اگر در دوران بلوغ تغذيه به درستي انجام نگيرد آهنگ رشد دچال اختلال شده و فرد ممكن است كوتاه قد شود.

برليانت بزرگمهر مشاور تغذيه و رژيم درماني در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سن بلوغ سن بسيار حساسي است و به دليل اينكه بيشترين آهنگ رشد در سن بلوغ اتفاق مي‌افتد هر عاملي كه در اين آهنگ رشد اختلال ايجاد كند فرد ممكن است كوتاه قد شود و كوتاه قد باقي بماند.
وي افزود: اگر در دوران رشد و بلوغ تغذيه ناكافي باشد در رشد اختلال به وجود مي‌آورد.
تغييرات هورموني، بي‌اشتهايي، پرخوري، افسردگي، اضطراب و استرس باعث مي‌شود نوجوان در سن بلوغ به خوبي و مناسب غذا نخورند و اين مسئله در نوجوانان باعث مي‌شود كه نوع غذا و تغذيه خود محوري مي‌كنند و تحت تاثير اطرافيان و هم سالان خود مي‌شوند. 
وي تصريح كرد: بسياري از نوجوانان به خصوص دختران در اين سن براي داشتن اندام مناسب از رژيم‌هاي غذايي غلط استفاده مي‌كنند بنابراين در اين دوران با مشكلات تغذيه‌اي مواجه هستند.
بزرگمهر اظهار داشت: در تغذيه صحيح در درجه اول بايد آگاهي تغذيه را بالا برد و فرد را با نيازهاي تغذيه‌اي و خواص مواد مغذي و همچني مواد مضر آشنا كرد.
پدر و مادر و برادران و خواهران الگوي بسيار مناسب براي نوجوان هستند و البته نبايد نوع غذا را به نوجوان تحميل كرد نوجوان با ديدن نوع غذاي مناسب از پدر و مادر خودش را با اين نوع غذاها وفق مي‌دهد.
بزرگمهر متذكر شد: رسانه‌هاي جمعي در آموزش و گاهي به نوجوانان بسيار مناسب است در مورد رژيم غذايي مفيد براي هر فرد مشاوره با رژيم شناس بسيار مناسب است.
بزرگمهر تصريح كرد: نوجوانان  در سن بلوغ بايد حتما در روز 3 واحد لبنيات از جمله شير،‌پنير و ماست و همچنين سبزيجات و ميوه‌ها به مقدار كافي استفاده كنند همچنين در اين سن توصيه مي‌شود از ورزش‌هايي كه باعث افزايش قد مي‌شود مانند واليبال و بسكتبال استفاده كنند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار