تظاهرات عظیم مردمی ضد رژیم پهلوی، تصویب اعلام حکومت نظامی در تهران به درخواست شریف امامی، انتشار پول کاغذی در ایران توسط «گیخاتو» فرمانروای مغولی، روز ملی و استقلال «سوازیلند» و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 5شنبه 16 شهریور 1391 خورشیدی، 19 شوال 1433 هجری و 6 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تظاهرات عظیم مردمی ضد رژیم پهلوی در سراسر کشور (1357 ش)

تظاهرات روز عید فطر، در 13 شهریور سال 57، زمینه را برای تظاهرات 16 شهریور فراهم آورد. در روز 16 شهریور 57، در پی دعوت جامعه روحانیت مبارز، حدود دو میلیون نفر از مردم قهرمان تهران به عنوان اعتراض به رژیم، در میدان شهیاد تجمع کردند. در این روز، نام میدان شهیاد به میدان آزادی تغییر یافت. در این راهپیمایی، در حالی که آیت‌اللَّه طالقانی پیشاپیش جمعیت حرکت می‌کرد، مورد هتک حرمت از سوی مزدوران رژیم طاغوت قرار گرفت.

تصویب اعلام حکومت نظامی در تهران به درخواست شریف امامی (1357 ش)
به دنبال تظاهرات میلیونی و خشم‌آلود چند روز اخیر ملت انقلابی ایران علیه رژیم سفاک طاغوت، جعفر شریف امامی، نخست وزیر رژیم پهلوی، روز شانزدهم شهریور 57، از دو مجلس شورای ملی و سنا تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده کرد و بعد از ظهر همان روز، جلسه هیئت وزیران تشکیل شد. به این ترتیب هیئت وزیران، برقراری حکومت نظامی را به تصویب رساند. همزمان با اولین روز از حکومت نظامی در هفدهم شهریور 57، هزاران تن از مردم انقلابی به خاک و خون کشیده شدند و این حادثه زوال رژیم ستمشاهی را سرعت بخشید.

رحلت آیت اللَّه «حاج میرزا محمدباقر آشتیانی» (1363 ش)
حاج میرزا محمدباقر بن احمد آشتیانی، در سال 1284 ش در خاندانی اهل علم و فضیلت در تهران به دنیا آمد. وی پس از فراغت از سطوح اولیه، به نجف اشرف رفت و در محضر درس آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی، سیدابوالحسن اصفهانی و میرزای نایینی، فقه و اصول را آموخت. از این دانشمند فرهیخته بیش ازسی اثر برجای مانده که کتاب النکاح، کتاب الصّوم، کتاب القضا، تعلیقاتی بر فرائد و رساله‌ای در لباس مشکوک از آن جمله‌اند. میرزا محمدباقرآشتیانی سرانجام در شب هفدهم شهریور 1363 ش در 79 سالگی در تهران درگذشت و در شهر ری به خاک سپرده شد.

انتشار پول کاغذی در ایران توسط «گیخاتو» فرمانروای مغولی (693 ق)

وقتی که گیخاتوی مغول به فرمانروایی ایران رسید به سبب آن که از مرض شفا یافته بود، فرمان آزاد کردن زندانیان را صادر کرد و از خزانه‌ی مملکت، آنچه که در دستش رسید، در بین تهی‌دستان و درباریان تقسیم نمود. در این هنگام وزیر گیخاتو که می‌دانست در چین پول کاغذی رواج دارد، برای جبران کمبود مالی و برگشتِ طلا و نقره به خزانه، دستور تاسیس چاپخانه‌ای را در تبریز صادر کرد و به رواج نوعی اسکناس که «چاو» نام داشت اقدام کرد. هرچند این پول مورد قبول مردم واقع نشد و آن را معتبر نشمردند، ولی این گام، زمینه‌ای برای به کارگیری پول کاغذی در معاملات روزمره‌ی مردم را فراهم آورد.

درگذشت «یعقوب لیث صفاری» فرمانروا و بنیانگذار سلسله‌ صفاریان (265 ق)
خصلت‌های جوان‌مردانه‌ یعقوب لیث صفار، باعث جذب مردم به سوی وی شد و پس از مدتی، مردم سیستان در جنوب شرقی ایران، او را به امیری برگزیدند. یعقوب لیث پس از چندی، قدرت یافت و با کمک هوادارانِ خود، چندین شهر ایران را تصرف کرد و دولتی منسجم و یکپارچه در ناحیه‌ سیستان ایجاد نمود. یعقوب در سال 261 ق با سپاهی عظیم عازم فتح بغداد، پایتخت حاکمان عباسی شد ولی از قوای عباسی شکست خورد و عقب نشینی نمود. وی که سلسله‌ صفاریان را در جنوب شرقی ایران تاسیس کرده بود بعد از این شکست، در حال تجهیز قوای دیگری بود که بیمار شد و پس از چندی درگذشت.

روز ملی و استقلال «سوازیلند» از استعمار انگلستان (1968 م)
کشور پادشاهی سوازیلند با بیش از 17/364 کیلومتر مربع مساحت در جنوب قاره افریقا و در همسایگی کشورهای موزامبیک و افریقای جنوبی واقع شده است. جمعیت سوازیلند بیش از یک میلیون نفر است و پیش‌بینی می‌شود که جمعیت آن تا سال 2025 م به بیش از 1/700/000 نفر خواهد رسید. پایتخت سوازیلند، امبابان، و واحد پول آن لیلانگنی است. بیش از 80% مردم سوازیلند ملیت سیاه داشته و اکثریت آن‌ها پیرو آیین مسیحیت هستند. زبان رسمی مردم سوازیلند انگلیسی و سوازی بوده و خط رایج در آن‌جا لاتین می‌باشد.

تولد «ابن منده» محدث و فقیه ایرانی (434 ق)
ابوزکریا یحیی بن عبدالوهاب مشهور به ابن مَنده، محدث، فقیه و مورخ ایرانی تبار، آخرین فرد از خاندان ابن منده بود. او پس از کسب علوم متداول، از دانشمندانِ هر دیار و به دست آوردن مهارت در این علوم، به تدریس و تألیف پرداخت. دانشمندان بسیاری در بغداد از محضر درس او استفاده بردند که عبدالقادر گیلانی یکی از آن‌هاست. از این مورخ و محدث مسلمان، آثار زیادی بر جای مانده است که از میان آن‌ها می‌توان به کتاب زندگی‌نامه‌ی طبرانی اشاره کرد. ابن منده سرانجام در ذی‌حجّه‌ سال 512 ق در 78 سالگی در اصفهان وفات یافت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

برخی از رویدادهای 6 سپتامبر
1620: یک دسته از مهاجران انگلیسی تحت نام «زائر» بندر پلیموت این کشور را با کشتی «می فلاور» به سوی آمریکای شمالی ترک کردند تا در این سرزمین و به دور از غوغای اروپا و اختلافات مذهبی و سیاسی زندگی کنند!.
1776: توفان دریایی گوادلوپ که در اقیانوس اطلس پدید آمده بود در مسیر خود در کارائیب و سواحل شرقی آمریکای شمالی بیش از شش هزار تن را بی جان ساخت.
1939: در پی انگلستان و مهاجرنشینانش، دولت آفریقای جنوبی نیز به آلمان اعلان جنگ داد.
1983: دولت شوروی تایید کرد که یک هواپیمای کره جنوبی (پرواز KAL _ 007) را که بدون اجازه، وارد آسمان آن کشور شده بود برفراز ساحل غربی ساخالین سرنگون ساخته است. در این رویداد 269 تن از جمله یک عضو کنگره آمریکا که عازم کره جنوبی بود کشته شده بودند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، تقویم روز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار