خواندن قصه از دوره کودکی برای کودک بسیار مهم بوده و باعث افزایش مهارت‌های کلامی او می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان یک روان‌شناس با اعلام این مطلب گفت: خواندن قصه دامنه لغات کودک را نیز افزایش خواهد داد و علاوه بر این‌ها کودک علاقه‌مند به کتاب خواندن شده و این امر برای موفقیت وی در سنین جوانی و نوجوانی بسیار مهم بوده و باعث می‌شود کودک از طریق تجربه یک سری چیزهای جدی یاد بگیرد.

شکوری افزود: وقتی کودک چیزهای زیادی یاد بگیرد کنجکاوی وی تحریک می‌شود که نقش مهمی در افزایش ضریب هوشی وی دارد، البته وظیفه والدین تحریک کنجکاوی نیست، بلکه وظیفه والدین این است که کودک خود را محدود نکنند، چرا که کودک نیازمند تحرک و فعالیت بدنی و دست زدن به وسایل مختلف و حتی پاره کردن و هل دادن وسایل است که این کارها به اندازه نیاز به غذا خوردن برای کودک بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به مفید بودن موسیقی برای کودکان تصریح کرد: گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش موجب تقویت و حفظ هوش شنیداری کودک می‌شود و در افزایش حافظه وی تأثیر به ‌سزایی دارد و تحقیقات نشان داده کودکانی که در سرودهای گروهی و نواختن موسیقی فعالیت دارند به نسبت دیگر کودکانی که چنین فعالیتهایی ندارند از هوش بالاتری برخوردار بوده و این کار موجب استدلال و تفکر هم‌زمان و تحلیل سه بعدی وی می‌شود.

این روان‌شناس ادامه داد: از دیگر راهکارها برای رشد کودک، تشویق موفقیتهای کودک است و روان‌شناسان تأکید می‌کنند زمانی که کودک کاری را با موفقیت انجام می‌دهد والدین باید وی را تشویق کنند، چرا که احساس مفید بودن برای کودک بسیار مهم است و موجب تقویت قشر جلویی و میانی مغز (که جایگاه احساسات هستند) می‌شود.

شکوری از اهمیت تشویق والدین بین 10 تا 18 ماهگی کودک خبر داد و تاکید کرد: این تشویق به رشد کودک کمک می‌کند و در صورتی که تشویق از سوی والدین در مقابل موفقیت کودک در انجام کارها صورت نگیرد، رشد هوش وی کاهش پیدا می‌کند و دامنه لغات وی نیز بسیار محدود خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر راههای افزایش هوش کودک این است که والدین کودک خود را به مهدکودک بفرستند. روان‌شناسان معتقدند والدین باید کودک خود را بعد از دوران 3 سالگی در مهدکودک استاندارد ثبت‌نام کنند، چرا که آموزش پیش از دبستان موجب تقویت ارتباط کودک با محیط می‌شود و عامل مهمی در افزایش هوش است./ع
برچسب ها: افزایش ، مهارت ، کودک ، قصه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.