پیلونفریت یا عفونت كلیه، شایعترین عارضه طبی جدی دردوران بارداری می باشد كه در سه ماهه دوم حاملگی شایعتر است و حاملگی بار اول و درسن كم، عوامل خطر مرتبط با آن هستند.

یك كارشناس امور مامایی در گفت و گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکززنجان گفت: عفونت های دستگاه ادراری، شایعترین عفونتهای باكتریایی در دوران حاملگی هستند كه به سه دسته باكتریوری بدون علامت، سیستیت، پیلونفریت تقسیم می شوند.

سكاكی با بیان اینكه پیلونفریت یا عفونت كلیه در بیش از نیمی از موارد یكطرفه است و در سمت راست رخ می دهد،افزود: این عفونت معمولا بسیار ناگهانی و با تب و لرزهای تكان دهنده شروع می شود و با درد مداوم در یك یا هر دو پهلو همراه است.

وی بی اشتهایی، تهوع و استفراغ را از علایم عفونت پیلونفریت دانست و تصریح کرد:معمولا ادرار حاوی مقادیر زیادی باكتری و گلبول سفید است لذا حدود یك سوم زنان مبتلا، به علت از بین رفتن گلبولهای قرمز خون در اثر سم ناشی از باكتریها دچار كم خونی می شوند.

این كارشناس امور مامایی با بیان اینكه میزان شیوع باكتوریوری بدون علامت در زنان غیرحامله پنج تا شش درصد است گفت: این میزان به تعداد زایمان، نژاد و وضعیت اقتصادی، اجتماعی بیماران بستگی دارد و میزان بروز در دوران حاملگی از 2 تا 7 درصد متغیر است.

سکاکی ادامه داد: باكتریوری معمولا' در اولین ویزیت دوران بارداری وجود دارد و اگر با اولین كشت مثبت ادرار، بیمار تحت درمان قرار گیرد كمتر از یك درصد زنان دچار عفونت ادراری خواهند شد اما اگرباكتریوری بدون علامت درمان نشود، حدود 25 درصد زنان آلوده بعدا در جریان حاملگی دچار عفونت علامتدار خواهند شد.

وی با با بیان اینكه سیستیت یعنی عفونت دستگاه ادراری تحتانی در جریان حاملگی، ممكن است در غیاب باكتریوری مخفی قبلی به وجود آید یادآور شد: ویژگیهای سیستیت شامل سوزش ادرار،تكرر ادرار و احساس فوریت دفع ادراراست.

این كارشناس امور مامایی افزود: اكثر موارد باكتریوری بدون علامت و سیستیت با مصرف یك یا چند داروی ضد میكروبی به صورت سرپایی درمان می شوند.

سكاكی مصرف مایعات كافی را در بهبود عفونت های مجاری ادراری حائز اهمیت دانست و خاطرنشان كرد: برای درمان پیلونفریت معمولا' بستری شدن در بیمارستان ضروری است و تجویز مایعات وریدی 'سرم' برای اطمینان از كافی بودن ادرار، پایه اصلی درمان می باشد./س

برچسب ها: عفونت ، کلیه ، بارداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.