارد و 200 میلیون بشکه است که بیش از 26 درصد نفت این میدان معادل 1.3 میلیارد بشکه قابل برداشت است./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار