عفونت ادراري يكي از شايع‌ترين عفونت‌هاي دوران كودكي است و مي‌تواند به آسيب كليه بينجامد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک عفونت ادراري بيماري‌اي است كه بر اثر وارد شدن ميكروب به مجاري ادرار ايجاد مي‌‌شود. عفونت يا فقط مثانه را درگير مي‌كند يا ممكن است دستگاه ادراري فوقاني يعني كليه را نيز درگير كند.بسياري از ميكروب‌ها كه در داخل بدن حضور دارند، به مناطقي انتقال مي‌يابند كه باعث آزار و اذيت مي‌شوند و معمولا در كودكان اين ميكروب‌ها در داخل دستگاه مدفوع قرار دارند. گاهي نيز در دختربچه‌ها در دستگاه تناسلي قرار دارند.

اين ميكروب‌ها به دستگاه ادراري رفته، تكثير مي‌شوند و كودك مستعد آزار و اذيت مي‌شود. چنانچه ميكروب‌ها در مثانه باشند، اختلال در ادرار و عوارضي مانند سوزش و خون در آن و قطره‌اي شدن ادرار را به همراه دارند.برخي از بيماران كه دچار عفونت در ادرار مي‌شوند، ادرار به جاي اين كه به مثانه بيايد، به بيرون پس مي‌زند و برمي‌گردد به سمت بالا و به داخل كليه مي‌رود و در درازمدت نارسايي كليه به وجود مي‌آورد.

علائم عفونت ادراري:علائم عفونت ادراري بستگي به اين دارد كه درگيري سيستم ادراري محدود به مثانه است يا كليه‌ها را هم درگير كرده است. اگر درگيري فقط در محدوده مثانه باشد، معمولا علائم به صورت تكرار ادرار، سوزش ادرار، بي‌اختياري ادرار، زور زدن هنگام ادرار، بوي بد ادرار و در مواردي وجود تب (معمولا خفيف و كمتر از يك درجه) خواهد بود.

تشخيص درگيري مثانه آسان است، زيرا علائم باليني واضحي دارد. اغلب نشانه‌هاي عفونت ادراري در كودكان بيقراري در ادرار كردن، تب، لرز و شير نخوردن كودك است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.