هر چقدر که مسئولان شهرداری با هشدارها و جریمه های خود مانع سد معابر از سوی کسبه و دستفروشان شوند، عدم همکاری آنها موجب افزایش تضییع حقوق شهروندی می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، پایمال کردن حق دیگران تنها کلاهبرداری و یا مسائل مالی محسوب نمی شود.

هر شهروند برای خود دارای حقوقی است که از آن به عنوان حقوق شهروندی می توان نام برد و در صورت تضییع این حقوق فرد می تواند خواستار رسیدگی قانونی آن شود.

یکی از همین حقوق ها، سد معبر و مسدود کردن معابری است که قانونا حق مسلم عابر پیاده و همان شهروند محسوب می شود.

این اتفاق، موضوعی جدید و تازه نیست بلکه سالیان سال است که از سوی کسبه هایی که اجناس خود را در مسیر عبور پیاده و در معابر قرار می دهند، انجام و به نوعی قانون شکنی می شود.

اگر در خیابان های شهرمان قدم بزنیم بسیاری از مغازه داران مانند سوپرمارکت ها، دوچرخه فروشی ها، لوازم خانگی فروشی ها و حتی لباس فروش ها را می بینیم که با گذاشتن اجناس خود در معابر به بهانه در معرض دید مشتریان قرار گرفتن مانع عبور عابران می شوند.

در کنار این ها شاهد حضور دست فروشی هایی هستیم که بساط خود را در پیاده روها پهن کرده و اجناس خود را به فروش می رسانند.

تنها با گذر از چند خیابان در شهر می توان تمام مصادیق سد معبر را از گاری های دستی تا سو استفاده مغازه داران از مسیر تردد عابران یک جا مشاهده کرد.

اگر در بازار هم گذری داشته باشیم اوضاع از آنچه که گفته شد بدتر است گویی اجناس قرار است مردم را انتخاب کنند نه مردم اجناس را.

مغازه داری که تعدادی از اجناس لوازم التحریر خود را در پیاده رو در خیابان ولیعصر قرار داده در خصوص این سد معبرها می گوید: شهرداری اجازه استفاده از پیاده رو را به مغازه دار نمی دهد ولی اگر شلوغ نباشد، شهرداری هم کاری به کار ما ندارد و چیزی نمی گوید مرد جوانی که با گاری دستی خود در میدان ونک میوه می فروشد نیز می گوید: تا به حال شهرداری چند بار گاری ام را به شهرداری منتقل کرده ولی هر بار با پرداخت جریمه آن را پس گرفتم کاری جز این ندارم در خیابان هم نمی توانم بایستم.

به بازار که گذری داشته باشیم اوضاع را نابسامان تر می بینیم.

مغازه داری که سیسمونی نوزاد می فروشد و قسمتی از معبر را به اجناس خود اختصاص داده در رابطه با سد معبر در بازار می گوید: این روال، موضوعی عادی در بازار محسوب می شود، هم کسبه و هم مردم به این وضعیت عادت کرده اند و اگر بازار شلوغ و اجناس جلوی مغازه ها نباشد برای مردم غیر عادی است و مشتری دوست دارد که اجناس دم دست باشند.

علی عبداللهی جامعه شناس شهری در این رابطه معتقد است: سد معبر در میان کسبه امری عادی است و آن را نوعی تبلیغ برای جذب مشتری می دانند چرا که فرد کاسب معتقد است مشتری دوست دارد جنسی که قصد خرید آن را دارد از نزدیک و بدون دخالت صاحب مغازه ببیند و بپسندد.

سالیان سال است که چه در خیابان های باریک و چه در بازارهای بزرگ شاهد این قانون شکنی هستیم.

شهرداری همیشه سعی در جمع آوری دستفروشان و ساماندهی اوضاع معابر و سد معبرها دارد ولی متاسفانه بی توجهی کسبه مانع از به ثمر رسیدن فعالیت های مسئولان شهرداری می شود.

پیاده رو حریم عابر است، وقتی این مسیر به هر دلیل بسته باشد عابران مجبور می شوند در زمان شلوغی از کناره های خیابان ها برای تردد استفاده کنند که این هم خود قانون شکنی و ورود به حریم سواره است، گذشته از آن این امر می تواند باعث بروز ترافیک و یا تصادف بین خودروها و خودرو با عابر شود. عدم رعایت هر قانون قانون شکنی های دیگری را در پی دارد.

مردم به خصوص کسبه در اجرای این قانون همکاری لازم را با شهرداری ها ندارند، شهرداری می تواند بساط دستفروشان را جمع و به مغازه داران هشدار داده و یا آنها را جریمه کند با تمام این کارها باز هم کسبه به قانون شکنی های خود ادامه می دهند. عدم فرهنگ سازی در این رابطه و کوچک بودن برخی مغازه ها و استفاده از اجناس زیاد در آنها موجب تضییع حقوق شهروندی با سد معبر کردن شده است.

مردم باید اول به حقوق یکدیگر احترام بگذارند تا مسئولین نیز بتوانند راحت تر به وظایف خود عمل کنند./ز

برچسب ها: سد معبر ، کسبه ، قانون شکنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.