سالمندی دوره یاس و ناتوانی نیست بلکه سالمندی دوره پختگی، زایندگی و انتقال تجربیات سالیان مفید زندگی است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛رئیس بیمارستان شهید صدوقی ضمن تبریک روز جهانی سالمند خطاب به سالمندان با تاکید بر نقش سالمندان افزود: سالمندان در فرهنگ ما ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته و در متون کهن و اشعار شعرای پارسی گوی به نقش رهبری و پختگی ایشان اشاره شده است، در اسلام نیز مقام و منزلت ویژه ای دارند و اسلام آن ها را ارج نهاده و برای آنان حرمت قائل است.

دکتر محمدرضا میرجلیلی اظهار داشت: اسلام به حقوق سالمندان به صورت مکرر سفارش کرده و احادیث فراوانی نیز در این زمینه می باشد. پیامبر اکرم (ص) نیز سالمندان را موجب برکت و خیر ماندگار می داند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد بر لزوم حفظ سلامت سالمندان اشاره کرد و گفت: هر سالمند و اطرافیان او باید به شرایط جسمی و ذهنی سالمندان آگاه بوده و زمینه های لازم را جهت حفظ سلامتی و رفع خطرهای احتمالی جسمی و روانی را فراهم آورند.

وی توصیه کرد: سالمندان  قصه گویی برای فرزندان و نوه ها را فراموش نکنند زیرا با این عمل نه تنها ورزش فکری انجام داده بلکه به انتقال تجربیات  با ارزش خود و یادگیری کودکان نیز کمک می کنند.

دکتر میرجلیلی بر افزایش تحرک و فعالیت های اجتماعی سالمندان، آگاهی نسبت به علائم افسردگی در این دوران  تاکید و افزود: سالمندان به اندازه کافی استراحت کرده و تغذیه مناسب داشته همچنین مطالعه و ورزش فکری را فراموش نکنند.

دکتر میر جلیلی در پایان از سالمندان و اطرافیانشان خواست که به صورت ماهانه به پزشک خود و خانواده مراجعه و فشار، قند و چربی خویش را کنترل کرده و توصیه های پزشکی را جدی بگیرند تا سالمندی رضایت بخش و با نشاطی داشته باشند/ع2
برچسب ها: قصه گویی ، سالمندان ، ورزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار