یک آسیب شناس گفت: سهولت در پولشویی و پنهان کردن چهره ی واقعی پول های کثیف موجب می گردد قاچاقچیان در حاشیه ای امن از دست آوردهای جرایم خود به راحتی بهره مند شوند.

  عباس عیوضی آسیب شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: پول شویی بیشترین سهم را در جرایم سازمان یافته به خود اختصاص می دهد و به عنوان یکی از موضوعات کلیدی و مهم در جامعه و انحرافات جامعه شناسی مطرح می شود.

وی اظهار داشت: منظور از پول شویی مجموع عملیاتی است که شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی برای مشروعیت بخشیدن به درآمدهای نامشروع خود، فعالیت انجام می دهند یا به عبارت دیگر پول شویی زمانی اتفاق می افتد که اشخاص بخواهند پول های غیر قانونی را به پول های معمولی تبدیل کنند.

عيوضي با اشاره به تقسیم بندی انواع پول ها اظهار داشت: انواع پول هایی که می تواند به صورت نامشروع در جامعه مطرح باشد، به سه بخش: پول های کثیف یا پول های آغشته به خون، پول های سیاه و پول های خاکستری تقسیم می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: پول های خاکستری درآمد ناشی از فروش کالاهای تولیدی است که از نظارت دولت به منظور فرار از مالیات پنهان می ماند، اختلاس و رشوه نمونه ی عینی پول های سیاه و نقل و انتقال مواد مخدر مثال بارز پول های کثیف یا آغشته به خون است.

این آسیب شناس در ادامه گفت: مبارزه با قاچاق مواد مخدر سیمای تاریک از فعالیت ها را زمینه نشان داده و زیان ها و تبعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن همچنان ادامه دارد و می توان دلایلی را برای عدم موفقیت حکومت و جامعه در کنترل مواد مخدر و مبارزه با قاچاقچیان شرح داد.

عیوضی با اشاره به اینکه فقدان و یا ضعف قوانین ضد پول شویی از دلایل عدم موفقیت حکومت است گفت: عدم وجود قوانین کارا را در این مورد موجب می گردد تا قاچاقچیان مواد مخدر بخشی از سرمایه ها و درآمدهای خود را در مشاغل شروع نظیر ساختن شهرک ها، آپارتمان ها و غیره سرمایه گذاری نموده و شک دولت را نسبت به خودشان برطرف نماید.

وی با اشاره به دیگر دلایل یعنی محاسبه عقلانی قاچاقچیان در رابطه با هزینه و منفعت قاچاق گفت: این محاسبه به نحوی است که چون اطلاعات در مورد قیمت خرید و فروش مواد مخدر دقیق است، محاسبه منفعت به واقعیت نزدیکتر می باشد، ولی چون اطلاعات در مورد تحرم نیروهای حکومتی جهت مبارزه با مواد مخدر اغلب محرمانه است بنابراین محاسبه هزینه اغلب بسیار کمتر از واقعیت است.

وی در ادامه تصریح کرد: این عدم تعادل بین هزینه و منفعت در یک محاسبه عقلانی که به وسیله قاچاقچی انجام می شود او را تشویق می کند تا با توجه به منفعت بالا و هزینه کم به قاچاق مواد مخدر بپردازند.

عیوضی در پایان با اظهار تأسف خاطر نشان کرد: سهولت در پول شویی و پنهان کردن چهره واقعی درآمدهای ناشی از قاچاق مواد مخدر موجب می گردد قاچاقچیان اصلی در حاشیه ای امن از دست آوردهای جرایم خود به راحتی بهره مند شوند./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار