حاشيه برنامه سينمايي "هفت":

شيخ طادي: رونق سينما در دست تهيه كنندگان/غلامرضا موسوي: بي اعتمادي دليل بي رونقي سينما است

بي اعتمادي و عدم امنيت شغلي در ميان اهالي سينما دليل اصلي بي رونقي سينما شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، محمود گبرلو مجري برنامه هفت در بخش دوم برنامه به  همراه پرويز شيخ طادي كارگردان سينما و همچنين غلامرضا موسوي تهيه كننده سينما به بررسي راه كارهايي براي رونق سينماي ايران پرداخت.
در ابتدا محمود گبرلو مجري برنامه اشاره به بحران هاي به وجود آمده در سينماي ايران داشت و گفت: صحبت هايي كه در برنامه اخير صورت گرفت و باعث شد كه همه‌ اهالي سينما به تفاهمي برسند تا آرامش دوباره به سينما برگردانيم.
در ادامه پرويز شيخ طادي كارگردان سينما ضمن اشاره به اينكه رونق سينما در دست تهيه كنندگان است، گفت: محتوا، ساختار، تكنيك، سالن خوب و اطلاع رساني فاكتورهايي براي رونق سينما به شمار مي‌آيد و يك نفر نيز مقصر اين بي رونقي نيست و عوامل مختلفي دخالت دارد.
وي ادامه داد: شكل گيري گونه فيلم به وضعيت زماني و تاريخي آن مقطع از كشور و همچنين وضعيت اجتماعي و اقتصادي مخاطبان بستگي دارد و در اين برهه زماني و با توجه به فشارهاي رواني بسيار، مردم به فضا و فيلمهاي مفرح نياز دارند.
غلامرضا موسوي تهيه كننده نيز در ادامه صحبت هاي شيخ طادي در خصوص رونق سينمايي عنوان كرد: بي اعتمادي و عدم امنيت شغلي باعث بي رونقي سينما در آ‌ينده مي شود و هنرمند براي تاثيرگذاري در سينما بايد به مسئولان اعتماد داشته باشد.
وي ادامه داد: مشكلات نرم افزاري، شيوه‌ي صدور مجوز پروانه ساخت و همچنين مسائل فرهنگي از جمله ساخت سالن هاي سينمايي از دلايل اصلي بي رونقي سينما به شمار مي‌آيد.
موسوي تصريح كرد: بي اعتمادي در سينما از زمان مشكلات اكران عيد آغاز شد و تا زماني كه ميان مسئولان مردم و هنرمندان بي اعتمادي جريان داشته باشد تماشاچي به سينما نخواهد رفت.
وي افزود: توليد دولتي يكي ديگر از مشكلات سينما است و تا زماني دولت هزينه هاي توليد فيلم را پرداخت مي كند هنرمندان و ساير عوامل فيلم دغدغه اي ندارند و نقش تهيه كننده زماني اهميت پيدا مي‌كند كه تماشاچي از فيلم استقبال نكند.
شيخ طادي از دلايل افول سينما برشمرد و عنوان كرد: نظام سرمايه داري بدون در نظر گرفتن اخلاق باعث افول سينما شده است و هنوز آينده اي براي سينما مشخص نشده كه آيا سينما تنها يك سرگرمي است و يا محلي براي يك سرگرمي جذاب و انديشه محور است؟
وي ادامه داد: آثار سينمايي به لحاظ تكنيكي سخيف شده است و سرمايه دار براي مصرف هزينه هاي كمتر زمان توليد را پائين مي‌آورد.
شيخ طادي تصريح كرد: در سينماي ايران منافع ملي فرهنگي وجود ندارد و با جايگزين كردن رونق اقتصادي بر اخلاق و فرهنگ، منافع فرهنگي كشور تامين نخواهد داشت.
موسوي در ادامه‌ي صحبت هاي شيخ طادي عنوان كرد: براي هنرمند چيزي به  عنوان بخش نامه وجود نداردو صدور اين بخش نامه ها تنها هنرمند و فيلم ساز را محدود مي‌كند.
وي تاكيد كرد: تنوع موضوع يكي ديگر از مسائل رونق سينما است و اينكه در مقايسه با كشورهاي خارجي، فيلم سازان خوب ما با امكانات اندك اما با نبوغ و خلاقيت خود فيلم هاي قابل تاملي را مي سازند كه تنها امنيت شغلي مي تواند باعث ماندگاري آن ها شود.
شيخ طادي اظهار داشت: براي اكران فيلم ها به سالن سينمايي و سينماهاي محلي نياز داريم از 72 ميليون جمعيت كشور، 500 هزار نفر به سينما مي روند و اين تعداد نمي‌ تواند معيار خوبي براي فروش فيلم و رونق سينما باشد.
وي ادامه داد: به عنوان صاحب اثر مسئوليت من چه چيزي است و چرا بايد به دليل نبود فيلم ناهم هاي خوب بازيگران براي امرار معاش به سمت فيلم هاي سخيف مي‌روند.
شيخ طادي در خصوص حمايت نكردن از فيلم هاي فرهنگي خاطرنشان كرد: فيلم نامه سينه سرخ بدون حمايت فارابي و سيما فيلم ساخته شد همچنين بي اعتمادي به كارگردانان در فيلم شكارچي شنبه نيز اتفاق افتاد.
موسوي نيز در خصوص سيستم صدور مجوز پروانه ساخت بيان كرد: سيستم اخير پروانه ساخت ، فيلم نامه مسعود كيميايي را رد مي‌كند و اين موضوع به بي اعتمادي برمي‌گردد و بايد اين موضوع برطرف شود.
وي در پايان خاطرنشان كرد: رسانه بايد در خصوص رونق سينما بايد تبليغ سينما را انجام دهد و مردم به تماشاي فيلم و رفتن به سينما را  اطلاع رساني كند./ي2

برچسب ها: شیخ طادی ، موسوی ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار