اشتباه بزرگ مديران دولتی سینما كنارگذاشتن تجربه ي سال هاي گذشته سینما به قصد ریل گذاری جدید بود.

مهرداد فريد نویسنده و كارگردان سينما در گفت و گو با خبرنگار حوزه سينمای باشگاه خبرنگاران در خصوص عملكرد معاونت سينمايي در سه سال گذشته گفت: اوایلي كه دوستان سركار آمدند گفتند طرح نویي در سينما  ايجاد خواهندكرد غافل از اين كه در هنر و رسانه ي سینما، طرح نو ايجاد كردن به معناي نفي گذشته نيست.
مهرداد فريد افزود: خطاي استراتژيك دوستان اين بود كه خواستند با نفي گذشته، طرح نو ايجاد كنند. در حالي كه سينما بر روی  115 سال سابقه تاريخي خود ايستاده است.
وي در ادامه اظهار داشت: به معناي ديگر ما نبايد از ابتدا چرخ را اختراع كنيم زيرا قبلا چرخ اختراع شده است.
كارگردان فيلم «همخانه» تصريح كرد: طرح نو ايجاد كردن به معناي ويران كردن ساخته هاي گذشته نيست.
وي افزود: الان بعد از گذشت سه سال معلوم شده که دوستان پس از ویران ساختن سازه های گذشته، نتوانستند و یا فرصت نکردند ساختمان جدیدی را بنا کنند. شاهد این ویرانه وضعیت امروز تولید و اكران سینما ست. در تولید، عدم رغبت بخش خصوصی در ساخت فیلمهای جدید است و در بخش اکران نیز مصیبتی است که اکنون بر سر فیلمهای دارای پروانه نمایش آمده است.

كارگردان فيلم «آرامش در ميان مردگان» تصريح كرد: این عملكرد دوستان سبب شده تا تماشاگران از سالنهای سينما گريزان شوند. حالا بايد خون دل ها خورد تا تماشاگران گريزان، دوباره به اين سينما اعتماد كنند و به سالن ها برگردند.

وی در خصوص تصمیم جدید بنیاد سینمایی فارابی در خصوص عدم حمایت از کارگردانانی که می خواهند کار تهیه کنندگی فیلمهای خود را نیز به عهده بگیرند گفت: این کار مربوط به زمانی است که اصولا سینما به شکل طبیعی اش برگشته باشد. در شرایط فعلی که شرایط تولید و اکران برای فیلمسازان نا امن شده، اتفاقا از هر گونه فیلمسازی، چه آنها که تهیه کننده ی کارهای خود هستند و چه آنها که تهیه کننده ی کارهای کارگردانان دیگر هستند، باید استقبال کرد و دستشان را بوسید و نباید از حمایت کردنشان طفره رفت. به نظر من عدم حمایت از این دسته از فیلمسازان که اکثر افتخارات سینما متعلق به آن هاست، باعث تخریب آخرین دیوارهای باقی مانده ی سینمای مستقل خواهد شد.

مهرداد فريد در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص جشنواره ی فیلم فجر گفت: وقتي یک پديده ي فرهنگي به پديده اي دولتي تبديل مي شود، شكل طبيعي خود را از دست مي دهد.
فريد در این باره همچنین اظهار داشت: فيلم هايي كه در جشنواره فيلم فجر به افکار عمومی معرفی مي شوند فيلم هاي «مردم پسند» نيستند. بلکه در این جشنواره بيشتر فيلم هايي مورد تشويق قرار ميگيرند كه يا به لحاظ سازندگانشان و يا به لحاظ محتوا و شكلشان «دولت پسند» باشند.

وي خاطرنشان كرد: اگر روزي اداره جشنواره فيلم فجر به سازمانی غير دولتي واگذار شود در آن صورت شكل و شمايل طبيعي خود را پيدا خواهد کرد و تبديل به ويتريني براي مردم خواهد شد، نه براي دولت!

كارگردان فيلم «از ما بهترون» گفت: جشنواره فيلم فجر به صورت تكصدايي برگزار مي شود و هيئت انتخاب و داوری آن، منتخب مديران دولتي هستند و اهالی سينما را نمايندگي نمي كنند.
فريد در پايان تصريح كرد: مشكل بزرگ سينماي ايران دولتي بودن آن است که باعث می شود این سینما در قفس شرایط شغلی، فکری و روحی مديران دولتي اسير باقی بماند./م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار