مسئولان صنعت نفت كشور ساز و كارهاي مناسبي را براي عرضه و تقاضاي نفت در كشور در نظر گرفته اند كه مي تواند تحريم كشورهاي بيگانه را دور بزند.

رضا پديدار عضو هيئت مديره انجمن سازندگان و تجهيزات صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به وضعيت نفت كشورهاي جهان و ايران گفت: بعد از فراز و نشيب هاي بسيار زيادي كه از زمان تحريم نفتي ايران شروع شد بسياري از كشورهاي دنيا با مشكل مواجه شدند.

وي تصريح كرد: كشورهاي عضو اوپك و غير اوپك در دو هفته گذشته با حجم توليد رو به رو شدند تا جايي كه كشورهاي عضو اوپك بيش از 31 ميليون و 381 هزار بشكه در روز توليد مي كردند و در روزهاي پاياني هفته گذشته اين رقم به عددي كمتر از 30 ميليون و 600 هزار بشكه در روز رسيد كه با كاهش يك ميليون بشكه مواجه شد.

عضو هيئت مديره انجمن سازندگان و تجهيزات صنعت نفت ادامه داد: از طرفي كشورهاي غير عضو اوپك با توليد روزانه 53 ميليون و 300 هزار بشكه در عرصه جهاني با كاهش يك و نيم ميليون بشكه رو به رو شد خوشبختانه با همكاري و سياست استراتژيك مسئولان وزارت نفت چهار كشور عربي از جمله عربستان، كويت، امارات و قطر وارد ليست بازارهاي نفتي ايران شدند.

پديدار اظهار داشت: ما در حال حاضر شاهد پايداري قيمت در بازارهاي جهاني هستيم قيمت نفت از هفته گذشته تا به امروز افزايش داشته است.
وي تاكيد كرد: در شرايط فعلي مقامات نفتي كشورمان ساز و كارهاي مناسبي را در عرضه و تقاضا تدارك ديدند با توجه به كاهشي كه از 11 تير ماه داشتيم معاون برنامه ريزي و نظارت منابع هيدروكربوري گفت: برنامه هاي وزارت نفت به گونه اي طراحي شد كه در هر شرايط صنعت نفت كشور مي تواند انعطاف لازم را دارد و در اين خصوص انگيزه خوبي در اجراي قانون بودجه اي سال جاري صورت گرفته است.
پديدار تصريح كرد: 25 درصد مازاد درآمد صادرات نفت خام و ميعانات گازي علاوه بر سهم 14 درصدي فروش نفت و نوسانات قانون بودجه 91 به وزارت نفت اختصاص پيدا كرده به بخش پروژه در نظر گرفته شود در همين راستا وزارت نفت به به سمت شناسايي بازارهاي جديد رفت.
وي اظهار داشت: به منظور تقويت بازارهاي هدف بازار تايوان و كره جنوبي و هند در ليست بازارهاي مورد نظر قرار گرفت.

پديدار با بيان اينكه موضوع خام فروش نفت در كشور بايد به حداقل برسد گفت: با به حداقل رساندن خام فروش نفت و تبديل آن به فرآورده هاي نفتي ارزش افزوده بسياري نصيب كشور مي شود به همين منظور بزرگترين مجتمع متانول جهان در استان بوشهر احداث مي شود كه با بهره برداري از آن 60 محصول جديد به انواع محصول پتروشيمي و پليمري جهان اضافه مي شود اين مجتمع پتروشيمي در بندر دلير قرار دارد.

عضو هيئت مديره انجمن سازندگان صنعت نفت تاكيد كرد: همچنين توليد متانول در فازهاي 1 و 2 در دستور كار است كه با مشاركت بخش خصوصي است و در حال حاضر از مجموع 77 محصول پتروشيمي مستقل در دنيا 35 محصول در ايران توليد مي شود و با سياست جديد و توسعه صنايع تكميلي و پايين دستي و توسعه مي توان به رشد اقتصادي كشور كمك كرد./س

گزارش از حبيبه رحيميان


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار