مطالعات ژنتيک 4 نوع اصلي سرطان سينه را مشخص مي کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، مطالعات مکرر ژنوم سرطان و تومور سينه نشان مي دهد اين نوع سرطان بايد بر اساس مشخصات ژنتيکي طبقه بندي شوند نه ناحيه اي که در آنجا ايجاد مي شوند.

دانشمندان معتقدند که سرطان سينه يک بيماري پيچيده ناشي از عوامل ژنتيکي و شيوه زندگي است.

بسياري نيز معتقد بودند اين سرطان نه يک بيماري، بلکه 10 بيماري محسوب مي شود؛ اما جديدتري تحقيقات در خصوص عوامل ژنتيک اين بيماري نشان دهنده اينست که اين بيماري بسيار ساده تر از آنچه تاکنون تصور مي شد است.

دانشمندان در مطالعات خود 510 نوع تومور مختلف از 507 بيمار به دست آورده و 30 هزار و 626 جش متفاوت را در اين تومورها مشخص کردند؛ اما همه اين بيماري ها در 4 گروه مشخص قابل طبقه بندي است.

دانشمندان در يک زيرگروه تومورهاي پايه مانند که عامل 10 درصد از سرطان هاي سينه هستند را قرار دادند.آنها دريافتند جهش ها در اين نوع، مشابه جهش هاي سرطان تخمدان هستند، بنابراين با بررسي ارتباط بين 2 بيماري مي توان به اين نتيجه رسيد که زنان با احتمال بيشتر سرطان سينه، بيشتر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار دادند.

در سرطان هاي سينه لومينال اي و بي که شامل گيرنده هاي استروژن و پروژسترون هستند، دانشمندان دريافتند جهش ها در اين نوع سرطان کمتر بوده، اما انحرافات ژنتيکي در تعداد زيادي از ژن ها رخ داده است نشان مي دهد که تعاملات پيچيده تر از ژن هاي غيرطبيعي عامل اين سرطان ها هستند.دانشمندان مشاهده کردند زنان مبتلا به لومينال اي بهتر به درمان واکنش نشان مي دهند.

در زيرگروه نهايي يعني بيماراني که گيرنده HER 2 را دارا هستند، دانشمندان 2 گروه کوچکتر از سرطان HER 2 را شناسايي کردند، که مي تواند اين امر را که چرا برخي از زنان بهتر به درمان هاي وابسته به HER 2 مانند هرسپتين پاسخ مي دهند، توضيح دهد.

اين زنان احتمالأ داراي تومورهاي جهش يافته اي هستند که گيرنده هاي HER 2را فعال تر و در نتيجه آن ها را غني سازي مي کنند.اين سلول ها نيز پاسخ بهتري به داروهاي دريافتي مي دهند./ع ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار