نماینده ایران در هیئت عامل اوپک با تاکید بر برگزاری نشست تغییرات اقلیمی برای نخستین بار در یک کشور تولیدکننده نفت گفت: اوپک در نشست جهانی تغیرات اقلیمی قطر حضوری فعال و موثر خواهد داشت.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، محمد علی خطیبی در نشست ارائه گزارش جلسه 117 کمیسیون اقتصادی اوپک و نشست 161 وزیران نفت این سازمان در جمع کارشناسان امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: نشست جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی (COP 18) امسال برای نخستین بار در یکی از کشورهای تولید کننده نفت جهان برگزار می شود.

وی افزود: تاکنون این نشست سالانه در کشورهای مصرف کننده برگزار شده است.

از زمان تشکیل کنوانسیون سازمان ملل متحد در زمینه تغییرات اقلیمی جهان در سال 1995 با عنوان کنفرانس شرکت کنندگان (Conference  of the Parties) بیشتر کشورهای جهان از جمله تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت جهان، هر ساله به منظور ارزیابی شرایط تغییرات آب و هوایی کره زمین گردهم آمده اند.

به طور معمول نشست های سالانه تغییرات اقلیمی جهان با انتشار بیانیه ای پایان می یابد، با اجرای پروتکل کیوتو از 16 فوریه 2005 (28 بهمن 1383) کشورهای صنعتی جهان ملزم به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شدند.

بر اساس این پیمان، کشورهای صنعتی جهان باید تا سال 2012 انتشار گازهای گلخانه ای به ویژه گاز "دی اکسید کربن" را حداقل 2.5 درصد نسبت به میزان انتشار این گازها در سال 1990 کاهش دهند؛ دوره کنونی موسوم به "دوره تعهد" در چارچوب پیمان کیوتو، سال جاری میلادی به پایان می رسد.

رئیس این نشست های سالانه به صورت دوره ای و از میان پنج قاره جهان انتخاب می شود.

به طور معمول رئیس نشست یکی از وزیران کابینه کشور میزبان خواهد بود، آفریقای جنوبی که برگزار کننده cop 17 بود نیز ریاست نشست جهانی تغییرات اقیلمی دوربان را در سال گذشته به عهده داشت.

نشست جهانی تغییرات اقلیمی قطر (COP 18) از 26 نوامبر تا هفتم دسامبر 2012 ( 6 تا 17 آذر) در دوحه برگزار می شود و ریاست این نشست به عهده عبدالله بن حمد العطیه، وزیر پیشین صنعت و انرژی قطر خواهد بود.

ارائه گزارش های جلسه 117 کمیسیون اقتصادی و نشست 161 اوپک

در مراسم ارائه گزارش جلسه 117 کمیسیون اقتصادی اوپک و گزارش نشست 161 وزیران نفت این سازمان، مطالبی از جمله شرایط پیش از برگزاری نشست، مباحث مطرح شده در جلسه کمیسیون اقتصادی، گزارش دبیرخانه به اعضا که پس از ارائه در کمیسیون اقتصادی به بحث گذاشته شد، دیدارهای مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران با وزیران نفت دیگر کشورهای عضو اوپک، همچنین بحث های مطرح شده در نشست و بیانیه پایانی نشست 161 اوپک به  بررسی گذاشته شد.

این جلسه نخست با ارائه مطالبی از سوی صفر علی کرامتی، معاون امور اوپک و نماینده ملی جمهوری اسلامی ایران در سازمان اوپک با ارائه گزارش ها و بحث هایی در باره تحولات اخیر بازارهای جهانی نفت خام و عوامل موثر بر آن آغاز شد و در ادامه خطیبی به تشریح نتایج نشست 161 اوپک پرداخت.

پس از ارائه مطالب مربوط به جلسه 117 کمیسیون اقتصادی و گزارش نشست 161 اوپک، جلسه وارد مرحله پرسش و پاسخ و ارائه نظرهای کارشناسی از سوی حاضران شد.

تشریح نتایج نشست اوپک

خطیبی درباره پرونده شکایت یک حقوقدان آمریکایی که اتهام هایی برضد اوپک مطرح کرده بود و این سازمان را یک کارتل اقتصادی خوانده بود، گفت: در یکصد و شصت و یکمین نشست اوپک، این گزارش حقوقی بررسی شد و بخش حقوقی دبیرخانه اوپک معتقد بود از آنجا که این دعوی حقوقی از یک مجاری حقوقی پیگیری نشده است، مشروعیت قانونی ندارد.

وی تصریح کرد: اعضای اوپک در گزارش مربوط به بازار جهانی نفت خام، از روند کاهش بهای جهانی نفت به شدت نگران بودند، همچنین وزیران نفت اوپک در نشست 161 این سازمان درباره پایبندی به سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه به طور کامل توافق نظر داشتند.

خطیبی همچنین گفت: اعضای اوپک در نشست اخیر درباره بازگشت تولید نفت 12 عضو این سازمان از حدود 32 میلیون بشکه کنونی به 30 میلیون بشکه مخالفتی نداشتند و حتی عربستان که در ماه های اخیر در زمینه عرضه نفت در بازار تک روی داشته است، با این نظر موافق بود.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک همچنین یکی از دلایل عمده تک روی عربستان در بازارهای جهانی نفت خام را حضور این کشور در G20 و تلاش برای تامین نظرهای این گروه اعلام کرد.

کرامتی نیز در این باره گفت: با آن که عربستان همچنان خواهان تثبیت و حفظ جایگاه خود در اوپک است، تلاش می کند به تعهدهای خود در G 20 پایبند باشد و میان حضور خود در این دو نهاد جهانی نوعی تعادل برقرار کند.

خطیبی همچنین دیدارهای دو جانبه وزیر نفت ایران با وزیران نفت عربستان، عراق، الجزایر و ونزوئلا پیش از برگزاری نشست اوپک را بر تصمیم گیری های نهایی اوپک در نشست 161 این سازمان تاحدودی تاثیرگذار خواند.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک با ابراز امیدواری درباره افزایش پایبندی اعضا به سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه گفت: کاهش تولید اعضای اوپک و متناسب کردن عرضه با تقاضای موجود در بازار، فرآیندی زمانبر است و زمان کنونی برای قضاوت و ارزیابی درباره تحول در روند تولید اعضای اوپک زود است؛ از این رو برای ارزیابی لازم باید منتظر انتشار آمارهای تولید ماهیانه بمانیم.

خطیبی عنوان کرد: برگزاری نشست فوق العاده اوپک در صورت افت بهای نفت و ورود آن به سطوح بحرانی نیز، یکی از بحث هایی بود که در نشست 161 اوپک بررسی شد.

وی افزود: اعضای اوپک در اظهارنظرهایی جداگانه در حاشیه نشست 161 این سازمان ضمن تاکید بر بهای 100 دلاری نفت، معتقد بودند در صورت افت قیمت های نفت به سطوح نگران کننده، اعضای این سازمان نشست فوق العاده برگزار خواهند کرد.

خطیبی ادامه داد: با توجه به این که در زمان برگزاری نشست 161 اوپک، قیمت های نفت به حدود 90 دلار نزدیک شده بود، برخی  از اعضا معتقد بودند در صورت افت قیمت ها به زیر 90 دلار، خواهان برگزاری نشست اضطراری خواهند شد.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک گفت: بیشتر اعضای اوپک خواهان برقراری ثبات در بازارهای جهانی نفت خام هستند و تنها معدودی از آنها به دلیل مناسبات خاص سیاسی با دولت های غربی، به تک روی در بازار نفت می پردازند و نظم بازار را برهم می زنند.

خطیبی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در نشست های اوپک، نقشی بسیار موثر در تصمیم گیری های نهایی این سازمان داشته است.

وی همچنین اعلام کرد: برخی از اعضای اوپک ظرف یک سال گذشته از آمار و ارقام گزارش های اخیر دبیرخانه درباره بازارهای جهانی نفت خام انتقاد کرده اند.

کرامتی نیز در این باره گفت: گاهی درباره آمارهای گزارش بازار نفت دبیرخانه اوپک، میان بخش های کارشناسی، اجرایی و مدیریت تناقض ها و اختلاف نظرهایی وجود دارد.

کرامتی افزایش تولید نفت خام عربستان سعودی و بحران اقتصادی جهان از جمله بحران منطقه مالی یورو را از عوامل عمده تاثیر گذار بر افت اخیر قیمت های جهانی نفت خام برشمرد.

وی افزود: در گزارش اوپک، نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی 3.3 درصد پیش بینی شده، در حالی که صندوق بین المللی پول این رقم را 3.5  درصد برآورد کرده است.

معاون امور اوپک تصریح کرد: چنانچه افزایش تولید نفت اعضای اوپک ادامه یابد، سطح ذخیره سازهای کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (او یی سی دی) به شدت افزایش می یابد، همچنین سطح ذخیره سازی ها در کشورهای غیر او یی سی دی مانند چین نیز با افزایش همراه بوده است.

کرامتی تصریح کرد: روند طبیعی بازار به گونه ای است که در فصل سرما باید از ذخیره سازی ها برداشت شود؛ بنابراین چنانچه ما دراین برهه زمانی همچنان شاهد افزایش ذخیره سازی ها باشیم، این موضوع بر خلاف روند طبیعی بازار خواهد بود.

خطیبی پیش تر گفته بود: بر اساس گزارش اوپک، تقاضای جهانی برای نفت خام اعضای این سازمان در کل سال 2012 روزانه 29 میلیون و 900 هزار بشکه برآورد شده است.

وی همچنین اعلام کرده بود: بر اساس گزارش های ارائه شده در نشست 161، تقاضا برای نفت خام کشورهای عضو این سازمان در سه ماه سوم سال جاری میلادی  روزانه 30 میلیون و 900 هزار بشکه و در سه ماهه چهارم 30 میلیون و 600 هزار بشکه برآورد شده است.

اعضای اوپک در نشست 161 این سازمان (پنج شنبه 25 خرداد) در وین اتریش تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه توافق شده در نشست دسامبر 2011 را همچنان ثابت نگه دارند.

نشست آینده اوپک 12 دسامبر (چهارشنبه 22 آذر) در وین اتریش برگزار می شود./س
برچسب ها: اوپک ، جهانی ، تغییرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار