وزارت ارشاد به عنوان متولي امور فرهنگي از جشنواره هاي ديني در جهت ترويج و شناخت سيره اهل بيت (ع) حمايت جدي ميكند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران در مراسم اختتاميه جشنواره ادبي هشت كه عصر ديروز با حضور سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي علي اسماعيلي معاون فرهنگي وزير ارشاد غلامعلي حداد عادل، حميدرضا شاه ‌آبادي، اميرحسين فردي، مجتبي رحماندوست، محمد حسني مديرعامل بنياد ادبيات داستاني ايرانيان و محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري و حسين فتاحي دبير جشنواره در تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد.
علي اسماعيلي گفت: اهانت به ساخت مقدس پيامبر اكرم(ص) را تسليت و تقارن دهه كرامت و هفته دفاع مقدس را تبريك عرض مي كنم و تشكر ويژه را از همه دست اندركاران و برگزاركنندگان جشنواره ادبي هشت دارم.
وي ادامه داد: امروزه  تلاش براي ترويج سيره اهل بيت(ع) به ويژه امام هشتم سرلوحه فعاليت هاي ديني و فرهنگي كشور است و ابتكار جشنواره هاي اين چنيني و جشنواره هاي بين المللي امام رضا(ع) و تاسيس بنياد فرهنگي و هنري امام رضا(ع) در جهت تعيين شناخت آن حضرت در همه ابعاد از افتخارات نظام اسلامي است و وزارت ارشاد به عنوان متولي امر فرهنگ از اينگونه حركت ها حمايت جدي مي كند.
سرپرست معاونت فرهنگي وزارت ارشاد گفت: همه مقاومت ها و ايثارها در 8 سال دفاع مقدس با تمسك به ‌آموزه هاي ديني به ويژه امام رضا(ع) و رشادت هاي رزمندگان و شهداي اين مقاومت عظيم جهاني نگذاشت تا وجبي از خاك كشور به دست دشمنان اسلام و نظام جمهوري اسلامي بيفتد.
غلامعلي حداد عادل نماينده مجلس شوراي اسلامي در ادامه مراسم افزود: در گذشته در سنت ادبي ما داستان  نويسي به سبك غرب كه در حال حاضر رواج دارد مرسوم نبوده و در واقع شعر چهره اصلي ادبيات ايران به شمار مي رفت البته قبل از پيروزي انقلاب اسلامي به ندرت داستانهايي با قابليت نقد منتشر مي شد اما با اين حال هنرمندان و مسئولان در حوزه اين نوع ادبيات بايد توجه ويژه اي داشته باشند.
وي ادامه داد: داستان و ادبيات في نفسه تاثير گذار و الهام بخش سينما و تلويزيون است بنابراين از ظرفيت هاي ادبيات داستاني نبايد غافل شد و به نظر من تاسيس بنياد ادبيات داستاني ايرانيان براي حمايت جدي داستان كاري ارزشمند است.
حداد عادل گفت: مقام معظم رهبري همواره به ادبيات توجه و به قدرت تاثيرگذاري رمان وقوف كامل دارند حتي ايشان رمان هايي كه مطالعه مي‌كنند در آخر تحليل شان را در چند صفحه مي نويسند و اين حركت پيامي ارزشمند براي اهالي فرهنگ است چرا كه رهبر فرزانه كشور همواره مشوق و منتظر پديده هاي والاي ادبيات داستاني در ايران انقلابي دارند.
محمد حسني مديرعامل بنياد ادبيات داستاني ايرانيان در طي مراسم افزود: بنياد ادبيات داستاني ايرانيان وظيفه خود مي‌داند كه بر اهداف معنوي و هويتي جامعه قدم بردارد و ادبيات داستاني كه پايه هنرهاي ديگر است را بيش از پيش حمايت كند.
وي گفت: تاثير معنوي امام هشتم ما شيعيان بر 8 سال دفاع مقدس مشخص است و خوشحاليم كه توانستيم جشنواره ادبي 8 را برگزار كنيم تا علاقه مندان به ساحت مقدس امام رضا (ع) و دفاع مقدس در آن شركت نمايند.
حسني تصريح كرد: لازم مي‌دانم تا چند تشكر ويژه از مقام عالي وزارت ارشاد معاونت فرهنگي وزارت ارشاد، صدا و سيما به خصوص آقايان دارابي و فرجي گروه بسيج صدا و سيماي جمهوري اسلامي و دبير جشنواره حسين فتاحي داشته باشم.
حسين فتاحي دبير جشنواره ادبي هشت در ادامه گفت: مدت زمان فراخوان جشنواره 40 روز بود كه به دليل كرامت امام رضا (ع) و جايگاه دفاع مقدس، جشنواره با استقبال خوبي روبرو شد كه ما بر آن شديم تا گروه داوري را گسترده تر كنيم.
وي افزود: آثار راه يافته به داوري در سه قالب، داستان كوتاه، خاطره و داستان كوتاه كوتاه ، 300 اثر بود كه 60 اثر به مرحله نهايي راه يافت اما حجم آثار در قالب خاطره كمتر از داستان كوتاه بود و دليل آن نگفتن خاطره توسط رزمندگان دفاع مقدس به دليل ريا نشدن است.
فهرست برندگان و تقديري هاي جشنواره ادبي هشت به شرح زير است:
بخش داستان كوتاه:
رتبه اول: ماموريت اثر معصومه عيوضي و رتبه دوم: مردي پر از ماهي گلي، مهدي زارع و آهو اثر سميه رشيدي.
رتبه سوم: سربند باز شده اثر معصومه ميرزائي و اينجا كسي خواب نيست اثر سعيد تشكري.
تقدير شدگان بخش داستان كوتاه:
عزرائيل در سنگر بغلي اثر منصور آستركي، كورسو اثر ابوالفضل بصيري، يوريك اثر احسان قديري و جا كليدي اثر فاطمه جهانگشته،
تقدير شدگان بخش داستان كوتاه كوتاه:
گمشده اثر سيد ابراهيم پيره ، آن پنج نفر اثر مرجان رياحي ، سعادت اثر زهرا احمدنژاد.
رتبه هاي دوم و سوم بخش خاطره به ترتيب فاطمه باقريان براي كرايه - سوغاتي و حسين اسماعيلي براي روز مقاومت هستند و زهرا ابراهيمي و عليرضا عسگري به ترتيب براي آثار آقاي معجزه هاي سپيد و پاهاي جامانده در جبهه در اين بخش تقدير شدند./ي2
برچسب ها: اختتامیه ، جشنواره ، هشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار