شبكه ملي اطلاعات مرحله اول اجرايي خود را در دستگاه هاي دولتي آغاز كرده است. شبكه اي كه هنوز سوالات زياد و شايعات داغي حوالي آن موجود است.

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ چند سالي از زماني كه ايده‌اي با عنوان اينترنت ملي مطرح شد مي‌گذرد و در اين دوران تغييرات مختلفي در اين طرح صورت گرفته و امروز ما با بحثي به نام "شبكه ملي اطلاعات" به عنوان يكي از مهمترين طرح‌هاي فضاي سايبري كشور مواجهيم.
طرحي كه اميد مي‌رود با اجرايي شدن آن آسيب‌هاي حملات سايبري به كشور به حداقل برسد و به گفته وزير ارتباطات تمام حملات سايبري به درگاه‌هاي كشور با آن مهار شود.

* دسترسي به اينترنت جهاني قطع نخواهد شد
اولين سوالي كه كاربران باشنيدن نام شبكه ملي اطلاعت مطرح مي كنند اين است كه چه بر سر دسترسي به شبكه جهاني مي آيد؟ آيا با راه‌اندازي چنين شبكه‌اي دسترسي كاربران به اينترنت جهاني محدود شود؟ اين موضوع بارها و بارها از سوي مسئولان تكذيب و اين گونه عنوان شد كه در واقع راه اندازي اين شبكه راهكاري است تا اطلاعات داخل كشور در كشورهاي ديگر ميزباني نشوند و مديريت اين اطلاعات در داخل كشور صورت بگيرد.
علي حكيم جوادي معاون وزير ارتباطات نحوه راه اندازي شبكه ملي اطلاعات را اينگونه توصيف مي كند: مهم‌ترین اقدام امسال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پروژه بزرگ شبکه ملی اطلاعات، جداسازی ترافیک اینترنت از اینترانت و اتصال شبکه‌های دستگاهی (مانند شبکه مترو اترنت کرمان) است که کار تفکیک هم‌اکنون در دست اقدام و انجام است. راه اندازي كامل پروژه در3 مرحله تعريف شده است و تا پايان برنامه پنجم به طور كامل محقق مي‌شود. براساس برنامه ريزي ها، در مرحله اول اين پروژه بحث جداسازي و اتصال دستگاه ها پيش بيني شده كه در اين زمينه يك بر نامه زمان بندي طراحي شده است. بنابراين از اين پس هر هفته يك پروژه در اين راستا افتتاح خواهيم كرد كه طي آن دستگاه هاي مختلف از جمله وزارت بهداشت، آموزش وپرورش، وزارت اقتصاد و... به اين شبكه متصل مي‌شوند.

* در مرحله اول دستگاه هاي اجرايي به اين شبكه متصل مي شوند
وي ادامه داد : به طور كلي، 42 هزار دستگاه در مرحله اول اجراي اين پروژه به شبكه متصل مي‌شود، به طور نمونه در مرحله اول 5 هزار نهاد زيرمجموعه وزارت بهداشت و بيش از 2 هزار نقطه از آموزش وپرورش ودستگاه هاي تابعه آن به شبكه متصل مي‌شود . البته تا پيش از اين نيز تعدادي از سازمان‌ها و اداره هاي دولتي و بخش هاي مركزي و استاني و زيرمجموعه اين دستگاه هابه شبكه ملي اطلاعات متصل شده اند و هم اكنون در حال گزارش گيري از مسئولان فناوري اطلاعات اين دستگاه‌ها هستيم تا چنان چه دستگاهي به دلايلي موفق به اتصال به شبكه ملي اطلاعات نشده است تا مشكل موجود برطرف شو دو اين حركت شتاب بيشتري پيدا كند.

* در واگذاري پهناي باند اينترنت در شبكه ملي اطلاعات محدوديتي وجود ندارد
معاون وزير ارتباطات بابيان اين كه محدوديتي در واگذاري پهناي باند اينترنت در شبكه ملي اطلاعات براي دستگاه ها و سازمان هاي حاكميتي وجود ندارد، گفت: هم اكنون پيش بيني اختصاص پهناي باند براي اينترنت با سرعت 16 مگابيتي براي بخش هاي مركزي دستگاه‌هاي اجرايي انجام گرفته است و براي داخل استان ها نيز اين اتصال با سرعت 8 مگابيت بر ثانيه برقرار خواهد شد؛ در همين حال در بخش ها و لايه هاي پايين تر دستگاه ها و سازمان‌هاي حاكميتي اتصال به شبكه ملي اطلاعات با سرعت 2 مگابيت بر ثانيه انجام مي شود.

*اينترنت ملي كي به خانه هاي ما مي آيد؟
رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران در اين خصوص گفت: اولويت اول ما در اجراي اين پروژه اتصال دستگاه هاي اجرايي بوده است و در بحث ارتباط كاربران خانگي، ما در سال 90 پايلوت اين طرح را پياده كرديم كه با موفقيت همراه بود بر اين اساس مرحله بعدي عملياتي شدن شبكه ملي اطلاعات مربوط به دسترسي كاربران خانگي به اين شبكه است وامسال 15 درصد كاربران خانگي به اين شبكه متصل مي‌شوند و درمرحله دوم امكان اتصال تمام كاربران فراهم مي‌شود. محدوديت پهناي باند براي شبكه علمي كشور و مراكز پژوهشي و علمي متصل به اين شبكه نيز وجود ندارد./ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار