با بوجاری گندم سالانه از زیر خاک شدن 15 میلیارد تومان پول کشاورزان جلوگیری می شود.

به گزارش  خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان ؛ جانشین معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان این که کار کاشت گندم از آبان ماه آغاز می شود پیش بینی کرد امسال در 380 هزار هکتار از زمین های استان گندم کشت شود.

محمدرضا عباسی با بیان این که برای تامین بذر مورد نیاز کشاورزان در سال جاری هیچ مشکلی نداریم افزود: بذر مورد نیاز استان در سال جاری 30 هزار تن است که همه آن توسط شرکت های تولید بذر استان تامین می شود.

وی تصریح کرد : در شرایط عادی در هر هکتار 250 کیلوگرم بذر پاشیده می شود در حالیکه با بوجاری محصول این رقم به یکصد و 60 تا یکصد و 70 کیلوگرم می رسد .

به گفته عباسی با احتساب هر کیلو گر م گندم به قیمت 565 تومان ، در صورت بوجاری ، بیش از 15 میلیارد تومان در هزینه ی بذر گندم استان صرفه جویی می شود.

وی افزود: این در حالیست که کشاورزان می توانند بذور شکسته و تخم علف های کار بوجاری بذر گندم نیز از هم اکنون آغاز شده است و کشاورزان می توانند برای بذور خودمصرفی خود به مراکز خدمات کشاورزی و یا مشاورین ناظر مراجعه کنند.

به گفته وی در بوجاری پس از جداسازی بذور شکسته و تخم علف های هرز از بذر گندم ، ضدعفونی نیز می شودکه کشاورزان می توانند آن را به 60 درصد قیمت بازار برای مصرف دان مرغ بفروشند.

وی تصریح کرد : سبز یکنواخت ، کاهش علف های هرز و به تبع آن کاسته شدن از دفعات سمپاشی مزارع و افزایش 20 درصدی عملکرد از دیگرمزایای بوجاری است.

هرزی که هنگام بوجاری از بذر جدا می شود نیز

وی پیش بینی کرد امسال نزدیک به یک میلیون تن بدست آید.

گلستان جزو سه استان برتر کشور در تولید گندم است./س

برچسب ها: گندم ، بوجاری ، صرفه جویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.