معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي گفت: 72 درصد وزن بلدرچين قابل استفاده است اين درحالي است که اينکار در مرغ 55 درصد مي باشد.

 

عبدالهي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، با بيان اينکه گوشت طيور به عنوان منبع پروتئين حيواني اهميت زيادي دارد به همين دليل در کشورهاي مختلف، سرمايه گذاري زيادي روي صنعت پرورش طيور از جمله بلدرچين شده است گفت: برنامه ريزي هاي لازم جهت توسعه پرورش بلدرچين در آذربايجان شرقي در شرف انجام مي باشد.

وی با بيان اينکه گوشت بلدرچين خوشمزه و خوش طعم بوده و هم براي افراد سالم و هم براي بيماران سودمند مي باشد افزود: طبق نظر کارشناسان سنگ (کليه و مثانه) را خرد مي کند و براي بيماريهاي کليوي و مثانه مفيد است.

معاون بهبود توليدات دامي سازمان با بيان اينکه بلدرچين حيواني است با خصوصيات پرندگان وحشي شکاري و بسيار پُرجنب و جوش، لاجرم بايد در وضعيتي پرورش يابد که امکان جست وخيز و پرواز داشته باشد افزود: هر قدر ماهيچه در طول حيات خود فعال تر باشد گوشت آن نيز لذيذتر است مانند ران مرغ، دم ماهي، ران حيوانات شکاري و گوسفند و همچنين سينه پرندگان وحشي.

عبدالهي با بيان اينکه در واقع، فعاليت و جنب و جوش زياد در بلدرچين ها، باعث ازدياد ذخيره گليکوژن در بافت هاي ماهيچه اي آنها مي شود افزود: اين امر باعث مي گردد گوشت اين پرنده مانند پرندگان شکاري، بسيار لذيذ شود، به همين دليل است که گوشت حيوانات وحشي اعم از نشخوار کنندگان همچون آهو، گوزن، بُزکوهي و غيره و يا پرندگاني مانند قرقاول، کبک، تيهو، دراج و بلدرچين فوق العاده لذيذ بوده و قسمت هايي از بدن آن ها بسيار خوش طعم مي باشد.

وي متلاشی نشدن گوشت بلدرچین بعد از پخت را ‎از ديگر مزاياي بلدرچين عنوان کرد و افزود: گوشت بلدرچین بعد از طبخ به دليل وجود سلول هاي پيچيده پيوندي، در اثر پخته يا بريان شدن به هيچ وجه متلاشي نمي شود و پرنده ترکيب خود را کاملاً حفظ کرده و در پذيرايي ها، زيبايي فراواني به سفره مي دهد.

ادامه داد: 72 درصد وزن بلدرچين قابل استفاده است که در مرغ 55 درصد مي باشد و 20 درصد وزن کل بدن بلدرچين را عضله تشکيل مي دهد و درصد پروتئين و ماده خشک در عضله ران 80 درصد است، در صورتي که اين رقم در مرغ 65 درصد مي باشد.

معاون بهبود توليدات دامي سازمان با بيان اينکه بلدرچين براي پرورش دهندگاني که تمايل دارند آن را به صورت صنعتي پرورش دهند نيز داراي منافع بسياري است افزود: دوره کوتاه جوجه کشي(17 تا 18 روز)، رشد سريع و بلوغ

زودرس(35 روزگي)، ميزان تخمگذاري بالا(فاز فعال تخمگذاري طولاني)، ضريب تبديل غذايي مناسب، نياز به محيط پرورش کوچک، مقاومت بالا در برابر بيماري ها و قيمت مناسب جهت عرضه مخصوص(گوشت و تخم) به بازار از جمله دلايل اقتصادي بودن پرورش اين پرنده است. وي ارزش بیولوژیکی پروتئين موجود در گوشت اين پرنده را 91.3 درصد عنوان نموده و افزود: اين در حالي است که انواع اسيدهاي آمينه کمياب که در ساير پروتئين ها يافت نمي شود، در گوشت اين پرنده به وفور وجود دارد.

عبدالهي با بيان اينکه نتايج تحقيقات متعدد نشان داده است که ميزان پروتئين موجود در گوشت بلدرچين 5 تا 10 درصد بيشتر از ساير پرندگان و نشخوار کنندگان مي باشد افزود: به همين دليل در اغلب نقاط دنيا متخصصان براي افراد مُسن و از کار افتاده که احتياج مُبرمي به ترميم سلول هاي از دست رفته بافت هاي خود دارند، مصرف گوشت بلدرچين را تجويز مي نمايند و از طرف ديگر به دليل وجود عناصر معدني کمياب و ويتامين در گوشت اين پرنده، براي بيماري هايي چون آسم، تشنج، فشار خون بالا، ضعف اعصاب و يا در مواردي ناراحتي هاي رواني و همچنين بي خوابي مفيد مي باشد همچنين گوشت بلدرچين منبع خوب نياسين، فسفر، مس، تيامين، ريبوفلاوين، ويتامين B6، روي، آهن و سلنيوم است.

معاون بهبود توليدات دامي سازمان با بيان اينکه تخم بلدرچين نسبت به تخم مرغ از مزه بهتري برخوردار بوده و به علت کراتن خاصي که در آن ذخيره شده است، در درمان بيماري آسم تأثير مفيدي دارد ادامه داد: از طرف ديگر به علت غني بودن از ويتامين B، در درمان بيماري هاي عصبي موثر مي باشد، همچنين تخم بلدرچين به علت وجود آمينواسيدهاي فراوان، در تغذيه کودکان و بيماران بسيار موثر است. ضمناً از چربي کمتري نسبت به تخم مرغ برخوردار است. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.