وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آیین‌نامه حرفه خبرنگاری در دولت دهم تدوین شده لذا با تصویب آن تمامی مسایل و امور مربوط به خبرنگاران نظام‌مند می‌شود.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سیدمحمد حسینی روز شنبه در مراسم تجلیل از خبرنگاران و خانواده های شهدای خبرنگار در کرمان، خبرنگاری را حرفه‌ای مقدس و کار خبرنگار را ارتقا آگاهی مردم دانست و افزود: خبرنگاران باید مقام قلم خود را بشناسند و به خوبی بدانند در چه صحنه‌ای وارد شده و چه رسالت خطیری بر عهده آنها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز خبرنگاران باید علاوه بر برخورداری از علم ارتباطات و حرفه خبرنگاری که به سرعت در حال تحول و پیشرفت است، قدرت تجزیه و تحلیل مسایل و اتفاقات روز و یک خودآگاهی خاص سیاسی و اجتماعی نیز داشته باشند.

وی گفت: ارزش قلم به پیام و قداست است و عظمت نوشته، به محتوا و ماندگاری آثار و ریشه داشتن در حق و صدق بستگی دارد.

حسینی افزود: قلم خبرنگار باید در راستای حفظ ارزشها، کرامات انسانی، اطلاع رسانی دقیق و جامع و بیان واقعیات به دور از غرض ورزی بکار گرفته شود و برای هوشیار نگه داشتن جامعه با معرفی و مشخص کردن چالشها، آفتهای موجود در دنیا را نمایان کرده و دشمنان و اهداف آنها را به مردم معرفی کند و بشناساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: خبرنگاران به عنوان پیشگامان عرصه جنگ نرم باید ابتدا ابزارها، روشها و تاکتیکهای دشمن را در جنگ نرم به خوبی شناسایی کرده و سپس در جهات عکس آن اقدامات روشنگرانه را انجام دهند که از آن جمله می توان به انتقال شور و نشاط در جامعه اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به تمرکز دشمن بر روی رسانه ها، هدف قرار دادن افکار عمومی و عقاید افراد جامعه باید برای مقابله با این موضوع، با بصیرت افزایی و تیزهوشی مردم را از موقعیت و حربه دشمنان آگاه ساخت.

وی ادامه داد: خبرنگاران و اصحاب رسانه با انعکاس فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید روحیه امید، خودباوری، کار و تلاش را در جامعه جاری کرده و باعث ایجاد نشاط در مردم شوند.

حسینی تعامل بین خبرنگاران و مسوولان کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: همگان باید با تعامل سازنده و بیان واقعیات در جهت پیشرفت و ترقی کشور گامهای جدی و اساسی بردارند.

وی در ادامه به تهدیدها، تحریمها و تبلیغات منفی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره و بیان کرد: خوشبختانه ایران اسلامی امروز در بین اکثر دولتها و ملتها نه تنها منزوی نبوده و جایگاه خاص خود را دارد بلکه ایستادگی و روحیه مقاومت مردم ایران در مقابل دشمنان و ابرقدرتها باعث شده دیگر کشورها جمهوری اسلامی را به عنوان الگویی مهم در منطقه و جهان به شمار آورند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین نقد منصفانه همراه با بیان نقاط قوت و ضعف را توامان مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: انصاف در انعکاس اخبار صحیح، نقد منصفانه و بدون غرض،‌ تحلیل و تفسیر درست واقعیتها، پرهیز از غرض ورزی و انتقامجویی، و حق گویی از رسالتهای مهم خبرنگاران است.

وی در ادامه گفت: طی دو سال گذشته بالغ بر دو هزار و 800 مجوز نشریه در سراسر کشور صادر شده و همه استانها و شهرهای کشور دارای روزنامه مستقل شده اند که این امر نشانه اهتمام و توجه دولت دهم به مطبوعات است.

حسینی همچنین از تصویب مشمول شدن همه خبرنگاران در قانون مشاغل سخت و زیان آور در دوره بازنشستگی خبر داد و افزود: با اجرایی شدن این قانون به صورت کمکهای حمایتی از سوی دولت و خود افراد و با تایید وزارت ارشاد در خصوص معرفی خبرنگاران، واجدان شرایط می توانند از این پس از مزایای بازنشستگی حرفه خبرنگاری در قانون مشاغل سخت و زیان آور و با در نظر گرفتن افزایش ضرایب سابقه بهره مند شوند.

همچنین در این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار کرمان و جمعی از مسوولان استان از خانواده معظم شهدای خبرنگار تجلیل شد.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار